Přejít k hlavnímu obsahu

Zemřel vám blízký člověk? Okamžitě informujte operátora, jinak budete mít problém

Jakub Fišer 31.07.2025
Faktura od operátora v případě smrti
Zdroj: Mikhail Nilov / Pexels

Smrt člena rodiny je vždy těžká životní situace, ve které mají pozůstalí dost starostí. Kromě vyřizování pohřbu, informování okolí a zvládání emocí ale čeká i řada praktických povinností. Jednou z nich je informování mobilního operátora o úmrtí – jinak mohou vzniknout zbytečné dluhy.

Kapitoly článku

Smlouva běží dál, dokud ji někdo nezruší

Podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) se opakovaně stává, že pozůstalí neoznámí operátorovi, že jeho klient zemřel. Úřad o tom informuje s železnou pravidelností každý rok.

Spotřebitelé si totiž ne vždy uvědomují, že operátor nemá žádný zákonný způsob, jak se o smrti dozvědět sám – žádná automatická vazba mezi matrikou a operátory neexistuje. Služby proto pokračují dál, jako by se nic nestalo.

A protože smlouva stále platí, chodí faktury, a pokud se neplatí, naskakují penále. V krajním případě může operátor dluh vymáhat i soudní cestou. Teprve až se dozví, že klient zemřel, přechází pohledávky na dědice – ale to už může být pozdě na rozumné řešení.

Smrtka s telefonem
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Jak správně postupovat

Aby se předešlo problémům, je potřeba operátora co nejdříve informovat o úmrtí uživatele služeb. Stačí zajít na prodejnu nebo zavolat na infolinku, ideálně s připraveným úmrtním listem či jiným úředním dokladem o úmrtí. Po doložení dokumentů lze smlouvu ukončit zpětně ke dni úmrtí.

Možností je i převod tarifu na jinou osobu – třeba pokud někdo z rodiny potřebuje pokračovat v používání čísla nebo služby. V každém případě ale platí, že včasná reakce zabrání nárůstu dluhů a zbytečným komplikacím.

Mohlo by vás zajímat

Dluhy spadají do dědictví

Z právního hlediska je důležité vědět, že smrtí člověka závazky nezanikají. Pokud se tedy smlouva neukončí včas, může operátor dluh vymáhat po dědicích. Ti pak musí v rámci dědického řízení řešit i tyto pohledávky – přestože šlo jen o opomenutí.

ČTÚ zdůrazňuje, že operátoři v těchto situacích pouze dodržují platné smlouvy; zákon o elektronických komunikacích je nijak neopravňuje kontrolovat stav klientů, či snad nahlížet do matriky. Klíčem je tedy rychlá reakce pozůstalých a aktivní komunikace s operátorem. Jen tak lze předejít nepříjemnostem, které v těžkých chvílích opravdu nikdo nechce řešit.

Zdroj: ČTÚ, monitorovací zpráva 7/2025

Death Clock: aplikace s umělou inteligencí předpoví čas vaší smrti


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme