Kosmický koncept Peugeot Hypersquare
Začátkem listopadu byl zveřejněn lákavý obrázek designové studie Polygon francouzské automobilky Peugeot. Nyní jsou už k dispozici všechny obrázky a podrobnosti. Polygon Concept měří na délku méně než čtyři metry, což je o pět centimetrů méně než Peugeot 208. Název Polygon má poukazovat na to, že vozidlo lze mnoha způsoby přizpůsobit a nabízí několik podob.
Peugeot nepopisuje Polygon Concept jako pouhou designovou ukázku, ale jako náhled na skutečné budoucí modely. Některé z inovací, které obsahuje, by měly být zavedeny už v roce 2027 – mezi nimi například obdélníkový volant „Hypersquare“ a technologie Steer-by-Wire (elektronické řízení bez mechanické vazby mezi volantem a koly). Mezi další zvláštnosti patří futuristický vzhled, vysoká přizpůsobivost a lepší udržitelnost: Peugeot sází stále více na recyklované materiály, méně dílů a vyměnitelné komponenty.
Volant Hypersquare a systém Steer-by-Wire
Kulaté volanty jsou standardem ve vozidlech už více než 100 let. Hypersquare tuto tradici boří. Kombinuje ho právě s technologií Steer-by-Wire: namísto mechanického spojení mezi řízenou nápravou a volantem se řízení provádí výhradně elektronicky pomocí signálního kabelu. Tento typ řízení se v praxi zatím objevil jen ve vozech Tesla Cybertruck a Lexus RZ. Jako další oznámil zavedení takového systému Mercedes, stejně jako německý automobilový subdodavatel ZF.
Kombinace speciálního volantu a elektronického řízení tvoří ústřední prvek nové generace nazývané i-Cockpit. Cílem je umožnit agilnější jízdní vlastnosti a větší potěšení z jízdy, eliminovat rušivé vibrace a přesto zajistit důležitou zpětnou vazbu od vozovky.
Jednou z výhod je automatické přizpůsobení „poměru převodu řízení“ aktuální rychlosti. Jedná se o převodový poměr řízení (anglicky steering ratio). Při nízkých rychlostech – například při parkování nebo otáčení – se řízení stává přímějším, takže je zapotřebí méně pohybů volantem. Při vyšších rychlostech, například na dálnici, zajišťuje systém zase stabilnější jízdu v přímém směru.
Stačí i malé pohyby otáčení. Hypersquare umožňuje pouze otočení o maximálně 170 stupňů v každém směru, což odpovídá celkem necelé jedné celé otáčce – ve srovnání s obvyklými třemi celými otáčkami u tradičního volantu.
Volant Hypersquare má tvar zaobleného obdélníku. Nejdůležitější ovládací prvky jsou snadno dostupné prostřednictvím čtyř kulatých „podů“ v rozích, takže ruce mohou zůstat na volantu, aniž by bylo nutné zvedat prsty, vysvětluje Peugeot.
Micro-LED displeje a nový světelný podpis
Koncept Polygon se vzdává tradičních obrazovek a místo toho sází na head-up displej. Veškeré informace se promítají na čelní sklo prostřednictvím micro-LED panelu za Hypersquare. S velikostí displeje 24 centimetrů na šířku a 74 centimetrů na výšku odpovídá zobrazovací plocha 31palcovému obrazovce. Na rozdíl od konvenčních head-up displejů lze zobrazený obsah individuálně přizpůsobit.
Místo dosavadního vzhledu se třemi drápy a vertikálními LED proužky představuje studie nový horizontální světelný podpis, a to jak vpředu, tak vzadu. Tři horizontální světelné linie se skládají z více micro-LED panelů, které mohou zobrazovat různé barevné vzory. Kromě toho se na sloupku C vedle nabíjecího konektoru nachází micro-LED displej, který zobrazuje stav nabití.
Flexibilní kokpit
Kokpit modelu Polygon nabízí individuálně přizpůsobitelnou palubní desku. Je vybavena speciálními držáky na předměty, jako jsou mobilní telefony, sluchátka, čepice, batohy nebo skateboard – možná inspirovanými systémem YouClip modelů Dacia Spring a Renault Twingo.
Koncept Polygon je vybaven křídlovými dveřmi. Čelní sklo plynule přechází v dvoudílnou skleněnou střechu, která je vlevo a vpravo spojena středovým sloupkem. Sloupek B byl odstraněn, čímž vznikl mimořádně světlý interiér.
Jak uvnitř, tak i vně lze mnoho komponentů vyměnit během několika minut. Například volant Hypersquare lze individuálně přizpůsobit z hlediska barvy a materiálu. Barevné vzory lze také vygravírovat laserem do bočnic pneumatik – tuto technologii vyvinula pro Peugeot firma Goodyear.
Polygon se skládá z méně komponent než běžná auta, díky tomu je lehčí a jeho výroba i recyklace jsou snazší. Lak v interiéru obsahuje složky z recyklovaných pneumatik, zatímco krytí podlahy, stropu a obložení dveří jsou potaženy látkou z recyklovaných sedaček.
Sedadla samotná se skládají ze skořepiny a speciální „tvarové pěny“. Skořepiny sedadel jsou vyrobeny z recyklovaného plastu (R-PET) pomocí 3D tiskového procesu. Pěnu lze také snadněji přizpůsobit z hlediska barev nebo tvarů. Kryty kol jsou rovněž vyrobeny z R-PET a zhotoveny pomocí 3D tisku. Výrobu navíc usnadňují dvoje velké dveře.
Závěr
Designová studie Polygon ukazuje, jak může vypadat budoucí model Peugeot E-208, který by měl být uveden na trh už v roce 2027. Mezi plánované inovace patří právě řízení Steer-by-Wire a obdélníkový volant Hypersquare. Mohl by se objevit také horizontální světelný podpis a volitelný head-up displej, stejně jako upevňovací systém podobný YouClip. Prvky jako křídlovité dveře nebo technologie mikro-LED budou spíše koncepčního charakteru.
Zdroj: Stellantis/Peugeot, InsideEVs
Křídlovité dveře konceptu Polygon
Peugeot
Křídlovité dveře konceptu Polygon
Peugeot
Polygon se skládá z méně komponent než běžná auta, díky tomu je lehčí a jeho výroba i recyklace jsou snazší.
Peugeot
PŘEJÍT DO GALERIE
(10 FOTOGRAFIÍ)