Češi mají velmi rádi bezkontaktní platby, ale k placení mobilem si zatím cestu hledají. Ukazují to například výsledky nedávného průzkumu agentury GfK, podle kterého za nákup zboží na internetu nebo v kamenné prodejně během druhého pololetí loňského roku zaplatilo 29 procent Čechů. I když se to může zdát jako velký podíl zákazníků, evropský průměr je už 48 procent. Průzkum EY Consumer Banking Survey 2018 uvádí ještě smutnější čísla, podle kterých využívá mobilní platby jen 12 procent Čechů. Stejná studie uvádí, že pravidelně mobilem platí 14 % Slováků, 28 % Rakušanů a 33 % Maďarů.
S mobilními platbami rozhodně zahýbe nástup služby Apple Pay na český trh, ke kterému došlo 19. února letošního roku, kdy tuto platební službu začaly nabízet banky Air Bank, Česká spořitelna, J&T banka, Komerční banka, mBank a Moneta Money Bank. Apple Pay tedy startuje s mnohem větší podporou ze strany bank, než tomu bylo u služby Google Pay, která byla u nás spuštěna 14. listopadu 2017. S ohledem na výrazně menší podíl iPhonů mezi českými uživateli smartphonů, oproti drtivě převažujícím telefonům s Androidem, byl nástup služby Apple Pay skutečně impozantní: Během prvního týdne od spuštění měla tato platební služba kolem 150 tisíc uživatelů, což je zhruba dvojnásobek počtu, který Google Pay dosáhl za více než rok od zpřístupnění v ČR. Z tohoto výsledku můžeme vyvodit dva závěry. Majitelé iPhonů mají evidentně výrazně větší zájem o technologické novinky a také disponují zařízeními, které mobilní platby podporují.
Více se o mobilních platbách dočtete v dubnovém Chipu.