Menu

Při vývoji smartphonu musíte odhadnout budoucí potřeby uživatelů

22.09.2021 09:00 | Michal Bareš + Přidat komentář
Při vývoji smartphonu musíte odhadnout budoucí potřeby uživatelů

Při vývoji smartphonu musíte odhadnout budoucí potřeby uživatelů | foto: CHIP

Rozhovor s Madhavem Shethem, spoluzakladatelem, viceprezidentem a generálním ředitelem pro Indii, Evropu a Ameriku společnosti Realme, která se nově stala šestým největším výrobcem smartphonů.

Realme vzniklo před třemi lety a od té doby stále roste. Proč jste se ale zpočátku rozhodli vybudovat novou značku vedle sesterských značek Oppo, OnePlus a Vivo, které spadají pod BBK Electronics? Nešlo dosáhnout stejného úspěchu se stávajícími značkami?

Madhav Sheth: Jediná věc, která nás spojuje se značkou Oppo, je osoba pana Sky Li, který pracoval dlouhá léta jako viceprezident Oppo a poté odešel a založil značku Realme. Realme jako značka vznikla už v roce 2010. Založením Realme si pan Li splnil sen o firmě, která bude blíže mladším nadšeným zákazníkům. Jeho vize spočívala v tom, že jim nabídne nejlepší výkon a nejlepší design. Jinak mezi námi a Oppo není žádný vztah, jsme kompletně samostatnou společností. Na druhou stranu je pravda, že s Oppo sdílíme některé zdroje, hlavně výzkum a vývoj. 

Jak jste spokojen s výkonem českého zastoupení Realme?

Madhav Sheth: Jsem spokojen a je to jeden z důvodů, proč jsem zde. Česká republika byla jednou z prvních zemí v Evropě, kde se Realme dostalo mezi čtyři nejprodávanější značky. Navíc byla Česká republika první zemí v EU, kam Realme v roce 2018 vstoupilo. Jsem tady také proto, abych pomohl týmu řešit otázky spojené s nedostatkem čipů.

Když mluvíme o nedostatku čipů, jak velký to je pro vás problém?

Madhav Sheth: Pro nás to není zase tak velký problém, ale pro ostatní ano. My máme dodávky čipů zajištěny. Všichni jsme na stejné lodi, ale také máme každý své priority. Pro mě je prioritou číslo jedna Evropa, takže jsem pro evropské trhy zajistil dostatek zásob.

Jak jste vy, jako poměrně mladá značka, přesvědčili výrobce čipů, jako je například MediaTek, aby vám daly své čipy jako prvním?

Madhav Sheth: Tak jsme na trhu už tři roky a jsme nejrychleji rostoucím výrobcem smartphonů. Také máme společný systém dodávek s Oppo a OnePlus, jak jsem řekl na začátku, některé zdroje, jako je řetězec dodavatelů a továrny sdílíme, což nám pomáhá zajistit všechny potřebné komponenty.

Realme má momentálně na trhu ohromné množství modelů, prakticky každý měsíc uvádíte nový model. Jak dlouho vám trvá vývoj nového telefonu od návrhu do spuštění tovární výroby?

Madhav Sheth: Od plánování do výroby to zabere něco mezi 120 a 150 dny.

To je o dost rychlejší než to bývalo. Dříve trval vývoj telefonu rok, rok a půl.

Madhav Sheth: Myslím, že to je jeden z důvodů, proč řada značek ztratila pozici na trhu. Základ tohoto průmyslu totiž spočívá v inovacích, v přizpůsobivosti a schopnosti nabídnout zákazníkům ve správný čas nejnovější technologie.    

Jedna z věcí, které bych ale rád zmínil, je že sice máme hodně modelů, ale ty se nachází v různých cenových segmentech. Máme nejlevnější modely s označením C, pak máme střední třídu označenou čísly až po nejvyšší model GT. Nemáme každý měsíc nový model ve všech kategoriích, ale ano, uvádíme na trh hodně telefonů, které mají oslovit zákazníky všech cenových skupin. 

Plánujete představit telefon ještě vyšší třídy než je Realme GT?

Madhav Sheth: To vše záleží na technologiích a inovacích, které dokážeme vyvinout. A pokud tyto inovace budeme mít, určitě je přineseme na trh. 

Realme GT nabízí pěkný design a velmi vysoký výkon, vše je dobře vyvážené, možná jen fotoaparát by si zasloužil vyšší pozornost. Za denního světla je kvalita snímků výborná, ale noční fotografie za špičkovou konkurencí poněkud zaostávají. Nechcete uvést na trh za rozumnou cenu smartphone se špičkovým fotoaparátem?

Madhav Sheth: Noční fotografie uživatelé hodnotí vždy subjektivně. Vám se může líbit, když budou noční fotografie přesvětlené, mě se bude líbit jemnější expozice s hlubším světlem. Toto není ani tak hardwarový problém, jako softwarová záležitost, kterou lze upravit. My víme, co chce naše uživatelská základna, kterou jsme si vybudovali tím, že nasloucháme jejim požadavkům a víme, co chtějí. Stejně tak to je s nočním fotografováním. Je pravděpodobně důležité pro vás, ale pro nás je důležité naplnit očekávání našich zákazníků. Ale abych odpověděl na otázku. Naše fotoaparáty tyto funkce podporují, ale je to jen o jejich vyladění. A toto ladění děláme podle preferencí našich uživatelů. Naši uživatelé jsou mladí a když jdou večer ven, tak chtějí na fotografii jasně vidět své tváře, takže my jim vyladíme fotoaparát tak, aby dostal dostatek expozice a na fotografiích byli dobře vidět. 

Co se fotoaparátu týče, někteří výrobci telefonů mají partnerství s výrobci klasických fotoaparátů, například Huawei měl partnerství s Leicou. Plánujete něco podobného, nebo si myslíte, že to pro vaše uživatele není důležité?

Madhav Sheth: Na to se dá podívat několika způsoby. Tento byznys je příliš dynamický. Mohl bych říct, že bychom se tímto směrem mohli také vydat, ale je třeba se rozhodnout, zda se takové partnerství uzavře na úrovni marketingového vztahu, nebo zda se ta fotografická značka bude opravdu podílet na ladění fotoaparátu. Pokud by nám nějaká společnost opravdu vylepšila kvalitu snímků, tak proč s ní naši značku nespojit. Pokud to bude mít smysl, není důvod, abychom to neudělali.

Vaše telefony jsou známé rychlým nabíjením. Například Realme 8 Pro má 65W nabíjení, ale nedávno jste také uvedli magnetickou bezdrátovou nabíječku MagDart. Myslíte si, že by se vaše telefony jednoho dne mohly obejít bez konektorů a kabelového nabíjení?

Madhav Sheth: Rádi přinášíme inovace, ale věříme, že inovace musí být za prvé praktické, za druhé užitečné a musí být smysluplné pro vaši kapsu. Inovace bez praktického využití nemají smysl. 

Některé z našich inovací jsou návykové. Jakmile jednou vyzkoušíte 65wattové dobíjení, už se nikdy nebudete chtít vrátit k pomalému dobíjení. Při 65 W zabere plné nabití telefonu jen 40 minut, ale nabití obyčejného telefonu zabere i tři hodiny. 

MagDart splňuje něco, co jsme si vždy přáli mít. Proč by nemohlo být bezdrátové dobíjení stejně rychlé, jako drátové? S nabíječkou MagDart jsme první, kdo přináší uživatelům Androidu bezdrátové nabíjení, které je stejně rychlé jako kabelové, a to ještě není konec. Chceme k MagDart přinést řadu dalších doplňků, které z tohoto nabíjecího řešení vytvoří kompletní ekosystém. Jak jsem řekl, jakákoliv inovace by vám měla pomáhat v běžném každodenním životě a usnadňovat jej. A když vám něco ušetří čas, je to jako by vám den usnadnilo.  

Je to stejné jako u nově uvedného smartphonu GT Master Edition. Osadili jsme jej 120Hz Super Amoled displejem, protože uživatelé si jej přejí. Stále víc lidí sleduje obsah na telefonu, je to jeden ze způsobů, jak můžeme zlepšit jejich zážitek.

Značka Realme je známá tím, že nabízí výborný poměr mezi cenou a výkonem. Zamýšlíte se také pustit do dražších telefonů, například s ohebnou konstrukcí? 

Madhav Sheth: Neříkám, že ohebné telefony nejsou praktické. První generace možná ještě nebyly, ale každým dnem se zlepšují. Ale jak jsem řekl, inovace musí být odolné, praktické a použitelné. Určitě někdo někde vynalezne způsob, jak zvýšit odolnost ohebných telefonů. Moje základna zákazníků je ale mladší a neustále někam cestuje a pro ně je tedy používání choulostivého telefonu mnohem riskantnější. Budeme o tom uvažovat, až budou tyto telefonu odolnější, použitelnější a praktičtější. 

Vaši uživatelé jsou tedy mladší a telefony jim víc padají z ruky, plánujete tedy uvést na trh nějaký odolný telefon?

Madhav Sheth: Včera se mě na to ptal jeden zákazník a tvrdil, že je by byl o tento typ zařízení značný zájem. Nemyslím, že značný, ale rozhodně stojí za povšimnutí. Momentálně ale nemáme žádný superodolný telefon ve vývoji, ale na odolnosti našich telefonů nám samozřejmě záleží. Naše telefony mají displej s odolností IPX4 a procházejí testem 10 000 pádů a mimo jiné i testem životnosti čtečky otisků prstů. Takže nám na odolnosti našich telefonů záleží. Řada našich sluchátek a hodinek má odolnost IP67 a IP68.

Když byla řeč o malých tržních segmentech, neplánujete uvést nějaký kompaktní smartphone? Něco, co by se snadno vešlo i do dámské ruky?

Madhav Sheth: Nevidím momentálně poptávku po malých telefonech. Dámy rády používají sociální sítě a potřebují velké obrazovky. To není jen můj názor, to jsou opravdu zjištěné požadavky naší komunity uživatelů, kteří kladou velký důraz na sociální sítě. K tomu potřebují upravovat snímky přímo na mobilu, používají řadu filtrů a nástrojů, a na to se lépe hodí větší displej. 

Naprosto chápu, ale osobně mám pár přátel, kteří se neustále ptají, kde mají koupit moderní telefon s Androidem a kompaktním displejem za rozumnou cenu. Dnes jsou na trhu asi dva kompaktní telefony s Androidem, ale ty jsou velmi drahé.

Madhav Sheth: Já opravdu nechápu, proč někdo potřebuje chytrý telefon s Androidem a malou obrazovkou. Ať si pořídí klasický tlačítkový telefon, protože chce asi jen telefonovat. 

Nejsou to náruživí uživatelé sociálních sítí, potřebují jen chytrý telefon, který mohou uložit do malé kapsy nebo kabelky a bude malý. 

Madhav Sheth: Chápu, co se snažíte říct, ale opravdu nevidím trh pro smartphone s malým displejem. Vidím však na trhu prostor pro tenčí telefony. Lidé dnes už nechtějí tlusté a neohrabané telefony. Realme GT Master Edition je tenký a lehký telefon, váží jen 171 gramů. Letos budeme investovat víc než 300 milionů dolarů do výzkumu a vývoje našich telefonů z nichž více než 90 procent podporuje 5G technologie. 

Jedním z problémů, které řešíme, je jak 5G telefony ztenčit, protože 5G musí být tenčí. Ani ne tak kvůli anténám, ale protože chceme, aby je lidé mohli snadno nosit v kapse. 

Možná je problém v tom, že vaši přátelé prostě jen nevědí, co chtějí. Já věřím tomu, že uživatelé vlastně nevědí, co chtějí. To co opravdu chtějí, poznají až v okamžiku, kdy jim to dáte a oni řeknou ano, tohle jsem potřeboval. 

Za těch posledních 15 let uživatelé prakticky nevědí, co chtějí, dokud jim to nedáte. Při vývoji telefonu musíte předběhnout představy uživatelů, jejich budoucí potřeby. 

Stejně si myslím, že malé chytré telefony by si své místo na trhu našly.

Madhav Sheth: Budu o tom přemýšlet, ale nesmíme zapomínat na to, co jste sám řekl. Na trhu je jen pár modelů malých smartphonů, a ty jsou extrémně drahé. Drahé jsou proto, že se nejedná o masově rozšířené produkty. Když něco nevyrábíte v opravdu velkých objemech, tak je to drahé, a to je ten důvod. 

Stále si nejsem jistý, že s vámi souhlasím. Pamatuji časy, kdy byly notebooky velké a těžké a malé notebooky byly dvakrát dražší než ty velké a těžké, protože vyžadovaly větší miniaturizaci. To ale už dnes není problém. Tak proč by měla být výroba malého telefonu dražší než výroba velkého telefonu? 

Madhav Sheth: Vidíte to i v laptopech. Když se podíváte na ty tenké a lehké, tak jsou vždy dražší než základní modely, většinou stojí v aktuální verzi 1 500 až 2 000 dolarů. Když mají mít výkonný procesor, dostatek paměti, podsvícenou klávesnici a čtečku otisků prstů, tak je sotva koupíte pod 1 800 až 2 000 dolarů. My jsme nedávno uvedli podobný notebook, který budeme prodávat za méně než 1 000 dolarů. Snažíme se spojit kategorie klasických a tenkých notebooků do jedné. 

Když je řeč o jiných produktech, než jsou smartphony. V zahraničí prodáváte kromě telefonů i řadu jiných produktů. Plánujete je představit i na českém trhu? 

Madhav Sheth: Ano, určitě. Jednou z kategorií budou notebooky, které přijdou na trh ještě letos, dále je tu chytrá audiotechnika, jako TWS sluchátka a také chytré nositelné náramky. Toto jsou kategorie, které určitě na českém trhu budou. 

Nedávno jste představili telefon s názvem Narzo. To je jednorázové označení jednoho telefonu, nebo to bude celá řada?

Madhav Sheth: Celá řada. Budou to telefony určené speciálně pro hráče. Existuje určitá část hráčů, která od telefonu požaduje pouze špičkové herní vlastnosti. Nezajímá je fotoaparát nebo něco jiného, jen herní vlastnosti a cena. Takže jsme vyrobili Narzo a tři další produkty, u kterých si mohou užít nejvyšší herní výkon. Původně se Narzo nemělo ve střední a východní Evropě vůbec prodávat, ale naši fanoušci si ho vyžádali, tak jim ho dáme i na tomto trhu.

Mám ještě dotaz na softwarovou podporu vašich telefonů. Realme slibuje, že se každý telefon dočká dvou následujících verzí Androidu. 

Madhav Sheth: Ano, to je pravda. Stále s tím počítáme. Dvě generace Androidu a bezpečnostní záplaty na tři roky. Na distribuci bezpečnostních záplat máme veřejně dostupný kalendář, který dodržujeme a snažíme se být tak transparentní, jak to jen jde. 

Řekl jste, že Realme je nyní čtvrtým nejprodávanějším výrobcem smartphonů na českém trhu. Budete se snažit příští rok probít na třetí místo? 

Madhav Sheth: Ano, ale nechci nikoho bít. Chci jen získávat další a další zákazníky. Proč bych měl někoho pobíjet, snažíme se vybudovat komunitu. Když začnou lidé naše produkty milovat, automaticky se můžeme stát jedničkou na trhu. Musíme si uvědomit, že být jedničkou na trhu je výsledkem několika faktorů. Zaprvé jsou to správné dodávky, za druhé správné produkty a za třetí správná cena. Za čtvrté musíme splnit očekávání zákazníků. Pokud všechna tato očekávání splníme, výsledkem může být číslo jedna. 

Vždy jsem věřil, že je dobré přemýšlet opačným směrem. Nejdřív musím začít pracovat na zkušenosti zákazníků. Pokud to zvládnu, budeme nejlepší. Momentálně jsme globálně sedmý* největší prodejce smartphonů a jsme nejrychleji rostoucí značkou telefonů na světě. Nikdo v historii to takto rychle nedokázal, takže jsem pyšný na svůj tým. V současnosti Realme zaměstnává 1 500 lidí a začínali jsme v místnosti, která nebyla ani z poloviny tak velká jako tato, kde spolu mluvíme. To byl květen 2018. Od té doby máme 100 milionů zákazníků a vyrábíme nejen telefony, ale celý ekosystém. Myslím, že to je skvělý úspěch. A co je ještě důležitější je, že z těch 100 milionů telefonů jsme polovinu prodali od října minulého roku. Prvních 50 milionů prodaných telefonů nám zabralo dva roky a dva měsíce a druhých 50 milionů jsme stihli za posledních devět měsíců. Evropu jsem dostal na starosti minulý rok a nyní jsme v Evropě mezi pěti největšími značkami a v mnoha zemích jsme v první trojce nebo čtyřce.

*Pozn. redakce: V den, kdy vychází tento rozhovor, Realme oznámilo, že dosáhlo na celosvětově šestou příčku žebříčku nejprodávanějších smartphonů.

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.