Soud našel nezákonný monopol
Soudní rozhodnutí konstatovalo, že Google vytvořil nezákonný monopol ve dvou klíčových oblastech online reklamního trhu. První je trh reklamních burz AdX, kde vydavatelé prodávají reklamní prostor prostřednictvím tzv. supply-side platforem. Druhou oblastí jsou reklamní servery DFP (DoubleClick for Publishers), které vydavatelé používají ke správě svého reklamního inventáře.
Podle analytiků jsou vydavatelé a provozovatelé webových stránek efektivně uzamčeni v Google ekosystému právě kvůli propojení těchto služeb. Podle ministerstva spravedlnosti je problém v tom, že Google ovládá obě strany trhu, což mu dává neférový náskok před konkurencí. Soudce stanovil termín soudního jednání o nápravných opatřeních na září, kde se bude rozhodovat o konkrétní podobě sankcí.
Ministerstvo spravedlnosti ve svém podání uvedlo, že navrhovaná nápravná opatření, včetně odprodeje částí firmy, jsou nezbytná k ukončení monopolů Googlu a obnovení konkurence na trzích s reklamními burzami a vydavatelskými reklamními servery.
Google se brání
Google na návrh ministerstva reagoval odmítavě. Agentuře Reuters Lee-Anne Mulhollandová, viceprezidentka Googlu pro regulační záležitosti, řekla, že další návrhy ministerstva spravedlnosti na vynucený odprodej jejich reklamních nástrojů jdou daleko za rámec zjištění soudu, nemají žádný právní základ a poškodily by vydavatele a inzerenty.
Důsledky pro digitální reklamu
Rozhodnutí přichází v době zvýšeného antimonopolního dohledu nad velkými technologickými společnostmi. Federální obchodní komise (FTC) usiluje o rozdělení společnosti Meta tím, že ji nutí oddělit se od Instagramu a WhatsAppu, zatímco Amazon a Apple čelí vlastním antimonopolním výzvám.
Načasování je obzvláště významné, protože Google se nachází v soudním řízení o nápravných opatřeních i v případě vyhledávače. Podle analytičky Evelyn Mitchell-Wolfové existuje velká šance, že nápravná opatření v obou těchto případech budou provázána.