Znovuzrození francouzské legendy
Renault 5 E-Tech Electric je úspěšným dědicem slavného lidového vozu R5 z roku 1972. Jen málokdo ví, že původní R5 vznikla i jako vůz s elektrickým motorem. Vyrobilo se jí tehdy sice jen 100 kusů, ale své majitele si našla.
Nový elektrický Renault 5 E-Tech se pyšní titulem evropského auta roku 2025. Ostatně se také kompletně v Evropě vyrábí. Má retro-futuristický design s moderní výbavou a nabízí výborné jízdní vlastnosti a dojezd vhodný pro každodenní použití. Vývojáři kladli důraz na aerodynamiku a zároveň se snažili zachovat původní prvky. Větrací otvor na kapotě staré R5 tak například využili na umístění displeje ukazujícího stav nabití.
Zajímavostí je to, že všechny verze nového Renaultu 5 mají jednotně 18“ kola, což inženýrům usnadnilo vývoj a umožnilo optimálně odladit chování podvozku. Rozměry elektrické R5 (délka 3,92 m a výška 1,5 m) se téměř shodují s vozem z roku 1972, zavazadelník má objem 326 l a v interiéru je ještě 18,9 l odkládacích prostorů.
Mohlo by vás zajímat
Jak rychle uhasit hořící elektroauto: Renault má řešení

Hravý design
Elektrovozy Škoda jsou praktické a účelné, Kia je okouzlena moderním designem a přeplněna technologiemi a Renault? Ten je hravý a zábavný. Tak lze v krátkosti charakterizovat i novou R5.
I když nabíjení a prostor na zadních sedadlech vyžadují určité kompromisy, R5 celkově zaujme svým okouzlujícím vzhledem a dobrými jízdními vlastnostmi. Baterie se podařilo umístit do podlahy nové platformy, čímž se snížilo těžiště, a kola zadní nápravy mají víceprvkové zavěšení.
Synchronní elektromotor má výkon 90 nebo 110 kW, baterie může být 40kWh (verze Urban Range – dojezd až 312 km), nebo 52kWh (Comfort Range - 410 km). Renault se chlubí tím, i při těchto parametrech je celková hmotnost vozu pod 1 500 kg. Praktická je funkce V2L, kdy můžete dodávaným adaptérem dobíjet z auta 230 V externí zařízení (elektroniku, elektrokola nebo elektrokoloběžky).
Ceny Renaultu 5 E-Tech začínají na 675 000 korunách. Cena nejvyššího modelu Renault 5 Iconic Cinq s větší baterií je však už hodně vysoká a činí 849 000 korun. S takovou cenovkou se malý Renault dostává do loviště nové Škody Elroq nebo VW ID.3, které nabízejí podobnou výbavou a větší prostor vzadu. A to Renault přišel ještě s prémiovým modelem Roland-Garros, který speciální bílou barvou a vnitřním designem odkazuje na pařížský tenisový grand slam. Ten už vyjde na téměř 900 000 korun.

Vývojáři nového Renaultu 5 kladli důraz na aerodynamiku a zároveň se snažili zachovat původní prvky.
Tomáš Devera/Renault
Nový elektrický Renault 5 E-Tech poutá pozornost.
Tomáš Devera/Renault
Všechny verze nového Renaultu 5 mají jednotně 18“ kola, což inženýrům usnadnilo vývoj a umožnilo optimálně odladit chování podvozku.
Chip
PŘEJÍT DO GALERIE
(14 FOTOGRAFIÍ)
Elegantní interiér a umělá inteligence
Interiér nové R5 je důkladně stylizovaný (některé prvky se dokonce vyrábí 3D tiskem); dotváří ho sportovně tvarovaná sedadla z recyklované látky, perforovaný sportovní volant a moderní systém infotainmentu openR link založený na Androidu. Ten je dokonce propojený s ChatGPT a avatar Reno vám je schopen s vámi komunikovat (zatím jen v anglické a francouzské verzi, česká se připravuje).
Zdroj: Renault, Car and Driver, ČTK