Chip 10/2025: V jistém smyslu jsou schopnosti velkých jazykových modelů velmi omezené. Jejich umělé neuronové sítě se během dlouhých a náročných tréninků naučily vlastně jen jeden trik: na základě zadání výzvy (promptu) vygenerovat statisticky nejpravděpodobnější další slovo.
Jak přesvědčivé mohou být výsledné odpovědi a texty vygenerované tímto způsobem, překvapilo většinu výzkumníků v oblasti umělé inteligence. Nad rámec pouhé práce s jazykem však rané systémy AI rychle narazily na své limity. Selhaly již při nejjednodušších matematických úlohách a aktuální informace, které se nevyskytovaly v jejich tréninkových datech, pro ně nebyly dostupné.
Mezitím se modely naučily několik triků. Pokud je například konfrontujete s matematickými úlohami, většinou samy spustí externí matematické programy a výsledek vrátí uživateli v jazykové formě. A pokud se jich zeptáte na aktuální události, mnoho z nich je již schopno provést vlastní vyhledávání na internetu.
Pokud budeme věřit slibům technologických koncernů, je to však teprve začátek. V budoucnu by měli AI agenti založení na jazykových modelech sestavovat dovolenkové zájezdy pro své uživatele a případně je i rezervovat, volat do restaurací, aby zamluvili dopředu stůl, nebo usnadňovat zaměstnancům každodenní práci v kanceláři tím, že budou samostatně klikat v operačních systémech a aplikacích.
Ale jak se vlastně z chatbota stane AI agent? Kdy k tomu dojde? A ve kterých oborech najdou nové schopnosti AI agentů uplatnění jako první? O tom všem píšeme v zajímavém článku v říjnovém Chipu, který je v prodeji už od 17.9. Nenechte si ho ujít.
Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.