Přejít k hlavnímu obsahu

Konec tajného vybíjení: Google zpřísňuje pravidla pro příliš žravé aplikace v Obchodě Play

Pavel Trousil 15.11.2025
Baterie
Zdroj: Vygenerováno v Gemini, redakce

Krátká životnost baterie a nadměrná spotřeba energie patří mezi nejčastější stížnosti uživatelů smartphonů. Google se nyní rozhodl s tímto problémem něco udělat a přenáší zodpovědnost na vývojáře aplikací. Jak si chce zajistit střídmější chování apek?

Kapitoly článku

Nová pravidla pro vývojáře

Google požaduje po vývojářích, aby zvedli laťku v oblasti energetické účinnosti svých aplikací. Nové metriky v Androidu poskytnou programátorům detailnější přehled o tom, jak jejich aplikace spotřebovávají energii. Pokud však nebudou jednat rychle, čeká je nepříjemné překvapení.

Aplikace, které nadměrně vybíjejí baterii bez oprávněného důvodu, budou brzy čelit snížené viditelnosti v Obchodě Play. To znamená, že je uživatelé v obchodě s aplikaci tak snadno nenajdou. 

Aplikace
Zdroj: Google blog
"Tato aplikace může spotřebovat více baterie, než se očekává, kvůli vysoké aktivitě na pozadí." - takto bude Google označovat v Obchodě Play aplikace, které spotřebovávají příliš energie. A budou také v obchodě hůře viditelné.

Co jsou „wake locks“ a proč vadí

Jádrem celého problému jsou takzvané "wake locks" – mechanismy, které brání telefonu přejít do režimu spánku. Aplikace je používají například při přehrávání hudby nebo stahování souborů. To je v pořádku. Problém nastává, když aplikace drží telefon zbytečně vzhůru i v momentech, kdy by mohl odpočívat.

Google ve spolupráci se Samsungem vyvinul novou metriku nazvanou "excessive partial wake locks". Ta sleduje, kdy aplikace zbytečně brání zařízení vstoupit do režimu spánku. V ideálním případě by aplikace běžící na pozadí měly dokončit své úkoly při vypnuté obrazovce a šetřit tak energii.

Mohlo by vás zajímat

Kde je hranice

Google stanovil konkrétní limit: aplikace překročí hranici, pokud drží zařízení vzhůru déle než dvě kumulativní hodiny během 24hodinového období, a to v nejméně 5 procentech uživatelských relací za posledních 28 dní.

Pro chytré hodinky platí jiné pravidlo – aplikace je označena za problémovou, pokud spotřebuje více než 4,44 procenta baterie hodinek za hodinu během aktivních relací.

Mohlo by vás zajímat

Jaké následky čekají problémové aplikace

Od 1. března 2026 začne Google vyřazovat problémové aplikace z doporučení a dalších funkcí, které zvyšují viditelnost v Obchodě Play. Uživatelé navíc uvidí červené varování s textem: "Tato aplikace může spotřebovat více baterie, než se očekává, kvůli vysoké aktivitě na pozadí."

Vývojáři budou o problémech informováni prostřednictvím panelu Android Vitals. Dostanou tak čas na opravu svých aplikací ještě před tím, než začnou sankce platit.

Nová metrika spotřeby baterie se připojuje k řadě dalších ukazatelů kvality, které musí vývojáři sledovat:

  • Míra pádů aplikace vnímaná uživateli
  • Míra nereagujících aplikací (ANR – Application Not Responding)
  • Nadměrná spotřeba energie (kromě operací na pozadí)

Google si uvědomuje, že zlepšení těchto metrik může být pro vývojáře náročné, zvláště když ve svém kódu těžko identifikují zdroj problémů. Nová metrika by jim měla usnadnit odhalení nadměrné spotřeby energie.

Zdroj: Google blog, Android Developers blog, Android authority, 9to5google


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme