Menu

Spam v první čtvrtině 2013: Historie se opakuje

29.05.2013 04:50 | Redakce Chip
Spam v první čtvrtině 2013: Historie se opakuje
Množství nevyžádané elektronické pošty v prvních třech měsících roku 2013 vzrostlo jen nepatrně. Vyplývá to ze zprávy o stavu spamu společnosti Kaspersky Lab.

Spammeři se v období od ledna do března 2013 vrátili ke starým metodám. Znovu si oblíbili takzvaný „white text“ – náhodné kusy textu (v tomto případě části novinových zpráv) v našedlém odstínu na šedém pozadí přidávají do těla e-mailu. Tyto texty jsou od hlavního obsahu reklamy v e-mailu oddělené množstvím zalomení řádků. Útočníci předpokládají, že tyto e-maily spamové filtry považují za newslettery a navíc náhodnost textů dělá každý takový e-mail unikátním a tedy těžko odhalitelným.

Spammeři navíc začali zkoumat možnosti legálních služeb a využívat je k obcházení spamových filtrů.  Škodlivý link je zamaskován hned dvěma legálními způsoby. Nejdříve spammeři využijí Yahoo službu ke zkrácení URL odkazu a tento link ještě zpracují pomocí Google Translate. Ten totiž vytváří přeloženou verzi stránek a poskytuje na ni zvláštní odkaz. Tato metoda maskování vytváří jedinečný odkaz pro každý zaslaný spam a v očích příjemce mu přidává na důvěryhodnosti.

Kybernetičtí zločinci posílající spam využili v prvním čtvrtletí 2013 i dvou velkých zpravodajských událostí – smrt venezuelského prezidenta Huga Chavéze a výměnu na papežském postu. Mnoho hromadných e-mailů imitovalo zpravodajský servis BBC nebo CNN a slibovalo senzační fotky a záběry.

Čína (s 24,3 %) a Spojené státy (se 17,7 %) zůstávají na špici zemí, z nichž spamy pocházejí. Jižní Korea se umístila na třetím místě (s 9,6 %). Zajímavé je, na které oblasti tyto spamy cílí – z Číny je posílán hlavně do Asie, z USA pak po Severní Americe – znamená to, že většinu spamů je možné považovat za interní. Jihokorejské spamy přitom míří hlavně do Evropy.

Plnou verzi zprávy o spamu v Q1 2013 naleznete zde.

 

 

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání