Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

USA plánuje nový zákon: zvýší nyní Apple své ceny?

Jiří Palyza 29.07.2021

Americký prezident Joe Biden to myslí vážně: zdá se, že chce mocné technologické společnosti, jako je Apple, přinutit k poslušnosti. Měly by totiž konečně umožnit levnější opravy. To by sice bylo pro spotřebitele dobré, ale v konečném důsledku se to může obrátit proti nim.

Telefony iPhone od Apple jsou celosvětově žádané a ročně se jich prodají stovky milionů kusů. A to i přesto, že mnoho zákazníků je rozladěno vysokými náklady na jejich případnou opravu.

Ty vznikají proto, že management společnosti Apple brání speciálním řetězcům opraven, aby závady odstraňovaly za nízké ceny. Společnost Apple k nim nedodává originální díly. Pokud jsou použity díly z druhovýroby, končí záruka i na relativně nová zařízení.

Americký prezident Joe Biden chce nyní tyto směrnice pro koncerny, které jsou nevýhodné z hlediska spotřebitele, změnit. Nejen američtí spotřebitelé mu drží palce.

Obchodní strategie Applu je ale pochopitelná: díky přísným specifikacím oprav společnost dosahuje miliardových obratů. Jednoduchá výměna akumulátoru může v některých případech stát až 2000 Kč a výměna displeje bezmála 10.000 Kč.

Nový displej pro iPhone stojí tisíce

display-1

Kdo by si chtěl nechat vyměnit poškozený displej u iPhonu, měl by se připravit na náklady ve výši několika tisíc Kč. | Zdroj: Laura Rivera/Unsplash

Pokud si například chcete nechat opravit iPhone, musíte se nejprve na webových stránkách support.apple.com informovat v části "Kde si můžu zařídit opravu s certifikací Apple?". Každý, kdo bude pokračovat v klikání, bude potřebovat pevné nervy. Apple píše: "Mimozáruční ceny se vztahují jen na opravy provedené společností Apple. Autorizovaný poskytovatel servisu Apple může používat vlastní ceny." A ty nemusí být nutně levnější. Apple také podrobně uvádí vlastní ceny mimozáručních oprav pro aktuální iPhone 12, které se například pro displej pohybují u jednotlivých modelů od 6722 Kč do 9522 Kč.

Apple dosahuje závratných zisků

Přesto tento gigant z kalifornského Cupertina vydělává na prodeji svých zařízení nepředstavitelné množství peněz. Finanční údaje za druhé čtvrtletí roku 2021, představené v úterý večer ukazují, jak je společnost Apple silná. Obrat oproti stejnému čtvrtletí loňského roku vyskočil o 36 % na 81,4 miliardy USD. Výsledkem byl zisk ve výši 21,7 miliardy USD – o 93 % více než před rokem. To jsou marže, o kterých se například firmy z automobilového průmyslu neodvažují ani snít.

V posledním čtvrtletí se o největší nárůst opět zasloužil iPhone. Podle oznámení společnosti Apple obrat v oblasti iPhonů vzrostl téměř o polovinu na přibližně 39,6 miliardy USD.

Kromě prodeje nových zařízení ale společnost Apple vydělává spoustu peněz také na svých specifikacích pro opravy. Dobré pro akcionáře, špatné pro spotřebitele.

Přísné specifikace pro opravy

service

Každý uživatel, který si nechá iPhone opravit v necertifikovaném servisu, ztrácí záruku. | Zdroj: Pavol Osifčin/Pixabay

Nejen samotné, často předražené náhradní díly ale způsobují, že opravy jsou nepříjemné. Někteří výrobci zařízení ztěžují opravy i pomocí speciálního softwaru.

I zde Apple "bojuje" v první linii. Poškozené iPhony mohou opravovat pouze servisy, které mají opravárenský software od cupertinské společnosti. Programy jsou však k dispozici pouze firmám, které Apple předem certifikoval. V případě snahy takový certifikát získat má na opravárenské firmy Apple jasně stanovené požadavky. Musíte předložit fotografie svých prostor, složit bankovní záruku na dodávky náhradních dílů a mít technika, proškoleného v kurzech v řádu desítek hodin. Malé opravárenské dílny to může tlačit na hranici únosnosti.

Sběrné dvory a recyklační centra zahlcuje stále více elektronického odpadu

Obchodní model drahých oprav ale není specifický pouze pro Apple. Mnoho zákazníků se zbavuje televizorů, počítačů, smartphonů a dalších elektronických zařízení po relativně krátké době používání, protože náklady na opravu případné poruchy přesahují hodnotu zařízení, nebo jednoduše skončí aktualizace zařízení. Důsledkem je rostoucí množství hromadícího se elektronického odpadu.

Apple je v USA docela aktivní v tom, že brání posilování práv spotřebitelů. Technologický gigant, jehož hodnota dosahuje miliard dolarů, vynakládá na svou lobbistickou činnost nezanedbatelné prostředky.

Apple: měli by se zákazníci připravit na zvyšování cen?

Když už je řeč o penězích: jak by asi Apple reagoval, pokud by se prezidentovi USA, Bidenovi, podařilo s jeho plány uspět? Jedním z důsledků by mohlo být, že by zákazníci museli sáhnout hlouběji do kapsy v případě potřeby pořízení náhradních dílů. To je v tuto chvíli sice jen odhad, ale Apple už několikrát ukázal, že jeho šéfové vědí, jak vydělat peníze. Nakonec nejnovější finanční výsledky to dokazují: mnoho zákazníků společnosti Apple je ochotno za její výrobky zaplatit (téměř) jakoukoliv cenu, kterou si řekne.

Přesto spotřebitelé doufají, že budou moci do budoucna ušetřit. Přinejmenším na opravách.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud