Přejít k hlavnímu obsahu

Končí lidský obsah? AI se učí od AI. Postupně začne ztrácet kontakt s realitou

Pavel Trousil 12.09.2025
Uroboros
Zdroj: Vygenerováno v Gemini, redakce

Internet se pomalu mění v digitální uroboros – mytického hada, který požírá svůj vlastní ocas. Google totiž začal ve svých AI přehledech citovat webové stránky, které už dříve napsala jiná umělá inteligence. Podle nedávného průzkumu společnosti Originality.ai tvoří takové AI-generované zdroje přes 10 procent všech citací v Googlu.

Kapitoly článku

Když se AI učí od AI

Výzkumníci analyzovali téměř 30 tisíc vyhledávacích dotazů zaměřených na citlivá témata jako zdraví, finance nebo právo. Zjistili, že každá desátá citace v Google Přehledech od AI (AI Overviews) pochází z textu, který už předtím vytvořila nějaká umělá inteligence. To znamená, že jeden AI systém čerpá informace od druhého, což může vytvořit nebezpečnou smyčku recyklovaných myšlenek a zkreslení.

Tento jev může vést k takzvanému „kolapsu modelu“ – procesu, kdy se kvalita AI výstupů postupně zhoršuje. Když se umělá inteligence učí převážně z obsahu vytvořeného jinými AI systémy, začne postupně ztrácet kontakt s realitou. Je to jako fotokopírování fotokopie - každá další generace je horší než ta předchozí.

Citace
Zdroj: originality.ai
Podle analýzy originality.ai je 10,4 % citovaných dokumentů v Přehledech od AI generováno umělou inteligencí. 74,4 % je napsáno lidmi. 15,2 % spadá do nezařaditelné kategorie. 48 % citací pochází z prvních 100 organických výsledků

Google se brání

Společnost Google na kritiku reaguje tvrzením, že detektory AI obsahu nejsou dostatečně spolehlivé a často se mýlí. Zároveň připomíná, že nikdy neslíbila, že bude AI-generovaný obsah ze svých výsledků vyřazovat. Naopak už dříve oznámila, že bude AI články hodnotit podle kvality, ne podle toho, jestli je napsal člověk nebo stroj.

Zajímavé je, že přes polovinu zdrojů, které Google v Přehledech od AI cituje, se ani neobjevuje mezi prvními stovkou běžných vyhledávacích výsledků. Mezi těmito „skrytými“ zdroji je pak podíl AI obsahu ještě vyšší - téměř 13 procent. Google to vysvětluje tím, že jeho AI používá pokročilejší techniky vyhledávání a dokáže najít relevantní informace i v dokumentech, které běžné vyhledávání přehlédne.

Mohlo by vás zajímat

Budoucnost plná otazníků

Situace se pravděpodobně bude jen zhoršovat. Google svými AI přehledy ubírá webovým stránkám návštěvnost, což ohrožuje jejich existenci. Lidé totiž méně klikají na odkazy, když už mají odpověď přímo ve vyhledávání. Paradoxně tak Google vytváří prostředí, kde bude stále méně původního lidského obsahu a stále více AI textů citujících samy sebe. Je otázka, kam až tento digitální uroboros dokáže dojít.

Zdroj: Originality.ai, The Register


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme