Nová pravidla pro platby: Více hotovosti, méně poplatků a silnější ochrana před podvody
Evropský parlament a členské státy Evropské unie se dohodly na nových pravidlech pro platební služby. Předpisy PSD3 (Payment Services Directive 3) a PSR (Payment Services Regulation) nastavují pravidla pro platby kartou a hotovostí i online transakce. Jejich hlavní novinky jsou následující:
- lepší dostupnost hotovosti,
- větší transparentnost poplatků,
- lepší ochrana před podvody.
Než nové předpisy vstoupí v platnost, budou je ještě muset obě instituce formálně přijmout. To už se ovšem považuje za pouhou formalitu.
První změna: Výběr peněz v supermarketech i bez nákupu
V supermarketech je často možné vybrat hotovost u pokladny (CashBack), ale podmínkou je realizace nákupu alespoň za minimální částku. To se má změnit.
Obchodníci by do budoucna měli umožnit výběry hotovosti v hodnotě mezi 100 až 150 eur (2 500 až 3 600 korun), a to i bez nutnosti nákupu. To má pomoci mimo jiné lidem, kteří nemají v blízkosti bankomat.
Druhá změna: Větší transparentnost poplatků
Před provedením platby kartou nebo při výběru hotovosti z bankomatu budou muset být jasně uvedeny všechny související poplatky. Jedná se například o klasické nákladové pasti, jako jsou poplatky za směnný kurz nebo dodatečné poplatky u bankomatů.
Třetí změna: Zlepšená ochrana před podvody
Proces kontroly shody jména a čísla účtu příjemce před provedením bankovního převodu již byl spuštěn. Pokud v tomto postupu poskytovatelé služeb či prodejci udělají chybu, mohou do budoucna nést zodpovědnost za škody, které v té souvislosti vzniknou zákazníkům.
Pozornost se zaměřuje také na podvody s identitou, při nichž se podvodníci vydávají za zaměstnance banky nebo jiného poskytovatele platebních služeb a navádějí zákazníky k provedení plateb. Podle nových pravidel musí poskytovatelé platebních služeb v takových případech uhradit celou částku, a to pokud zákazník nahlásí podvod policii. Pokud se banka bude hájit hrubou nedbalostí spotřebitele, důkazní břemeno leží na ní.
Přísnější povinnosti dolehnou i na online platformy: pokud byly informovány o podvodném obsahu a tento obsah neodstranily, podle informací Evropského parlamentu budou nést odpovědnost vůči bankám, které podvedené zákazníky odškodnily.
Zdroj: EuroWeekly