Německý automobilový klub ADAC (Allgemeiner deutscher Automobilclub) se sídlem v bavorské metropoli pravidelně publikuje doporučení pro efektivnější využívání paliva a elektrické energie v motorových vozidlech. Následování těchto rad vám pomůže snížit výdaje za pohonné hmoty a zmírnit dopad na okolní prostředí.
Zbavte se nadbytečného nákladu
Přebytečná hmotnost a nepotřebné předměty ve vozidle podstatně navyšují spotřebu paliva. Dle výpočtů ADAC platí následující vztah: každých dodatečných 100 kg váhy znamená zvýšení spotřeby až o 0,3 litru na stovku kilometrů. Věnujte proto čas kontrole výbavy ve vozidle a odstraňte vše nepotřebné.
Zajímavostí je, že standardní rezervní pneumatika v zavazadlovém prostoru může vážit okolo 20 kg. Pro trvalou úsporu hmotnosti lze uvažovat o náhradě soupravou pro opravu defektů obsahující těsnicí hmotu a kompresor.

Pozor na střešní boxy
ADAC označuje střešní úložné prostory za významné původce zvýšené spotřeby. Již při rychlosti 80 kilometrů za hodinu vzrůstá spotřeba přibližně o 11 %. Při zrychlení na 130 km/h může přírůstek dosáhnout až dvou litrů na sto kilometrů, jak uvádějí internetové stránky klubu. Pokud střešní box již nepotřebujete, například po skončení cesty, co nejdříve ho demontujte.

Zimní údržba vozidla
Sněhová pokrývka a námraza na karoserii narušují proudění vzduchu, zvyšují celkovou hmotnost a způsobují tak vyšší spotřebu. Před každou jízdou důkladně očistěte vůz od sněhu a ledu. Zlepšíte tím nejen rozhled, ale i bezpečnost jízdy. Ostatní účastníci dopravy navíc nebudují ohroženi kousky ledu a sněhu odpadávajícími z vašeho automobilu.
Klidný způsob řízení
Časté a prudké brzdění způsobuje nadměrné opotřebení brzdových komponentů a pneumatik, které pohlcují energii potřebnou k zastavení vozidla. Následkem jsou nákladné opravy nebo výměny brzd. Ohleduplná jízda nejen prodlužuje životnost brzd, ale také optimalizuje palivovou spotřebu. Nejnižší spotřeba se dosahuje v oblasti nízkých otáček motoru. Proto řaďte včas a udržujte motor v nízkých otáčkách.
Doporučení: řiďte s rozmyslem a snažte se včas rozpoznat situace vyžadující zpomalení, například při dopravních zácpách, křižovatkách nebo překážkách. Tímto přístupem nejen zvyšujete bezpečnost, ale také získáváte více času pro využití setrvačnosti vozidla. Tak efektivněji využíváte pohybovou energii a šetříte zdroje.
Rozumné využívání klimatizace
Klimatizační systémy poskytují komfort, ale vyžadují značné množství energie, která může podle konkrétního provedení představovat 3–10 % celkové spotřeby. Čím větší je požadovaný chladicí výkon, tím vyšší je podíl klimatizace na celkové spotřebě. Potřebný chladicí výkon silně závisí na výchozí teplotě v interiéru a venkovní teplotě.

Rada: u silně vyhřátého vozidla nejprve otevřete okna bez spuštění klimatizace a vyvětrejte interiér, dokud neodejde horký vzduch. Klimatizace pak bude potřebovat mnohem méně energie na ochlazení. Při fungující klimatizaci udržujte okna zavřená. Ochlazený vzduch by jinak unikal ven a klimatizace nedosáhne nastavenou teplotu, což vede k jejímu nepřetržitému provozu na maximum.
Zavírání oken při vysokých rychlostech
V horkém počasí můžete klidně otevřít okno pro přívod čerstvého vzduchu a snížení teploty v interiéru. Pozor však na vyšší rychlosti: od přibližně 70 km/h vznikají u otevřeného okna vzdušné turbulence způsobující zvýšený aerodynamický odpor. Tento dodatečný odpor roste s druhou mocninou rychlosti a vozidlo potřebuje odpovídajícím způsobem více energie.
Tip: Při vyšších rychlostech zavřete okna. Pokud je v autě stále příliš horko, může být efektivnější a ekologičtější okno zavřít a aktivovat klimatizaci.

Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách
Již při tlaku vzduchu o půl baru nižším se mění jízdní vlastnosti osobního vozidla. Brzdná dráha se může prodloužit, jízda v zatáčkách zhoršit a při obzvláště vysokých rychlostech dokonce hrozí nebezpečí prasknutí pneumatiky. Už plnicí tlak asi o 0,4 baru pod požadovanou hodnotou zvyšuje opotřebení a kvůli vyššímu valivému odporu pneumatiky stoupá spotřeba o cca 5 %.
U spalovacích motorů činí roční nadměrná spotřeba v Evropě jen kvůli slabě nahuštěným pneumatikám cca tři miliardy litrů paliva. To odpovídá hodnotě asi pěti miliard eur. I příliš vysoký tlak má negativní účinky. Opotřebení pneumatik se zvyšuje a je nerovnoměrné. Navíc se snižuje jízdní komfort.

Správné používání vytápění
Když je venku chladno, mnoho řidičů zapíná topení ihned po nastartování motoru. Tepelný výměník tak odvádí teplo motoru prostřednictvím chladicí kapaliny do kabiny vozidla. U spalovacích motorů trvá déle, než motor dosáhne provozní teploty. Dosažení provozní teploty je však pro motor zásadní. Motorový olej získává při správné provozní teplotě optimální viskozitu. U chladného motoru tomu tak není a opotřebení je největší.
Katalyzátor také funguje efektivně teprve při provozní teplotě. Pro rychlé dosažení této teploty je motor v počáteční fázi při zapnutém vytápění zásobován výrazně větším množstvím paliva.
Doporučení: V prvních kilometrech se pokud možno vyvarujte používání topení, dokud motor nedosáhne provozní teploty. Předejdete tak opotřebení, dodatečným emisím a budete jezdit šetrněji k životnímu prostředí.
Zdroj: Chip.de, ADAC (1), ADAC (2)
Tajemství vašeho auta: skryté menu, o kterém většina řidičů nemá ani tušení

Rezerva i další výbava se hodí. Ale každé kilo navíc zvyšuje spotřebu. Uvažujte o jiném řešení.
Vygenerováno v Gemini, redakce
Od přibližně 70 km/h vznikají u otevřeného okna vzdušné turbulence způsobující zvýšený aerodynamický odpor.
Vygenerováno v Gemini, redakce
Sněhová pokrývka a námraza na karoserii narušují proudění vzduchu, zvyšují celkovou hmotnost a způsobují tak vyšší spotřebu.
Vygenerováno v Gemini, redakce
PŘEJÍT DO GALERIE
(5 FOTOGRAFIÍ)