Česká Alenka kopíruje úspěšný britský vzor
Idea AI babičky není úplně nová. Loni v listopadu britské Virgin Media O2 představilo podobnou postavu jménem dAIsy. Virtuální babička Daisy dokáže v reálném čase odpovídat na telefonní hovory a zaměstnávat tak podvodníky nekonečným mluvením. Český operátor se rozhodl tento úspěšný koncept převzít a přizpůsobit místním podmínkám.
Alenka funguje na podobném principu jako její britský vzor. Napodobuje starší dámu, která je důvěřivá, milá a trochu zapomnětlivá. Jejím úkolem je udržet podvodníka na telefonu co nejdéle, aby nemohl obtěžovat skutečné lidi.
Jak funguje digitální babička?
Za postavou Alenky stojí kombinace pokročilých technologií. Využívá systémy pro rozpoznávání řeči od společnosti Deepgram, generování odpovědí pomocí ChatGPT a realistickou syntézu hlasu od 11Labs. Všechny tyto technologie pracují podle O2 v reálném čase bez zpoždění (maximálně 1,5 sekundy).
O2 vytvořilo speciální telefonní čísla, která pomocí takzvané number seedingu cíleně umístilo tam, kde je mohou podvodníci snadno získat. Když pak na tato čísla zavolají, místo skutečné oběti narazí na Alenku.
Výsledky testování jsou překvapivé. Podvodníci většinou vůbec nepoznají, že mluví s umělou inteligencí. Jsou přesvědčiví, trpěliví a věří, že mají na druhém konci linky snadnou kořist.
Telefonní podvody v Česku rostou
Podvodné telefonáty se stávají stále větším problémem. Útočníci se vydávají za pracovníky bank, policisty nebo finanční experty a snaží se vylákat z lidí citlivé údaje nebo je připravit o peníze.
Čísla od policie jsou alarmující. Od začátku roku 2024 podvodníci vylákali z bankovních účtů českých občanů stovky milionů korun. Nejvyšší zaznamenaná škoda od jedné oběti dosáhla 14 milionů korun. Jen v sérii případů s falešnými policisty přišly oběti od loňského prosince o 230 milionů korun, průměrná škoda na poškozeného činí 666 tisíc korun.
Podvodníci své metody neustále zdokonalují. Kromě tradičních telefonátů nyní využívají i aplikaci WhatsApp a pokročilé technologie jako deepfake pro napodobování hlasů známých osob.
Proč nepomůže jen blokování
Mnozí si možná kladou otázku, proč operátor podvodníky rovnou nezablokuje. O2 už antispoofingové řešení nasazuje a denně zablokuje až 100 000 podvržených hovorů. Problém je v tom, že podvodníci neustále mění své taktiky.
AI babička Alenka pomáhá operátorovi lépe pochopit způsoby práce podvodníků, analyzovat jejich skripty a rychleji na nové metody reagovat. Údaje pak dál předávají Policii ČR. Současně jim zabírá cenný čas, který by jinak mohli věnovat reálným obětem.
Jak se ochránit před podvody
Kromě technických řešení je důležité, aby se lidé naučili rozpoznat podvodníky. Základní pravidla jsou jednoduchá:
- Nikdy neposkytujte citlivé údaje po telefonu. Žádná seriózní instituce nebude žádat hesla, kódy z SMS nebo přístupové údaje telefonicky.
- Když vám někdo volá a tvrdí, že je z banky nebo policie, zavěste a sami zavolejte zpět na oficiální číslo dané instituce.
- Nedávejte se zatlačit do časového presu. Podvodníci často vytvářejí umělou naléhavost, která je typickým znamením podvodu.
- Buďte obezřetní i u zpráv od známých. Podvodníci mohou používat pokročilé technologie pro napodobování hlasů nebo převzetí účtů.
Kampaň má vzdělávat veřejnost
O2 plánuje s kampaní Kyberšmejdi oslovit co nejširší veřejnost. Lidé se s ní setkají v televizi, tisku, na venkovních plochách, sociálních sítích i v prodejnách operátora. Na webu o2.cz/kybersmejdi najdou ukázky autentických rozhovorů Alenky s podvodníky a praktické rady pro ochranu.
Cílem není jen pobavit, ale hlavně upozornit na rostoucí problém kyberpodvodů a naučit lidi, jak se chránit. V době, kdy technologie umožňují stále sofistikovanější útoky, je důležité, aby i obrana držela krok.
Zajímavé je, že se zde střetává umělá inteligence s umělou inteligencí. I podvodníci totiž stále častěji využívají AI nástroje pro své útoky. Používají je k vytváření přesvědčivějších textů, napodobování hlasů nebo generování velkého množství podvodných zpráv.
Boj mezi "dobrou" a "špatnou" AI tak představuje nový rozměr kybernetické bezpečnosti. Operátoři a bezpečnostní společnosti musí neustále inovovat, aby dokázali čelit stále pokročilejším hrozbám.
Zdroj: O2 (tisková zpráva), kyberšmejdi, Euronews