Menu

Nabito za osm minut: e-auto z Číny zahanbuje Teslu i další výrobce

26.08.2021 12:00 | Jiří Palyza + Přidat komentář
Nabito za osm minut: e-auto z Číny zahanbuje Teslu i další výrobce

Nabito za osm minut: e-auto z Číny zahanbuje Teslu i další výrobce | foto: GAC

Hlavní výtkou vůči elektromobilům je potřeba dobíjecích zastávek a dlouhá doba nabíjení. Ta by měla být brzy minulostí, protože podle zpráv z médií nejnovější generace čínských e-vozidel údajně zvládne nabíjení za méně než deset minut.

Natankovat, možná kávu a malé občerstvení s sebou, a zaplatit. Průměrná zastávka na doplnění paliva u konvenčních motorů trvá mezi pěti a deseti minutami. Aby dosáhly podobných možností a širšího přijetí u zákazníků, měly by se automobilky u nadcházející generace elektromobilů soustředit na podobné parametry, tedy především rychlost dobití. Pokud zprávy v médiích nelžou, vůz Aion V od čínského výrobce GAC se tomu už velmi blíží. A to byl přesně i prodejní slib společnosti GAC: nabíjet stejně rychle, jak to jde v případě tankování u současných benzinových a dieselových automobilů.

U nového modelu GAC Aion V, který je prozatím určen pro čínský trh, je výrobce už velmi blízko svému slibu. Jak informuje server Cnevpost.com ve svém příspěvku "GAC Aion shows technology with charging speed comparable to refueling", model Aion V by měl být uveden v září 2021 jako jeden z dvanácti nových e-modelů značky. Zástupci zpravodajského serveru byli údajně přítomni i nabíjecímu testu v červenci letošního roku a mohli se přesvědčit o rychlonabíjecích vlastnostech nového osobního crossoveru. V průběhu prezentace technologie nabíjení displej rychlonabíjecí stanice zobrazoval, že ve stavu 80% nabití lze akumulátor stále nabíjet výkonem 481 kW čili proudem 562,8 A při napětí 855,6 V. Na 80% kapacitu lze akumulátor dobít za osm minut a pokud je jeho zbytková kapacita 30 %, do stavu 80 % se dostane po pěti minutách nabíjení. Za čtyři minuty je stanice schopna Aion V nabít na 35,1 kWh.

Rychlost dobíjení ještě není oficiálně potvrzena

ioniq5

Se zájmem očekávanou novinkou je také Hyundai Ioniq 5 s 800V technologií. Na 80 % se dá nabít za 20 minut. | Zdroj: Hyundai

Těchto rychlých časů dobíjení ale dosahuje pouze vrcholný model Aion V, který je vybaven akumulátorem, založeným na grafenové technologii. Díky tomuto zdroji energie zvládne dojezd až 1000 km.

Je ale takový způsob "turbo" nabíjení pro akumulátor zdravý? Společnost GAC uvádí, že baterie modelu Aion V by měla vydržet až milion kilometrů i při neustálém nabíjení na maximální kapacitu za optimálních teplotních podmínek. Materiál grafen má být další "velkou věcí" v technologii výroby akumulátorů. Jeho objevitelé získali Nobelovu cenu. Disponuje specifickými elektronickými vlastnostmi, díky kterým se obzvlášť hodí pro výrobu akumulátorů, schopných nabíjení vysokým výkonem – tedy rychle.

Pokud můžeme parametrům, udávaných výrobcem CAG, věřit, je vrcholný model Aion V daleko před špičkovými modely Porsche a Tesla. U elektrického modelu Porsche Taycan je za ideálních podmínek na 800V nabíjecí stanici doba nabíjení prázdného akumulátoru (ca 5 %) na 80 % 22,5 minuty. Praktické testy automagazínů v ne zcela ideálních podmínkách vycházejí na 29 minut. Tesla Model S je podle výrobce za optimálních podmínek dobita za 32 minut.

Obzvlášť očekávaný je Hyundai Ioniq 5 s 800V systémem, který slibuje nabití na 80 % za méně než 20 minut. Při prvních praktických testech se podařilo těchto rekordních hodnot skutečně dosáhnout. Zdá se tedy, že je jen otázkou času, kdy zastávka na dobití elektromobilu nezabere více času, než zastávka na doplnění paliva. Což bude samozřejmě záviset i na dostatečné dostupnosti výkonných dobíjecích stanic.

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

    Spokojenost.

    Ja jezdim elektrickym kombikem MG5 dojezd zhruba 400km a uz bych nemenil.Bydlim v UK a Richlonabijecky jsou vsude a casto zadarmo(supermarket mesta)v praci taky zadarmo.Proste jen jezdim a nic neplatim jen gumy a vodu do odstrikovacu.

    Reagovat na komentář

    Ch

    A proto jezdej po Masu a prochazej se v kosmu …

    Reagovat na komentář

    Reakce na Petr: tesla udává životnost baterie milion km. Auto tolik nevydrzi.

    Reagovat na komentář

    Reakce na Hobit: souhlasim. Spalovaky ne, elektro ne, tak co? Zpět na stromy?

    Reagovat na komentář

    Chlapi tady řeší, že to síť nevydrží. To je prece starost energetiků, ne moje.

    Reagovat na komentář

    …možná dotace … ???
    … To měla být reakce na tuším kouk …o Norsku a zimě…

    Reagovat na komentář

    …možná dotace … ???

    Reagovat na komentář

    Výkon nabíječky

    Všimli jste si? Nabíjí výkonem okolo 0,5MW. Elektrárna v Trutnově má výkon 3×50MW. Jestli se nemýlím, ta by najednou nabila 300 takových elektromobilů. Ok. Ale kolik jich bude, až se přestanou prodávat normální auta? A co rozvodná síť? Je dimenzována na přenos takového výkonu? Není. Dráty se kroutí už teď. Takže to znamená také masivní investice do zdrojů proudu a do přenosové sítě. Hmm, to jsem zvědavý. Obávám se, že tudy cesta nepůjde.

    Reagovat na komentář

    ČÍNA

    Číňanům nevěřím ani nos mezi očima.

    Reagovat na komentář

    Reakce na Kouk: tak mrazu se opravdu bát nemusíte.
    Norsko je známý tým, že se tam prodává už víc elektromobilů než spalovacich aut.

    Kdyby s tím byl nějaký problém, myslím že by v Norsku s eauty nikdo nejezdil.

    Reagovat na komentář

    Reakce na Petr: Nejvíce mi na současných elektromobilech vadí životnost baterií , jejich zatím ne moc dořešená likvidace a drancování vzácných nerostných surovin


    Už jsem se bál, že to nikdo nevytáhne.
    Tenhle argument je sobecký.
    Protože rozjezd výroby baterii nemají na svědomí elektromobily, ale mobilní zařízení všeho druhu.

    Jestli vám vadí baterie, tak nejdřív začněte u sebe a zahoďte mobil, tablet, notebook a další věci na baterie. Protože sice má mobil malou baterii o proti auto, ale zase se jich prodá milionkrát víc.

    Jen za 1 rok se prodá 1,5 mld mobilních telefonů! x 0,0111kWh x 10 let = cca 150 GWh jen v mobilech!
    To je skoro stejně jako ve všech současných elektromobilech! 3 mil x 50 kWh = 150 GWh

    Takže tenhle argument je neuvěřitelně sobecký a lživý.

    Reagovat na komentář

    Četl někdo vůbec ten článek?

    Reakce na Patrokles: vypadá to že spousta lidí v komentářích ten článek ani nečetli.
    Jasně se tam říká že nabíjení si lidi sami vyzkoušeli, takže nabíječka i kabel jsou funkční a vypadají normálně.

    Navíc to auto má jít do prodeje za „pár“ dní takže asi těžko to je jen maketa.

    Samozřejmě uvidíme až po prvních recenzích, ale je jasné že to není žádný podvrh.

    A i v článku je jasné napsáno, že to bude záviset na stavbě takto rychlých nabíječek.

    A opět to není žádný div světa že by to nešlo. Už dnes po celé Evropě stojí 400 nabíječek s výkonem 350kW, takže navýšení na 480 kW není zas až tak velký technologicky skok, aby v tom byl problém.

    Problém v tom vidí jen ten kdo chce a evidentně místní diskutéři si myslí že to nejde, zatímco výrobci to už dávno staví a používají.

    Takže místní experti by měli nejdříve popojít pár kroků aby si nestali na vedení a vstoupili do 21. století. Vypadá to že zamrzli před 100 lety, kdy si mysleli lidi ze je všechno už vynalezený…

    Reagovat na komentář

    Pěkný blábol

    Reakce na Čenda: Pěkný blábol.

    Reagovat na komentář

    Kecy v kleci

    Pravda a realita bude někde úplně jinde

    Reagovat na komentář

    Kecy v kleci

    Pravda a realita bude někde úplně jinde

    Reagovat na komentář

    Hmmm

    Hezké.Kde se ale vezmou nabíječky s tak monstrózním výkonem? A s kabely pro proud 500A? Laboratorně – OK. Praktickíé využití – velká pochybnost.

    Reagovat na komentář

    Nejvíce mi vadí

    Nejvíce mi na současných elektromobilech vadí životnost baterií , jejich zatím ne moc dořešená likvidace a drancování vzácných nerostných surovin

    Reagovat na komentář

    Re: Kouk

    Reakce na Kouk: Při velkých mrazech se energie nikam neztrácí, jen po usednutí do vozu vám auto ukáže zkrácený dojezd, neboť promrzlá baterie není schopna dávat maximální výkon. Po zahájení jízdy, ujetí několika desítek km a prohřátí baterie se ukazatel dojezdu zase zvýší. Auto se do pokojové teploty samozřejmě vyhřeje, a to v porovnání se spalovacími vozy velmi rychle. Jen pro zajímavost – u vozu Hyundai Kona 64 kWh (tedy dnes již starší technika) Vám při – 10°C venkovní teploty energie v baterii vystačí na dva dny a dvě noci vytápění na 20°C a ještě zbude několik desítek km dojezdu k nejbližší nabíjecí stanici. A jako bonus můžete jakýkoli moderní vůz ovládat skrze mobilní aplikaci, takže pokud ve velkých mrazech zapnete vytápění nějakých 20 minut před odjezdem, nasedáte do vyhřátého vozu, neznáte škrabání oken a vliv na dojezd je zanedbatelný.

    Reagovat na komentář

    Ještě jeden postreh

    Reakce na Kouk: bude se moci auto v zimě vyhřát do bezkabatove teploty, nebo aspoň, aby nezamrzala skla? Třeba tato jsou vyhřívaná, jako bývají zadní, nebo nejsou? Ono je totiž u nás větší zima…Co zkušenosti z Finska, Norska? Už jsou?

    Reagovat na komentář

    A co v zimě?

    Když u nás jsou běžně teploty pod –20 stupňů, kolik ztratí kapacity elektro auto, pokud bude stát dva dny a noci mimo temperované garáže? Netusim, ptám se…

    Reagovat na komentář

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.