Co se změní?
Cílem nové evropské vyhlášky je udělat automobilový trh udržitelnější. Při prodeji ojetého vozu bude nutné prokázat, že nejde o takzvané „staré vozidlo“ určené k likvidaci (tzv. End-of-Life Vehicle, ELV). Bez tohoto dokumentu nebude možné auto odhlásit, přihlásit, ani vyvézt do zahraničí.
Podle nejnovějšího návrhu bude muset každý prodávající prokázat, že jeho vozidlo není „starý vrak“. Ať už jej prodáváte v rámci své země, nebo jej chcete vyvézt do zahraničí, bez patřičného dokladu to nepůjde. Tímto dokladem může být buď platné osvědčení o technické kontrole, nebo znalecký posudek od nezávislého odborníka.
Pokud žádný z těchto dokumentů nepředložíte, nebude možné automobil přihlásit, odhlásit nebo vyvézt. Výjimku mají pouze případy, kdy vozidlo prodáváte soukromě v rámci rodiny nebo přátel. Jenže jakmile použijete internetovou platformu nebo prodáváte jako firma, nová pravidla platí bez výjimky.
Jaké budou možnosti prokázání stavu vozidla, které je předmětem prodeje?
Existují dvě cesty, jak nový požadavek splnit:
-
1
Aktuální technická kontrola: Pokud máte platné potvrzení o technické prohlídce, máte vyhráno.
-
2
Odborný posudek: Alternativou je posudek nezávislého automobilového znalce, který potvrdí stav vozidla.
Bez některého z těchto dokumentů už od roku 2026 nebude možné auto úředně převést, ani prodat přes digitální platformy nebo obchodníky. Prozatím se tato povinnost nevztahuje na ryze soukromé prodeje mezi jednotlivci. Soukromé prodeje zatím zůstávají z této povinnosti vyňaty.
Mohlo by vás zajímat
Zákaz spalovacích motorů po roce 2035? Evropa své rozhodnutí přehodnocuje – spory se vyostřují
Proč tato změna přichází
Evropská unie chce novou vyhláškou podpořit cirkulární ekonomiku v automobilovém odvětví. Klíčové suroviny jako lithium, nikl nebo kobalt by měly být recyklovány efektivněji, aby se snížila závislost na omezených zdrojích. Nová pravidla jsou v souladu s další evropskou legislativou, která zavádí od roku 2027 povinné recyklační kvóty pro vzácné suroviny v bateriích.
Součástí nových pravidel je i tzv. „Digital Circularity Vehicle Pass“ (CVP), digitální průkaz, který má transparentně dokladovat původ a využití všech materiálů ve vozidle. Tím se má zajistit, že na konci životnosti vozu skončí hodnotné suroviny ve správných recyklačních zařízeních.
Mohlo by vás zajímat
Pád hodnoty Tesly: Klesá cena ojetých aut i akcií. Kupující profitují, majitelé ztrácejí
Kritika a obavy
Nové předpisy ale vyvolávají i vlnu kritiky, která se hlasitě ozývá také u našich západních sousedů. Například bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter označil povinnost prokazování stavu vozidla za zbytečnou a příliš byrokratickou. Podle něj přinese jen vyšší náklady pro občany i úřady, ale žádný reálný přínos. Podobně i německý autoklub ADAC volá po tom, aby majitelé aut měli i nadále možnost sami rozhodovat, co se s jejich vozem stane.
Nespokojenost vyjádřil i svaz německých pojišťoven. Ten upozorňuje především na skutečnost, že nově mají být zapojeny do hodnocení starých vozidel také pojišťovny, což podle názoru zástupců pojišťovacích domů není jejich úkolem a celý proces to jen zbytečně komplikuje.
Mohlo by vás zajímat
Nevěřili byste, jak se dá ještě využít elektromobil: Desítky domácností ušetří za elektřinu
Jaký dopad bude mít nové nařízení na vás?
Ať už plánujete prodej auta přes internet, nebo přes autobazar, připravte se na více papírování a vyšší náklady. Bez aktuálního osvědčení o technické prohlídce nebo odborného posudku už auto neprodáte ani nepřevedete. Pokud tedy o prodeji uvažujete, je dobré začít řešit potřebné dokumenty co nejdříve.
Nová pravidla mají dobrý záměr – chránit zdroje a podpořit recyklaci. Pro běžné motoristy ale znamenají více starostí, času pro zařizování a peníze navíc.
Zdroj: Elektroauto News, Fakti, Reddit, AutoMotorSport