Menu

Do budoucna bez spalovacích motorů: EU přichází s návrhem omezení registrace nových vozidel výhradně na e-auta

16.05.2022 12:00 | Jiří Palyza + Přidat komentář
Do budoucna bez spalovacích motorů: EU přichází s návrhem omezení registrace nových vozidel výhradně na e-auta

Do budoucna bez spalovacích motorů: EU přichází s návrhem omezení registrace nových vozidel výhradně na e-auta | foto: Waldemar Brandt/Unsplash

EU chce od roku 2035 bez výjimky zakázat registraci nových automobilů se spalovacími motory. Místo toho se budou registrovat pouze vozidla s elektromotory. Plánované nařízení by také znamenalo konec tzv. e-paliv.

Evropská unie přichází s návrhem razantního opatření ohledně budoucí registrace vozidel, která bude možná pouze s pohonem výhradně elektrickými motory. Nové nařízení by mělo platit od roku 2035 a žádné výjimky se nepřipouštějí. Zdá se, že v Evropském parlamentu, i v Radě členských států EU je pro stávající návrh většina.

To by ale také znamenalo konec takzvaných e-paliv. Jde o syntetická paliva, k jejichž výrobě nejsou zapotřebí fosilní zdroje. Jejich výroba je ale energeticky velmi náročná, což je v rozporu s celkovým přínosem k ochraně klimatu. Výkonný ředitel organizace eFuel Alliance si ale o plánované regulaci nemyslí nic dobrého: "Místo toho, abychom proti sobě stavěli technologie na ochranu klimatu a posuzovali jejich celkový dopad, měli bychom se spíš zaměřit na postupné ukončování fosilních paliv."

Do budoucna už pouze e-auta? Ukončení výroby spalovacích motorů v EU by mohlo ohrozit pracovní místa

eaudi

Konec spalovacích motorů: v EU by měly být od roku 2035 registrovány pouze automobily s elektrickými pohony. | Zdroj: Matthias Speicher/Unsplash

Současný kompromisní návrh stále obsahuje ohlašovací povinnosti. Evropská komise by měla každé dva roky vyhodnotit, jak probíhá odpovídající rekvalifikace pracovníků. To by měl být ústupek především pro východoevropské země, kde v automobilismu a podpůrných odvětvích pracuje velké množství zaměstnanců.

Přesto Evropská asociace dodavatelů v segmentu automobilismu (CLEPA) odhaduje, že v případě úplného zastavení výroby spalovacích motorů v Evropě by o práci mohlo přijít až 500 000 zaměstnanců, jejichž pracovní místa budou zrušena.

Zdroj: Handelsblatt

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

    Je zřejmé, že tržní hospodářství přestává nuceně existovat. Evropská unie směřuje mílovými kroky ke zrušení soukromého vlastnictví a centrálně řízené ekonomice. Jenže, přesně toho jsme se chtěli v roce 1989 zbavit. Nový světový řád patrně směřuje k témuž. Sdílená ekonomika a centrálně řízená pandemická šikana je toho důkazem důkazem.

    Reagovat na komentář

    Blúdenie EU pokračuje

    Kúpiť neelektrický automobil je ťažké už v súčasnosti. Komplikácie nášho kontinentu sú jedinečné tým, že politické špičky chcú lokálne riešiť problém globálny, bez primeraných technologických a ekonomických analýz dopadu. Apropo… Kde je to trhové hospodárstvo? Dostupný, ľahko dobíjateľný elektromobil s nájazdom aspon 700 km si rád kúpim

    Reagovat na komentář

    Reagovat na komentář

    Nebojte se e-mobility

    Reakce na jan bajak:
    vážení nebojte, ten německý Green Deal nemůže projít!!!
    Ten Američané likvidují s Ukrajinou a Putinem. To by byl konec petrodolaru, kterýma se platí od roku 1973 celosvětově za ropu. Dolárky budou bez pohybu, bude přebytek, když najednou tak rapidně klesne odbyt ropy na Středním východě. Žádné tisknutí bezcenných papírů. Doteď to procházelo, ale doba se mění. Američané Německo a Evropu prokoukli – EU bez závislosti na USA? My vám dáme Nord Stream II …!

    Reagovat na komentář

    Souhlas

    Reakce na Tomáš MArný: mas recht chlape!;-)

    Reagovat na komentář

    Souhlas

    Reakce na Tomáš MArný: mas recht chlape!;-)

    Reagovat na komentář

    Ještě dodatek – takže nikdy nebudu volit probruselsky (SPOLU a PirSTAN). Slyšíte, nikdy!!! Kdo je volí, je prostě objektivní kunda!

    Reagovat na komentář

    Už někdo ty šílence z Bruselu zastavte, protože nás pomalu ale jistě zničí!!

    Reagovat na komentář

    Silenost

    Raději se zajimejte na kácení deštných pralesů,a přemnoženou leteckou a lodní dopravu.

    Reagovat na komentář

    zbožné přání

    Reakce na Slavomír : EU se určitě nerozpadne, to je jen zbožné přání. Západní země to nakonec prosadí a zavedou, tím si buďte jist. S námi či bez nás. Možná v jiné podobě, tento konkrétní krok není zatím nic jistého, o těchto věcech neustále probíhá debata.

    Reagovat na komentář

    Určitě né

    Do tý doby se bláznivá EU rozpadne. Takže určitě né.

    Reagovat na komentář

    Reakce na Petr: pojem „drahé kovy“ má svůj specifický význam. Drahé kovy se pro výrobu baterií nepoužívají
    Pokud vím, tak ani kontakty nejsou zlacené.

    Reagovat na komentář

    Reakce na Jerry: plat je u nich jen malým bonusem k příjmu. Ostatně, není kdo by jim jej mohl snížit.

    Reagovat na komentář

    Bruselske nesmysly

    Reseni je jednoduche. Snizit tem darmoslapum v Bruselu plat na uroven prumerne mzdy v CR ahned zmeni nazory

    Reagovat na komentář

    Bruselske nesmysly

    Konecne by se mel najit nekdo, kdo ty bruselske byrokraty vypraska bicem, vcetne nasich europoslancu.

    Reagovat na komentář

    Když darebáci ovládají svět.

    To je už opravdu příliš !! Jedna obrovská hovadina za druhou. Magoři vládnou v Bruselu a tlačí celý svět do likvidace. Elektromobily jsou prokazatelně v konečném zúčtování dražší, neefektivní, výdrž baterií malá, obrovské náklady na další baterie, spousta drahých kovů, dobíjení po několika set kilometrů, vysoká cena, v ničem se nemohou srovnat s klasickým spalovacím motorem a běžnou životností 15 – 20 let, kdy vám klasické auto slouží. Co se týká vytápění domů a bytů, další kravina, která nedává smysl. Plyn je zatím nenahraditelný, tak by jsme ho měli využívat co nejdéle a snažit se o zajištění dodávek za rozumnou cenu. Závěr, svět se řítí do řiti a to vše kvůli několika darebákům, kteří se snaží ovládnout životy nás všech. Za vším hledej peníze, fuj.

    Reagovat na komentář

    Reakce na Pavel: nezbláznili se, jen jsou pro ně e-auta dostupnější. Oni si ke mohou dovolit. A vůbec je nezajímá že na to Čech nemá.

    Reagovat na komentář

    Reakce na Koko: To vám to pořád není jasné? Chcete lepší důkaz rozdělení Evropanů na ty to mají na nové byť elektrické auto a na ty co nemají a budou pořád jezdit v ojetinách ze západu? Že vám to něco připomíná? No ano, u nás často diskutována střední vrstva, která se postupně mění v chudou. Z evropského hlediska jsme vždy byly chudými Evropany kteří snášejí diktát byrokratů z Bruselu.

    Reagovat na komentář

    Kokoti EU

    Co budou dělat s baterií. A co rodiny které na to nemají. Já si myslím,že by měli vyjít mezi lidi.

    Reagovat na komentář

    Asi se zbláznili.

    Lidi probuďte se,a ctěte to,co Vám desítky let slouží a funguje. Nebuďte otroci svého elektrického auta. Prostě je nekupujte,má to své opoctatnění.

    Reagovat na komentář

    Vidle

    Tady už pomůžou jenom vidle!

    Reagovat na komentář

    Politická hloupost

    Tak to dopadá ,když politika vítězi nad technickými možnostmi.
    Nesouhlasím s tímto rozhodnutím napr proto, ze armáda, těžká technika v dolech , v lesích atd. to nezvládne.
    Dalších důvodu proč NE je mnoho,ale zásadní je,ze e auta jsou v celku neekologictejsi než ta současná .

    Reagovat na komentář

    A KDE jsou zdroje surovin?

    V Rusku a Africe.
    Rusko nechcete a Afriku vykoupili Číňané! :-DDD
    Kolik bude cena aut potom?
    Kdyby EU nepodporovala migraci 220 mld.E ročně a dala slevy na auta!
    Ale ni to orý zvládnou…:-D

    Reagovat na komentář

    Reagovat na komentář

    Oprava

    Reakce na Tomáš: kozla:)

    Reagovat na komentář

    Zastavit

    Měli bychom tu skupinu netechnickÿch idi..už konečně odstavit od moci, tihle psychopatičtí břídilové by věřili i tomu, že dokáží rozdojit kozka:)

    Reagovat na komentář

    Utopie

    Baterie aut nižší střední a střední třídy, jako je třeba Škoda Octavia či VW Golf, váží zhruba 450 kilogramů. Přitom obsahují 12 kg lithia, 36 kg niklu, 20 kg manganu, 14 kg kobaltu, 91 kg mědi a 182 kg oceli, hliníku a plastů.

    Jde nicméně jen o menší část problému, tou větší je samotná těžba. Kvůli výše zmíněnému množství je totiž třeba zpracovat 200 tisíc kilogramů materiálu, jenž mimo jiné zahrnuje 11 tun roztoku lithia, 14 tun kobaltové rudy, přes 11 tun měděné rudy a 250 kg niklové rudy. Nyní si vše vynásobte milionem, což je roční produkce Škody. Takový Volkswagen či Toyota ovšem ročně vyrobí aut desetkrát více. Jen na potřeby těchto značek by tak bylo třeba 4,2 miliardy tun surového materiálu.

    Problémem pro naši planetu navíc není jen samotná těžba, ale rovněž stále vyšší množství energie, která je s tím spojená. Emise vyprodukované při výrobě jedné tuny karbonátu lithia jsou totiž ve srovnání se stejným množství oceli trojnásobné. Kvalita minerálů nacházejících se v té či oné rudě navíc začíná snižovat, což znamená, že extrakce je stále náročnější. Třeba kvalita měděné rudy mezi lety 2001 a 2017 klesla natolik, že při rafinaci vzrostla spotřeba energie o 32 % a pohonných hmot o 130%

    Vědci totiž spočítali, že pokud spotřeba zelené elektřiny vzroste o 1 %, zvýší se množství skleníkových plynů v ovzduší o 0,9 %. Jen použití permanentních magnetů ve větrných turbínách tak mezi lety 2010 a 2020 vyústilo v 32 miliard tun emisí

    Reagovat na komentář

    Já to vidím černě

    Reakce na David: Baterky měly možnost (nebo vývojáři) se vyvíjet v autech od konce 19 století. Tedy více než 100 let. A nic. Nevěřím tomu, že za 13 let se něco razantně změní ve vývoji k lepšímu. Hlavně materiálově (baterie) a poměr výkon/hmotnost je to v současnosti (bohužel i u fosilních paliv) hrůza. Brouk vážil cca 850 kg, teď se přemýšlí o tom, že se kvůli BEV budou muset měnit limity na ŘP B, kde se předpokládá hmotnost vyšší než 3500 kg. BEV prostě spotřebují cca 1/3 energie jen na to, aby se odvezly baterky. Na rozdíl od 80 kg fosilních paliv.

    Reagovat na komentář

    Reakce na David:
    Bohužel těžba a dovoz a zpracování materiálů na výrobu baterií není šetrným procesem. I kdyby se kapacita akumulátoru zvedla při stejném objemu materiálů 10× tak spotřeba materiálů nepoklesne pokud se výroba elektroaut bude rovnat počtu vyráběných konvenčních aut.Nemluvě o potřebě voličů a traf pro infrastrukturu nabíjení. Chybí dotace na vývoj technologií,dotace směřují na prodej a daňové,provozní zvýhodnění elektroaut.

    Reagovat na komentář

    Reakce

    Cela EU ať jde do háje.Jen samé blbosti a kraviny vymýšlí. Jen buzerace lidí. El.auta totální blbost.

    Reagovat na komentář

    Já bych to neviděl tak černě

    Reakce na jan bajak:
    Jistě nebude tak zle. Jasně, EU dokáže vymyslet koniny, ale v tomto návrhu spatřuji hlavně snahu EU se oprostit od závislosti na ropě, tedy na ochotě států, nad kterými EU nemá kontrolu, ropu dodávat. Stejně tak plyn. Tedy vyšší cíl.

    Podle mě je rok 2035 dost daleko na to, aby se vyvinul dostatečně efektivní akumulátor, který bude mít zásadně vyšší energetickou hustotu, schopnost rychlejšího nabíjení (anebo aspoň rychlé výměny kus za kus), nebude hořet, bude levný, déle vydrží, nebude potřebovat vzácné kovy, apod. Stejně tak chci věřit, že je dost času na přípravu infrastruktury (nabíjecí stanice nebo stanice pro bleskovou výměnu akumulátorů), posílení rozvoden, stavbu nových zdrojů elektřiny – zde je času více, protože ani v roce 2035 ještě nebude většina vozového parku elektrizovaného.

    Jestli to opravdu klapne netuším, ale snad ještě bude možnost ten deadline případně odsunout. Dejme tomu šanci.

    Reagovat na komentář

    hnus

    Nikdy v historii nepotkalo naší zemi, ale vlastně celou Evropu něco tak hnusného a odporného jako EU v čele s šílenci z Evropské komise. Toto a to, co se chystá bude skutečná doba temna. A nemyslím tím jen automobily, na řadě budou ještě mnohem horší věci.

    Reagovat na komentář

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.




Komerční sdělení