Návštěvníci muzeí po celé Evropě budou mít brzy možnost naplánovat si svůj kulturní program ještě dříve, než vůbec opustí domov. Obyčejná návštěva muzea se může proměnit v osobní interaktivní zážitek díky inovativnímu projektu, který využívá mobilní zařízení, rozšířenou realitu a technologie k určení polohy.
Konsorcium akademických, průmyslových a kulturních organizací z několika evropských zemí využilo investici z Evropské unie k vytvoření mobilní technologie, která dokáže vytvořit osobní, na míru šitý itinerář a interaktivního průvodce muzeem, a nabídne tak turistům širší kulturní zážitek. S aplikací CHESS, která bude dostupná napříč Evropou prostřednictvím chytrých telefonů a tabletů, mají uživatelé dávnou kulturu a historii doslova na dosah ruky.
„Prohlídky s průvodcem jsou předvídatelným zážitkem, při kterém zůstávají návštěvníci spíše pasivní. S aplikací CHESS se návštěva muzea promění v zábavnou hru, která návštěvníky motivuje k aktivitě a zájmu o lokální kulturu. Aplikace má za úkol návštěvníky nejen informovat, ale také testovat, pobízet k aktivitě a bavit. To je důležité pro udržení zájmu návštěvníků, především těch mladších, kteří vyrůstají ve světě počítačových her, herních konzolí a zábavních aplikací na chytré telefony a tablety,“ řekl Dr. Olivier Balet z francouzské firmy DIGINEXT, která je koordinátorem projektu.
Jak aplikace funguje?
Projekt „Kulturní dědictví jako zážitek prostřednictvím sociopersonálních interakcí a příběhů“ (v angličtině „Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling“ neboli CHESS) získal od Evropské komise dotaci více než 2,8 milionu eur s cílem zatraktivnit prohlídku muzea a motivovat návštěvníky k aktivnímu získávání informací.
V rámci projektu vzniklo mnoho inovativních nástrojů a aplikací, které se zaměří na návštěvníka a umožní mu přizpůsobit si prohlídku muzea podle vlastních představ. Prostřednictvím on-line nástroje „CHESS průzkum mezi návštěvníky“ zaznamenávají uživatelé, co je zaujalo, co se jim líbilo a co naopak ne. Díky tomu mohou muzea vytvářet různé typy dotazníků a přiřazovat odpovědi k profilu návštěvníka. „Authoringový nástroj CHESS“ zase umožňuje osobám bez odborného vzdělání v oblasti IT, jako jsou kurátoři a zaměstnanci muzeí, jednoduše vytvářet dynamické příběhové linky s multimediálním obsahem. Nástroj pro vyprávění příběhů pak přehraje daný příběh podle předem určené osnovy a dodá k informacím personalizovaný obsah, který reaguje na požadavky návštěvníka i v průběhu prezentace.
Na rozdíl od tradičních průvodců vypráví aplikace CHESS každému uživateli speciální příběh zaměřený na exponáty a sbírky, které odpovídají aktuálnímu zájmu a rozpoložení návštěvníka, a zařadí množství informací podle individuálních požadavků. Příběhy lze obohatit o multimediální obsah, 3D prvky a funkci rozšířené reality (tzv. „augmented reality“), některé exponáty dokonce hovoří a vyzývají návštěvníky k interakci.
Na konci prohlídky obdrží návštěvníci osobní suvenýr ve formě videozáznamu nebo obrázku z prohlídky, který lze stáhnout na internetových stránkách muzea a sdílet s rodinou a přáteli. Podle Dr. Marie Roussou z univerzity v Athénách má projekt potenciál revolučně změnit způsob, jakým přistupujeme k návštěvě muzea.
„Cílem projektu CHESS je rozšířit a individuálně přizpůsobit zážitek z návštěvy muzea všem návštěvníkům podle jejich zájmů, preferencí a koníčků. Tím, že návštěvníka navedeme k exponátům, které nejlépe odpovídají jeho zájmu, můžeme výrazně zlepšit jeho zážitek z návštěvy muzea. To přináší výhody nejen návštěvníkům, ale i samotným muzeím, pro které je primárním cílem, aby byl návštěvník spokojený a rád se vracel“, řekl profesor Yannis Ioannis z univerzity v Athénách.
Vývoj produktu a jeho komerční využití
Aplikace CHESS byla v uplynulém roce otestována v muzeu Cité de l'Espace ve francouzském Toulouse a v muzeu Acropolis v řeckých Athénách. Zkušební provoz trval 6 měsíců a sklidil velký úspěch.
Na vývoji produktu se podílelo sedm partnerů ze čtyř zemí – Francie, Řecka, Spojeného království a Německa. Představení produktu veřejnosti a uvedení na trh bude mít na starosti francouzská společnost Diginext, koordinátor projektu. Ke komerčnímu rozšíření by mělo dojít v průběhu následujících dvou let.
„Bez prostředků z fondů EU by realizace projektu nebyla možná. K vývoji aplikace bylo třeba prvotřídních znalostí z různých oborů, které nelze získat na lokální úrovni. S více než 55 000 muzei po celém světě má projekt velký potenciál k celosvětovému růstu,“ uvedl Dr.Ballet.
Michael Jennings, mluvčí evropské komisařky pro výzkum, inovace a vědu Máire Geoghegan-Quinnové, řekl: „Evropa má velice bohatou historii a technologie jako je CHESS ji pomáhá oživit pro současnou digitální generaci a zpřístupnit opravdu každému. Vytváření přemýšlivých společností podporujících začlenění je prioritou programu Horizont 2020 a inovativní způsoby informování a vzdělávání v oblasti evropského kulturního dědictví přispívají k jejímu naplňování.“
Jak technologie CHESS funguje v praxi, můžete zhlédnout v následujícím videu: http://www.youtube.com/watch?…