Přejít k hlavnímu obsahu

Čínská hrozba? Temu je v Německu už jedním z nejpoužívanějších online tržišť

Josef Mika 04.02.2024
Temu shop
Zdroj: Midjoureny (vygenerováno pomocí AI)

Obchod Temu vyvolává mezi českými zákazníky velkou pozornost. To ale není nic proti tomu, jak si vede u našich sousedů. Za pouhých devět měsíců se obchodu Temu podařilo v bohaté německé ekonomice probojovat na čtvrté místo mezi online tržišti. Díky promyšlenému obchodnímu modelu jsou totiž jeho produkty mimořádně cenově výhodné, na což slyší i relativně movití Němci.

Kapitoly článku

A co víc: tak prudký nástup čínského obchodu představuje hrozbu nejen pro německé maloobchodníky, ale také pro americký maloobchodní kolos Amazon, který doposud bez problémů německý trh e-commerce kontroloval.

Němečtí prodejci a výrobci se cítí ohroženi dumpingovými cenami čínské platformy Temu. Posuďte sami: může být všechno v pořádku, když máte hodinky za tři eura, Bluetooth sluchátka za pět eur nebo zbrusu nový elektrický zubní kartáček za necelých 2,50 eura?

Temu nabídka
Zdroj: Temu e-shop
Móda, hračky, boty nebo elektrospotřebiče: Temu nabízí téměř vše.

Za pouhých devět měsíců se čínská platforma vyšplhala na čtvrté místo v žebříčku nejpoužívanějších online tržišť v Německu, čímž se umístila hned za společnostmi Amazon, eBay a jen těsně za německým poskytovatelem Otto. Píše o tom německý list Handelsblatt.

Za čínským tržním zázrakem stojí skupina Pinduoduo (PDD) Holding, kterou v roce 2015 založil Huang Zheng, čtvrtý nejbohatší muž Číny. Společnost se zpočátku zaměřila na čínský trh se stejnojmennou nákupní aplikací Pinduoduo, v roce 2022 vstoupila na americký trh založením společnosti Temu a v roce 2023 se dostala i na evropský trh. S úspěchem.

Temu jako zabiják samotného Amazonu?

Temu App Store
Zdroj: App Store
Temu je v současnosti nejoblíbenější aplikací v App Store.

„Nemyslím si, že by Temu byl jen nějaký krátký záblesk,“ říká Gerrit Heinemann v rozhovoru pro německý Chip. Je odborníkem na online maloobchod a e-commerce a vede výzkum na Vysoké škole aplikovaných věd v Niederrheinu. Heinemann pozoroval, jak se společnosti PDD Holding podařilo v krátké době vytvořit zcela nový obchodní model. Dokonce říká: „Temu má potenciál stát se zabijákem Amazonu.“

V loňském roce prý PDD Holding dosáhl obratu více než 30 miliard dolarů, uvádí Heinemann s odvoláním na analýzy Excitingcommerce a informace skupiny PDD.

Mohlo by vás zajímat

Při odhadované ziskovosti 26,6 % by to znamenalo zisk ve výši přibližně 8 miliard USD. Jak je možné vydělat tolik peněz s tak levnými výrobky? Ve skutečnosti tvoří podíly z prodaných výrobků jen asi 21 procent celkového obratu PDD Holding.

Výrobci zde prodávají své zboží přímo z montážní linky konečnému zákazníkovi – bez prostředníků. Za marketing svých výrobků tak platí skupině PDD.

„Hlavní činností jsou marketingové služby, které tvoří přibližně 78 % tržeb,“ vysvětluje Heinemann. „A ty zjevně fungují velmi dobře, protože když hledáte nějaký produkt na Googlu nebo TikToku, vidíte jen Temu, Temu, Temu.“

Temu to umí lépe

Temu zásilky
Zdroj: Midjoureny (vygenerováno pomocí AI)
Každý den je do Německa doručeno 200 000 balíčků z Temu.

Temu je v něčem jedinečný: pokud zde nakupujete, můžete očekávat minisoutěže, střídající se nabídky, barevné bannery a nekonečné množství slevových kódů. Temu se snaží udržet pozornost uživatele za každou cenu. Tím vytváří motivaci k nákupu, a to mnohem více než na jiných online tržištích.

Temu se proto vytýká, že podporuje spotřebu a poškozuje udržitelnost. Podle deníku Handelsblatt je do Německa denně doručeno 200 000 balíčků Temu.

„Zákazníci se zajímají o udržitelnost, ale nechovají se podle toho.“ Odborník na e-commerce Heinemann si uvědomuje jasný rozpor mezi tím, co se tvrdí v průzkumech, a tím, co zákazníci skutečně kupují.

„Nebudeme si nic nalhávat: To, co je v obchodech, k nám musí být nejdříve dovezeno z Dálného východu,“ říká na téma udržitelnosti. „To není argument proti Temu, ale argument proti našemu způsobu spotřeby.“

Díky společnostem Shein, AliExpress, Wish a Temu vstupuje do Evropy stále více čínských poskytovatelů. Heinemann však vidí Temu jednoznačně na špici: „Temu má vynikající správu zákaznických dat, včetně využití umělé inteligence. Hrají prostě lépe než všichni ostatní.“

Zdroj: Handelsblatt, chip.de


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme