Menu

Google a umělá inteligence: kdy umře klasické vyhledávání?

05.02.2023 08:42 | Josef Mika + Přidat komentář
Google a umělá inteligence: kdy umře klasické vyhledávání?

Google a umělá inteligence: kdy umře klasické vyhledávání? | foto: Pixabay/Gerd Altmann

Kdo hledá, najde: to léta platilo pro webové vyhledávání pomocí Googlu. Ale doby se mění a uživatelé dnes chtějí víc. Na trh se totiž dostává program ChatGPT. Co to bude znamenat pro tradiční vyhledávání Google?

Google vyhledávání už není, co bývalo. S podobným tvrzením se ozývá stále více uživatelů. Hodně napovídá i titulek vzrušeného diskuzního vlákna na sociální platformě Reddit – „Google Search is Dying“ (Vyhledávání Google umírá). Možná si říkáte, že online debaty jsou většinou zbytečně dramatické. Ve skutečnosti je však kvalita vyhledávání Googlu tématem i mezi odborníky.

Softwarový vývojář Dmitri Brereton, který vede blog o vyhledávačích, před několika měsíci napsal, že výsledky Googlu „šly do háje“. Vyhledávač již často neposkytuje výsledky, které by uživatelům skutečně pomohly.

Často se na prvních místech objevují technicky optimalizované příspěvky velkých webových stránek, které jsou prošpikovány prodejními odkazy. Vyhledavatelé jsou zklamaní a ztrácejí důvěru ve starý dobrý Google search. Novinář Charlie Warzel, který se zaměřuje na IT témata, to vidí velmi podobně. V článku „Otevřená tajemství Google vyhledavače“ v časopise Atlantic Magazine si stěžuje, že vyhledávání Google už není to, co bývalo. Že je stále zbytečnější.

Google je nejoblíbenější vyhledávač na světě

pawel-czerwinski-fpzzev0uqwa-unsplash(1)

Google parametry svého vyhledávače nezveřejňuje. Foto: Unsplash/Pawel Czerwinski

Ale je to pravda? Dříve bylo vyhledávání Google navrženo tak, aby na internetu našlo přesně ty informace, které uživatel hledal. Pokud chcete něco vědět, zeptejte se Googlu. Takový byl zákon. A dnes?

Google je stále zdaleka nejoblíbenějším vyhledávačem na světě. Přesto je obtížné posoudit, zda se výsledky vyhledávání zhoršily, protože není jasné, jak dobrý byl Google dříve. Správné měřítko neexistuje.

Málo se také ví o tom, jak vyhledávač skutečně funguje. Zjednodušeně řečeno, Google vyhledává klíčová slova v indexu a dlouhý seznam výsledků je pak seřazen podle určitých kritérií hodnocení.

Výzkumníci se snaží odhadnout nejdůležitější parametry již mnoho let. Za tímto účelem měří například vstupně-výstupní chování při vyhledávání na Googlu. Samotná softwarová společnost však z pochopitelných důvodů nezveřejňuje kritéria, která vyhledávač k filtrování a třídění výsledků používá.

Ukazuje se, že vyhledávání klíčových slov na webových stránkách Google funguje stejně jako před deseti lety - ale pouze v případě, že skryjete první část seznamu výsledků, která je silně ovlivněna platícími zákazníky Googlu.

Rankbrain jako problém

A zdá se, že kvalita výsledků vyhledávání Google se snížila i jinak. Problémem může být funkce „Rankbrain“ zavedená už před osmi lety. Jedná se o algoritmus založený na strojovém učení vyvinutý Googlem, který pomáhá poskytovat uživatelům relevantnější výsledky vyhledávání. Proto již téměř nezáleží na tom, zda uživatel hledá slovo „PC“, „computer“ nebo „notebook“ - Google pochopil, že všechna tato slova mají podobný význam.

Právě to může být nebezpečné. Mnoho uživatelů je zvyklých na to, že pokud se jim jako výsledek vyhledávání zobrazí stránky, které neřeší jejich problém, zkusí jednoduše vyhledávat znovu s jinými slovy. To ale funguje stále hůř. V nejhorším případě jsou výsledky vyhledávání v Googlu i při dalších pokusech téměř totožné.

K tomu je třeba připočíst, jak si stěžuje i vývojář Brereton, technicky optimalizované webové stránky. SEO (Search Engine Optiámalization) je dnes už velká věda a webových stránek navíc raketově přibývá. Google musí algoritmicky porovnávat stále více výsledků. Snaha, která v minulosti neexistovala.

Pokračování článku

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Nemusíte se obávat, váš e-mail ochráníme. Postupujeme podle těchto zásad a obchodních podmínek. Budeme vás pravidelně informovat o novinkách ve světě počítačů a technologií. Díky newsletteru snadno vyhodnotíme, jestli jsme se vám trefili do vkusu.




Komerční sdělení