Technická kontrola u starších vozidel nebude povinná každý rok
Ministři dopravy na jednání v Bruselu odmítli návrh komise a prosadili verzi, podle které se pravidla měnit nemají. Jednotlivé státy si frekvenci technických kontrol určí samy. V Česku platí, že vozidla starší deseti let musejí na STK jednou za dva roky.
S konečnou podobou nařízení budou ještě muset souhlasit europoslanci. Martin Kupka, ministr dopravy v demisi, celou věc komentoval slovy: „Podobné kroky by jen zvýšily výdaje domácností a regulace by opět obracela veřejnost proti Evropské unii. Data, která máme k dispozici, neukazují, že by něco podobného bylo potřeba a přineslo snížení počtu dopravních nehod.“
Proč se návrh nelíbí?
Návrh komise měl za cíl zaměřit se na nebezpečná vozidla, která jsou podle ní častěji příčinou nehod, zranění i úmrtí. Podle studií jsou starší auta náchylnější k technickým závadám, častěji se účastní nehod a mají vyšší emise škodlivin. Evropský komisař pro dopravu, Apostolos Tzitzikostas, na jaře tohoto roku prohlásil, že Evropská unie je odhodlána do roku 2030 snížit počet obětí a těžce zraněných na silnicích o 50 procent.
Členské státy však poukazují na to, že povinná každoroční kontrola by znamenala především vyšší finanční zátěž pro miliony majitelů starších aut. K podpoře v odmítání návrhu přidal svůj silný hlas i německý autoklub ADAC.
Co bude dál?
Jakmile Evropský parlament zaujme k této otázce své stanovisko, mohou začít závěrečná jednání o nové úpravě pravidel. Zatím to však vypadá, že každoroční technické kontroly starších aut napříč všemi státy Evropské unie jen tak nebudou.
Pro většinu řidičů by totiž znamenaly hlavně vyšší náklady, aniž by bylo jisté, že se tím skutečně zvýší bezpečnost na silnicích. A tuzemským řidičům se jistě také ulevilo. Vzhledem k průměrnému stáří vozového parku v Česku je to zcela pochopitelné.
Zdroj: Události ČT1 4. 12. 2025, Chip.de