Přejít k hlavnímu obsahu
Bezpečnost

Žádná sleva zadarmo (1. díl): jaká uživatelská data z vás těží aplikace Lidl Plus

Jakub Fišer 02.09.2023
Zdroj: Lidl / oficiální press kit

Věrnostní aplikace oblíbených supermarketových řetězců používá velká spousta lidí. Dobrovolně se tak stávají chodící reklamou na prodejnu potravin, drogerie nebo třeba knihkupectví. V nové minisérii článků se vydáme po stopách podmínek užití jednotlivých řetězců a pokusíme se rozkrýt, jaká data o svých uživatelích-klientech vlastně sbírají.

Kapitoly článku

Lidl jako král českého trhu

Průběžně se chceme věnovat třem největším obchodním řetězcům z ranku supermarketů. Podle informací serveru Zboží a prodej za rok 2022 je co do tržeb největším českým supermarketem Lidl, který za uvedené období vykázal tržby 76,4 miliardy korun a z toho zisk 5,52 miliardy korun. Supermarkety Lidl vlastní německý holding Schwarz-Gruppe, stejně jako bratrské hypermarkety Kaufland.

Zatímco podnikat začal Lidl na českém trhu již v roce 2000, věrnostní program pro zákazníky jménem Lidl Plus byl spuštěn až o 20 let později. Jeho specialitkou je, že funguje pouze prostřednictvím aplikace – i proto byl z počátku hůř přijat, zejména mezi starší klientelou. Postupně se však služba etablovala, protože nabízí registrovaným uživatelům značné výhody, zejména personalizované slevy na vybrané zboží.

Sběr informací všeho možného

A zde už se dostáváme k palčivému tématu. Aby dokázal Lidl svým zákazníkům nabídnout personalizované slevy, potřebuje od nich sbírat klíčové informace. Již při registraci do aplikace o vás Lidl sbírá základní kontaktní informace: jméno, příjmení, datum narození, e-mailová adresa, číslo mobilního telefonu. Zvláštní, Lidl totiž nenabízí dovážku nákupu, vaše adresa tedy nehraje roli, neboť jste to právě vy, kdo navštěvuje Lidl, ne naopak. V aplikaci pak podle informací o poloze můžete vybrat vaši nejbližší prodejnu.

Důležité je – a přesto si to plno lidí neuvědomuje – že Lidl sbírá především data o vašich nákupech. Jak uvádí v podmínkách užití platných od července 2023: „Jakmile se identifikujete na pokladně, zaznamenáme prodejnu, kterou jste navštívili, zakoupené produkty podle množství, typu a ceny, použité kupony, celkovou výši útraty, dobu vyřízení platby a druh použitých platebních prostředků.“ Všechny uvedené informace o uživatelích Lidl sbírá v souladu s podmínkami, které odsouhlasujete tím, že se do aplikace registrujete. Není povinné aplikaci používat.

Lidl na svých stránkách tvrdí, že všechny sebrané údaje analyzuje. „K určení možných zájmů o produkty používáme také matematicko-statistické metody. Za tímto účelem jsou Vaše osobní údaje porovnávány s údaji jiných zákazníků. Na základě tohoto srovnání pak můžeme určit, které další produkty a akce, o které se zajímali jiní zákazníci se srovnatelnými zájmy, by mohly zajímat také Vás,“ píše.

Před sběrem dat aplikace Lidl Plus však varuje i Google v obchodě Play. Varování si mohou uživatelé přečíst před stažením aplikace. Google přímo upozorňuje, že vaše data mohou být sdílena s jinými společnostmi či organizacemi. Může jít o osobní údaje, platební údaje a historie nákupů (samozřejmě), ale třeba i e-mail pro reklamní účely nebo ID vašeho zařízení.

Lidl Plus tak rozhodně nesbírá zrovna málo údajů, bohužel není jasné, kolik jich předává dále. Přitom jde o nejoblíbenější aplikaci tohoto typu na českém Google Play – jenom tam má za 3 roky své existence přes 50 milionů stažení.

Zdroj: Zboží a prodej, Lidl, Google Play


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud