Čínské baterie v Teslách selhávají předčasně: Stárnou dvakrát rychleji než americký ekvivalent
Kvůli špatné kvalitě přitahují pozornost především baterie s označením LG-NCM811, které se vyrábí v čínském Nankingu. Vykazují vysokou míru nespolehlivosti a rychlé stárnutí.
Podle zkušeností specializované dílny EV Clinic se právě tyto čínské baterie vyznačují výrazně vyšší poruchovostí než baterie z jiných zdrojů. Zatímco baterie Panasonic z americké produkce v Teslách často bez problémů vydrží přes 400 000 kilometrů, čínské články LG začínají vykazovat kritické známky degradace už kolem 240 000 kilometrů.
Znamená to jediné: uživatelé evropských verzí Tesly Modelu 3 a Y, kde se tyto baterie nejčastěji používají, se mohou potýkat s podstatně kratší životností akumulátoru.
Když oprava nedává smysl: Proč čínské baterie plošně selhávají a rychle ztrácí dech
Dalším zásadním problémem je opravitelnost. U amerických baterií Panasonic lze často vyměnit jen jednotlivé vadné články. U čínských LG baterií je však degradace plošná – většina článků ztrácí kapacitu současně a jejich vnitřní odpor prudce roste.
Pokusy o výměnu jednotlivých vadných komponent proto většinou selhávají a oprava se stává ekonomicky i technicky nemožnou. Často dochází k tomu, že po výměně jednoho článku brzy degradují další, což vede ke zbytečným nákladům bez dlouhodobého efektu.
Mohlo by vás zajímat
Absurdní spotřeba elektroaut v zimě? S trochou plánování se tomu dá částečně předejít
Bezpečné řešení? Kompletní výměna
V devíti z deseti případů, které se v EV Clinic objevují, už není reálná šance na opravu baterie. Náhradou za vadné moduly často není stabilní provoz, protože i zbylé články jsou již příliš opotřebované. Jako jediné řešení se tak nabízí kompletní výměna baterie v Tesle, případně použití použitého akumulátoru Panasonic z druhé ruky. Ani zde však nelze zaručit původní dojezd nebo dlouhodobou kapacitu.
Mohlo by vás zajímat
Dvojnásobná životnost, žádné kompromisy? Čína mění svět baterií
Problém už je na začátku
Rozdíly v kvalitě článků jsou patrné už při výrobě. Zatímco baterie od výrobce Panasonic mají od novoty nízký vnitřní odpor a jejich vlastnosti se mění postupně, čínské LG články už začínají s hodnotami, které jsou téměř na úrovni konce životnosti u Panasonicu. To znamená, že pokles výkonu a kapacity přichází mnohem dříve, než by majitel elektromobilu očekával.
Tesla se k těmto zjištěním prozatím nevyjádřila. Pro zákazníky to však znamená, že by měli být při výběru konkrétního modelu – především však jeho baterie – velmi obezřetní. Rozdíly v kvalitě a životnosti jsou totiž zásadní.
Zdroj: EV Clinic