Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Konec s blokací reklam na internetových stránkách? Google začíná omezovat oblíbené doplňky pro Chrome

Jiří Palyza 04.06.2024
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Dopřát si internetové stránky bez reklam doposud šlo pomocí doplňků pro prohlížeče, které se postaraly o odpovídající filtraci. Google se ale rozhodl proti této rozšířené praxi zakročit a od června omezuje oblíbené blokátory reklam ve svém browseru Chrome. Co z toho plyne pro uživatele?

Kapitoly článku

Letošní rok je v oblasti internetových prohlížečů docela zajímavý. Na jedné straně zde máme zákon o digitálních trzích, známý také pod zkratkou DMA (Digital Market Act). Ten vstoupil v platnost na začátku března a uživatelům zajišťuje větší svobodu při výběru prohlížeče. Na druhé straně ale přichází diskutabilní rozhodnutí internetového koncernu Google, které se týká doplňků pro Chrome. To by mohlo v očích uživatelů prohlížečové alternativy ještě mnohem více zatraktivnit.

Od června 2024 se musíme připravit na omezení, týkající se rozšíření pro Chrome

Okno blokátoru reklam uBlock
Oblíbený blokátor reklam nabízí už jen omezenou verzi s podporou MV3.
Zdroj: GitHub / uBlock

Před více než pěti lety Google představil takzvaný Manifest V3 (MV3), což je standard pro nové rozhraní rozšíření prohlížeče. Definuje, jaké funkce a oprávnění jsou pro doplňky prohlížeče k dispozici. Podle zástupců Google je cílem MV3 dosáhnout vyšší bezpečnosti, lepší ochrany dat a vyššího výkonu, což zní na první pohled dobře.

Pohled druhý ovšem znamená výrazné omezení pro vývojáře a poskytovatele filtrů pro blokaci reklam, kteří již velmi pravděpodobně nebudou moci ve svých nástrojích nabízet stejný rozsah funkcí, jak tomu bylo dříve. Sice pracují na potřebných úpravách, ale například poskytovatel rozšířeného reklamního filtru uBlock Origin se cítí být standardem MV3 obzvlášť omezen.
 

Mohlo by vás zajímat

Důvodem je především značné omezení pravidel filtru ve výchozím nastavení a rozšíření mohou pouze číst požadavky prohlížeče, nikoliv je blokovat nebo přesměrovávat. Místo toho musí prohlížeči zprostředkovávat, jak má s požadavky zacházet.

Blokátory reklam budou od června 2024 fungovat pouze s omezeními

Jak Google oznámil ve svém blogovém příspěvku, předchozí rozšíření, podporující standard Manifest V2, budou v předběžných verzích prohlížeče Chrome (vývojářské verze, Canary a beta verze) deaktivována od června 2024, kdy vyjde Chrome 127. Tato rozšíření již nebude možné instalovat z webového obchodu doplňků pro Chrome a budou automaticky vypnuta.

Přechod na alternativní prohlížeče: Firefox bude starší blokátory reklam podporovat i nadále

Instalace rozšíření AdBlock ve Firefoxu
Mozilla se u svého Firefoxu ničeho nebojí a blokátory reklam bude i nadále podporovat v plném rozsahu.
Zdroj: Firefox

Alternativní poskytovatel internetového prohlížeče Firefox už před časem jasně uvedl, že ačkoliv bude podporovat aktuální standard MV3, ponechá i nadále podporu staršího aplikačního rozhraní pro blokátory reklam. Stávající rozšíření tak budou prozatím fungovat i v jiných browserech, jakými jsou například Edge nebo Opera.

Zatímco pro Chrome si uživatelé budou muset instalovat přizpůsobené varianty, ve Firefoxu půjde používat známá rozšíření pro blokaci reklam s obvyklým rozsahem funkcí. Pro mnoho uživatelů to bude možná dobrý důvod, proč se znovu porozhlédnout po alternativách, jakými jsou právě Firefox nebo Brave.

Zdroj: Chrome for Developers (1), (2)
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud