Přejít k hlavnímu obsahu

Interval STK u starších vozidel se zkracovat nebude: Evropská unie zatím ostrouhala

Jiří Palyza 11.12.2025
Automechanik opravuje vozidlo na heveru
Zdroj: Grok (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

Na jaře představila Evropská komise nové předpisy, které mají zlepšit bezpečnost silničního provozu. Jeden z těchto návrhů však narazil na silný odpor. Členské státy Evropské unie totiž odmítly povinnou každoroční technickou kontrolu pro vozidla starší deseti let. Tento krok je v rozporu s plánem komise, která si od častějších kontrol slibovala zvýšení bezpečnosti na evropských silnicích.

Kapitoly článku

Technická kontrola u starších vozidel nebude povinná každý rok

Ministři dopravy na jednání v Bruselu odmítli návrh komise a prosadili verzi, podle které se pravidla měnit nemají. Jednotlivé státy si frekvenci technických kontrol určí samy. V Česku platí, že vozidla starší deseti let musejí na STK jednou za dva roky.

S konečnou podobou nařízení budou ještě muset souhlasit europoslanci. Martin Kupka, ministr dopravy v demisi, celou věc komentoval slovy: „Podobné kroky by jen zvýšily výdaje domácností a regulace by opět obracela veřejnost proti Evropské unii. Data, která máme k dispozici, neukazují, že by něco podobného bylo potřeba a přineslo snížení počtu dopravních nehod.

Mohlo by vás zajímat

Proč se návrh nelíbí?

Návrh komise měl za cíl zaměřit se na nebezpečná vozidla, která jsou podle ní častěji příčinou nehod, zranění i úmrtí. Podle studií jsou starší auta náchylnější k technickým závadám, častěji se účastní nehod a mají vyšší emise škodlivin. Evropský komisař pro dopravu, Apostolos Tzitzikostas, na jaře tohoto roku prohlásil, že Evropská unie je odhodlána do roku 2030 snížit počet obětí a těžce zraněných na silnicích o 50 procent.

Členské státy však poukazují na to, že povinná každoroční kontrola by znamenala především vyšší finanční zátěž pro miliony majitelů starších aut. K podpoře v odmítání návrhu přidal svůj silný hlas i německý autoklub ADAC.

Mohlo by vás zajímat

Co bude dál?

Jakmile Evropský parlament zaujme k této otázce své stanovisko, mohou začít závěrečná jednání o nové úpravě pravidel. Zatím to však vypadá, že každoroční technické kontroly starších aut napříč všemi státy Evropské unie jen tak nebudou.

Pro většinu řidičů by totiž znamenaly hlavně vyšší náklady, aniž by bylo jisté, že se tím skutečně zvýší bezpečnost na silnicích. A tuzemským řidičům se jistě také ulevilo. Vzhledem k průměrnému stáří vozového parku v Česku je to zcela pochopitelné.

Zdroj: Události ČT1 4. 12. 2025, Chip.de

Překvapivá čísla: Jaký je skutečný podíl elektromobilů na celosvětovém trhu


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme