Český telekomunikační úřad v souladu se svými zákonnými kompetencemi pravidelně řeší stížnosti občanů/televizních diváků na problémy s příjmem digitální terestrické televize. Na speciálním workshopu ČTÚ představil vyhodnocení stížností s důrazem na poslední dva roky 2021 a 2022, postupy při jejich řešení a vysvětlil související problematiku.
Jak vyřešit špatný televizní signál?
Co tedy v praxi dělat, pokud vám nefunguje televizní signál podle vašich představ? Důležité je si uvědomit, že většinu problémů můžete vyřešit hned, často za nefunkční signál může závada na straně diváka. V takovém případě není ostuda obrátit se třeba právě na ČTÚ.
Dle vyhodnocení průzkumů stížností za rok 2021 a 2022 se v 1421 případech (z celkových 2361 případů) jedná o chybu na straně diváka. Například nefunkční anténní kabel. Dále pak v 241 případech bylo zjištěno a potvrzeno rušení příjmu televize jiným elektronickým zařízením (ve 232 případech šlo o nově spuštěnou základnovou stanici mobilní sítě).
V takovém případě buď je možno provést odrušení techniky ČTÚ na náklady operátora přímo na místě, nebo je povinen dodatečná opatření na své náklady provést příslušný mobilní operátor. ČTÚ se snaží optimalizovat nutné procesy tak, aby všechna rušení byla odstraněna co nejdříve, nejpozději v řádu jednotek dnů.
Chyba na straně ČTÚ? Někdy ano
V 581 případech se ani nekvalitní příjem, ani rušení neprokázaly (mezi důvody může patřit např. odlišné počasí v době hlášení závady a měření). Důležité však je, že pouze v 113 případech byl potvrzen nekvalitní televizní signál.
„V případech, kdy se prokáže nekvalitní televizní signál, jsme připraveni s provozovateli televizních sítí nadále spolupracovat, jednat, a průběžně vyřizujeme jejich požadavky na doplnění kmitočtů pro dokrytí a zlepšení pokrytí některých lokalit,“ uvedl šéf ČTÚ Marek Ebert.
Každé nahlášení či stížnost ČTÚ řeší měřením přímo u diváka, s výjimkou těch, kde je prakticky jisté, že jde o rušení základnovou stanicí operátora – tyto stížnosti jsou v zájmu urychlení ihned předávány mobilnímu operátorovi k řešení, uvedl Úřad v tiskové zprávě.
Zdroj: ČTÚ Tisková zpráva