Menu
CHIP Speedtest

“Project Natal“ už má jasnější obrysy

01.04.2010 12:17 | Redakce Chip + Přidat komentář
“Project Natal“ už má jasnější obrysy

“Project Natal“ už má jasnější obrysy | foto: archiv CHIP.cz

Společnost Microsoft oznámila, že revoluční koncept ovládání herní konzole Xbox 360, který je známý pod názvem „Projekt Natal“, využívá snímací 3D technologii izraelské společnosti PrimeSense, průkopníka v oboru prostorových snímacích a rozpoznávacích řešení.

„Projekt Natal“ je pracovní označení nového ovládání bez klasických hardwarových ovladačů (joystick, joypad, myš, klávesnice a podobně). Jde o senzor, který kombinuje RGB kamery, hloubkové čidlo a širokospektrální mikrofony v jediném zařízení. V porovnání s 2D kamerami a klasickými ovladači dokáže snímat prostorový pohyb, reagovat na příkazy pomocí gest nebo hlasu. „Natal“ bude možné dokoupit jako příslušenství ke stávající konzoli Xbox 360.
Na nedávném veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas bylo plánované datum vydání „Projektu Natal“ upřesněno na podzim letošního roku. Ukázku jak "Projekt Natal" funguje najdete například zde: http://www.youtube.com/watch?v=p2qlHoxPioM

Jak funguje „Projekt Natal“

Způsob ovládání, který Microsoft zatím nazývá kódovým jménem „Project Natal“ vypadá vskutku futuristicky. Hráči nebudou k ovládání potřebovat žádný hardwarový prostředek. Snahou Microsoftu je, aby se vstupním zařízením (herním ovladačem) stalo samotné tělo hráče.
Instalovat je potřeba speciální lištu se senzory, která se, podobně jako u konzole Wii, umístí na horní stranu televizoru. V liště je infračervený vysílač a černobílá kamerka, která snímá polohu hráče (hráčů) a předává tyto informace konzoli. Xbox 360 potom dopočítává všechny pohyby, a v závislosti na vzdálenosti dokáže dokonce rozlišit i jednotlivé pohyby prstů hráče.
Microsoft navíc přidal do lišty také barevnou kamerku, která má za úkol především rozpoznávat jednotlivé obličeje. Jakmile konzole rozpozná určitého hráče, připojí ho a „naloguje“ automaticky na službu Xbox live.
Microsoft chtěl původně provádět všechny složité výpočty přímo v senzorové liště. To by ji však neúměrně prodražilo, a proto dal přednost lákavější ceně a všechnu práci s výpočty musela převzít samotná konzole. To s sebou ale patrně přinese i negativní efekt. Například starší hry, které počítají s plným výkonem Xboxu, bude možné na nové ovládání portovat obtížněji, protože bude chybět výpočetní výkon (asi 10 procent výkonu zabere zpracování pohybů).

Konkurence

Nový způsob ovládání her poprvé použila u svého produkty Wii firma Nintendo. K ovládání se ale používá dálkový bezdrátový ovladač nebo Wii „nunchuk“. Pomocí senzorů se zjistí poloha ovladače v místnosti a díky zabudovanému senzoru zrychlení v ovladači lze zaznamenat i trhavé a rychlé pohyby. Prostřednictvím tohoto způsobu ovládání se Nintendu podařilo v podstatě revolučně změnit videoherní svět.
Díky tomuto snadnému způsobu ovládání se do hraní her a budování virtuálních postav mohou pustit nejen zkušení hráči, ale téměř všichni. Ovládání je totiž naprosto přirozené, takže ho zvládne i starší generace, a začít hrát virtuální golf nebo bowling v obývacím pokoji před TV tak může celá rodina.
Na podobném, ale mnohem přesnějším ovladači, pracuje i firma Sony a připravuje ho také na podzim toho roku pro svoji herní konzoli PlayStation 3. Hráči budou v ruce držet speciální dálkový ovladač vybavený svítící LED koulí umístěnou na jeho horním konci. Ovladač bude mít také zabudovaný senzor zrychlení, který zaznamená otáčení a naklánění. Hlavní hvězdou této „show“ však bude právě svítící koule, jejíž polohu v pokoji bude zaznamenávat speciální kamera nazvaná PlayStation Eye. Polohu (vzdálenost ve třetím rozměru) bude určovat mimo jiné pomocí jasu této koule.


Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.