Ruční brzdy
Elektrická parkovací brzda se v automobilech objevuje už více než 20 let a v současnosti se jí vybavují téměř všechny nové vozy. Mnoha řidičům se možná stýská po klasické ruční brzdě – řada z nás si s její pomocí jistě vyzkoušela třeba malý drift na prázdném parkovišti v zimě.
Kromě této malé radosti je tu ale také otázka bezpečnosti: co se stane, když selžou brzdy nebo řidič náhle není schopen reagovat? Pak byste měli vědět, že elektrická parkovací brzda má také důležitou nouzovou funkci. A tu by měl znát každý – i spolujezdci bez řidičského průkazu.
Nouzová funkce elektrické ruční brzdy

Přestože s elektrickou ruční brzdou nelze provádět žádné efektní závodní manévry, lze ji použít i během jízdy. Na rozdíl od minulosti neovládá jen samostatnou brzdu na zadní nápravě, ale aktivuje celý brzdový systém vozidla.
Po rychlém (nebo náhodném) krátkém stisknutí tlačítka (nebo páčky) při jízdě se nestane nic. Nemusíme se tedy bát, že náhodným dotykem začneme při jízdě brzdit. Pokud ale podržíme páčku déle, spustí elektrická ruční brzda nouzové brzdění, při kterém se prudce zpomalí všechna čtyři kola. Spolupracuje při tom s ABS a dalšími elektronickými systémy vozu. Brzdění může probíhat také v intervalech, dokud se vozidlo zcela nezastaví.

Mějte na paměti: krátké nebo lehké klepnutí však nestačí, tlačítko je třeba podržet déle. Asistenční systémy pak předpokládají nouzovou situaci. Kromě toho se aktivují výstražná světla, a pokud je vůz vybaven automatickým nouzovým voláním (eCall), dojde k jeho spuštění.
Proto byste tuto funkci neměli zkoušet jen tak pro zábavu.
Takže ve vzácných případech, kdy není možné normální brzdění pedálem – nebo jste spolujezdec a řidič je náhle zdravotně indisponován – můžete použít elektrickou ruční brzdu a vozidlo bezpečně zastavit.
Funguje to ještě lépe než u běžné ruční brzdy, protože při zpomalení pouze zadní nápravy může dojít k nechtěnému pohybu celého vozidla do strany. Zejména při vysokých rychlostech na dálnici to může být nebezpečnější než nechat vůz jednoduše jet po zpevněné krajnici.
Pro zajímavost: dva systémy elektrické ruční brzdy
Elektrické ruční brzdy se svým principem dělí do dvou skupin. První, jednodušší a starší řešení je založené na krokovém elektromotoru, který tahá za dvě lanka. Pracuje tedy s lanovody, podobně jako mechanická varianta ruční brzdy.
U většiny současných vozů se však už využívá řešení s elektromotory přímo v brzdičích jednotlivých kol. Elektromotor tedy najdeme většinou na zadních kolech: přes soustavu pomocných pružin přitáhne jednu destičku a díky plovoucí konstrukci brzdového třmenu se přitáhne i druhá.
Zdroj: Volkswagen, chip.de