Menu
CHIP Speedtest

Zruší se od příštího roku telefonní budky?

17.06.2020 10:27 | Pavel Trousil + Přidat komentář
Zruší se od příštího roku telefonní budky?

Zruší se od příštího roku telefonní budky? | foto: CHIP

Český telekomunikační úřad patrně příští rok už neuloží povinnost provozovat veřejné telefonní automaty. Jedná o tom s veřejným ochráncem práv. Hovory z budky totiž nahrazují mobilní telefony.

V reakci na sdělení veřejného ochránce práv, který se rozhodl zahájit šetření z vlastní iniciativy v souvislosti se záměrem ČTÚ již neuložit od příštího roku povinnost provozovat veřejné telefonní automaty, došlo k jednání nejvyšších představitelů obou institucí.

Obě strany na schůzce prodiskutovaly zmíněnou problematiku. ČTÚ předložil pro diskusi podklady a dokumenty, z nichž při formulaci záměru vycházel. Veřejný ochránce práv se s nimi seznámil. Jde především o to, že komunikace prostřednictvím veřejných automatů je stále častěji nahrazována využíváním mobilních telefonů. Díky postupnému dokrývání míst bez signálu mobilní sítě, tzv. bílých míst, tak představuje užívání a volání prostřednictvím mobilních telefonů vhodnou alternativu.

Ačkoliv není dle názoru ochránce nezbytné za každou cenu trvat na zachování veřejných telefonních automatů, je třeba zajistit dostupnost hlasových služeb pro ty nejzranitelnější osoby v situacích, kdy mobilní telefon z různých důvodů nelze použít (např. osoby ohrožené domácím násilím, zasažené jinou nenadálou krizovou situací apod.). Předsedkyně Rady ČTÚ přislíbila, že v rámci svých kompetencí bude hledat řešení, jak zajistit pro tyto osoby adekvátní náhradu za veřejné telefonní automaty. Veřejný ochránce práv ji v tom podporuje a bude jí nápomocný.

Veřejných telefonních automatů je v současné době provozováno asi 1150. Co se týká historie, první telefonní pražská ústředna byla zřízena v roce 1882 v Praze na Malém náměstí, v Richterově domě. Telefonní budky se v Praze objevily poprvé v roce 1911. Vrchol přišel v druhé polovině devadesátých let dvacátého století, kdy počet budek dosáhl počtu cca 30 000.

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

    Veřejné telefonní automaty (VTA) dávno neplní tu funkci, která je zminěna ve článku.

    O2 zřizuje VTA, od začátku roku 2019, pouze v obcích do 200 obyvatel, všude jinde je zrušila. Do konce roku 2019 měla O2 vlastní, nedotované, VTA např. na nádražích, v centrech měst atp., nicméně i přes tu skutečnost, že byly využívány znatelně více, než VTA v rámci dotované veřejné služby, náklady na jejich údržbu, v příčině vandalismu, ani tak příjmy z nich nepokryly. Tak je O2 zrušila.

    Pokud by měly VTA sloužit pro případ krádeže telefonu, nebo jiné neočekávatelné události, musely by být všude v nějaké docházkové vzdálenosti, a to nejsou dávno. Já jsem od Rožnova pod Radhoštěm, kartu to telefonního automatu nemám, takže pokud bych si chtěl z VTA zatelefonovat, nejbližší na mince je v Německých Pavlovicích (za Osoblahou u polských hranic), kam bych pěšky šel tak měsíc. Pokud bych i tu kartu měl, tak nejbližší je v Provodovicích, což je přes 20 km, takže bych tam šel, si zatelefonovat, tak deset hodin. A to bych musel mít tu kartu, která nejde kolikrát koupit ani na pobočce O2, protože to prostě nikdo za poslední rok koupit nechtěl.

    Ty VTA nás stojí, zhruba, dva miliony ročně a jsou úplně k ničemu, jednak jsou, leda tak, v Kančích Horách a Prasoryjích, potom, drtivá většina je jenom na kartu (a ty, co jsou zase na peníze, nejsou na kartu, pakárna!), potom jsou „levné“ – minuta volání na PTS Kč 5.00 60+60, na mobil Kč 15.00 20+20, úchvatné! Je sice hezké, že umí odeslat SMSu a email (bojí za Kč 5.00 za ks), ovšem ve 21. století by bylo, namísto téhle hrůzy, vhodnější mít z té budky kiosek, ve kterém by byla WiFi, USB port a třeba jenom nouzový telefon, ze kterého by šlo volat jenom na 112, nebo i ten veřejný telefon, ovšem tak za Kč 3.00 za minutu, s možností platby kartou. Pak by to bylo o něčem jiném, něco podobného normálně funguje v zahraničí, různě. O2, jako kdysi SPT Telekom, prostě zase zaspala dobu.

    Pokud chce ochránce řešit přístupnost telefonu pro mimořádné situace, tak to se dá řešit různě: pumpy, obecní ouřady (jiné ouřady), uložení povinnosti obci zajistit to a to, ale rozhodně to neřeší 1,000 telefon­ních budek.

    Reagovat na komentář

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.