Menu

TV revoluce požírá své průkopníky

30.12.2022 11:00 | Redakce Chip + Přidat komentář
TV revoluce požírá své průkopníky

TV revoluce požírá své průkopníky | foto: Glenn Carstens-Peters/Unsplash

Netflix, velký průkopník streamování videa, se musí připravit na nepříjemné časy: vzhledem k tomu, že si téměř každé filmové studio zřizuje svůj vlastní portál, trh se rozpadá. Celá branže je stále dražší a složitější – a to i pro diváky.

Před pár lety vyhlásil Netflix v USA velkou televizní revoluci, kterou postupně přenesl i do Evropy. Velkolepé seriály jako Dům z karet, rychle rostoucí filmový archiv, zřeknutí se jakékoli formy reklamy, sofistikovaná technologie streamování a inteligentní systém doporučení učinily z domácího on-line sledování filmů módní záležitost. Proti této směsici kreativity a chytrosti působily i ty nejaktivnější klasické televizní stanice najednou velmi staře a zatuchle. Mnozí se domnívali, že nejpozději do deseti let bude lineární televize prostřednictvím satelitu nebo kabelu minulostí.

Tyto představy generálního ředitele Netflixu Reeda Hastingse („Firmy málokdy umírají proto, že postupují příliš rychle, ale často proto, že jsou příliš pomalé“) však náhle narážejí na momentální vývoj trhu, který ze všeho nejvíce zasahuje právě lídra v oboru.

Netflix musí svůj byznys znovu promyslet

Poprvé po více než deseti letech se počet jeho uživatelů snížil – v prvním čtvrtletí letošního roku o 200 000 předplatitelů. A prognóza pro druhé čtvrtletí napovídala, že se Netflix bude muset rozloučit dokonce se dvěma miliony předplatitelů. Nakonec se tak černé scénáře nenaplnily, odešlo „pouze“ 970 tisíc diváků. Vzhledem k více než 220 milionům zákazníků po celém světě se tyto minusy na první pohled nezdají být hodny velké zmínky. Relativně malý propad však vypovídá o mnohem větším příběhu: doby fantastických temp růstu jsou pryč. Netflix ve skutečnosti původně očekával namísto poklesu 2,5 milionu nových zákazníků a nyní musí rychle najít jiné zdroje příjmů.

Poslední čísla Netflixu ohrožují jeho investorskou základnu. Když velcí investoři ztratí důvěru v akcie, může to vyvolat cenové zemětřesení. Netflix už zažil takový propad po oznámení očekávaného utlumeného růstu; akcie ztratily místy až 70 % a klesly na nejnižší úroveň za více než čtyři roky. Jen v noci na 20. dubna se doslova rozplynulo více než 50 miliard dolarů.

trend-eur

Netflix na burze: naděje na happy end. V roce 2022 došlo k překvapivému zvratu v dlouholetém tažení streamovací služby Netflix: cena akcií se propadla až o 70 procent. | Zdroj: ARD

Opatrnost institucionálních investorů není náhodná. Zatím totiž streamovací trh provází příliš mnoho rizikových a těžko předvídatelných faktorů, jako je třeba vývoj koronaviru. Protože pandemie alespoň dočasně přestala být aktuální hrozbou, slaví návrat veřejný život, cestování a setkávání s přáteli. Doby, kdy streamovací služby mohly počítat se stále rostoucím počtem gaučových uživatelů, jsou tedy prozatím pryč. Válka na Ukrajině a otřesy na světových trzích rovněž způsobují omezení spotřebitelských výdajů. Ruský televizní trh je pro západní poskytovatele tak jako tak ztracený; jen samotný Netflix zde musel odepsat 700 000 předplatitelů.

Na trh se derou noví hráči

thebeatles

Úctyhodný úspěch koncernu Disney: s exkluzivně vysílaným dokumentárním filmem o Beatles Get Back dosáhl videoportál Disney+ překvapivého úspěchu. | Zdroj: Disney+

Největším problémem lídra trhu je však rostoucí konkurenční tlak. Netflix se v podstatě stal obětí svého vlastního úspěchu. Americký portál radikálně změnil televizní chování na všech hlavních trzích. Televize, která funguje nezávisle na čase, místě a koncovém zařízení, existovala samozřejmě i před Netflixem, ale ne v tak přesvědčivé kombinaci kvalitního programu, jednoduchého ovládání a stabilní technologie streamování.

Většina lokálních TV stanic nedokáže dodnes, i přes veškerou snahu a tvorbu vlastních knihoven, držet krok s použitelností této služby. Navíc často trpí problémy s připojením způsobenými nejen kvalitou sítě, ale také přetíženými servery a fatálními technickými chybami poskytovatelů.

Nicméně od doby, kdy Netflix zavedl streamování, se na nové televizní území vydává stále více silných společností. Například služba Disney+, která byla v USA spuštěna v listopadu 2019 (a u nás před cca půl rokem), již hlásí po celém světě více než 130 milionů předplatitelů.

Také Paramount+, streamovací služba stejnojmenného filmového studia, získala během prvního roku více než 30 milionů zákazníků a očekává 100 milionů během 30 měsíců. Do celosvětového boje o předplatitele streamingu vstupují i doposud poměrně netradiční poskytovatelé, jako jsou mobilní operátoři či veřejnoprávní televize. Samotné TV společnosti se v současné době vyvíjejí od lineární placené televize směrem k výkonným streamovacím portálům, které nabízejí vlastní přidanou tvorbu a dokonce i veřejné mediální knihovny s příslušným oprávněním k přístupu.

Pokračování článku

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Nemusíte se obávat, váš e-mail ochráníme. Postupujeme podle těchto zásad a obchodních podmínek. Budeme vás pravidelně informovat o novinkách ve světě počítačů a technologií. Díky newsletteru snadno vyhodnotíme, jestli jsme se vám trefili do vkusu.




Komerční sdělení