Přejít k hlavnímu obsahu

Největší letadlo na světě: 108metrové monstrum lítá pouze s jedním speciálním nákladem

Josef Mika 27.09.2025

Letecký svět se chystá na přepsání rekordů. Na scénu přichází projekt WindRunner, americký letoun, který má ambici stát se největším letadlem v historii. Svými rozměry zastíní i legendární Antonov An-225 Mrija a zaměří se na jediný, avšak klíčový úkol.

Kapitoly článku

Stvořen pro jediný úkol: převoz gigantických lopatek

WindRunner nebude sloužit běžné dopravě cestujících ani klasického nákladu. Jeho poslání je naprosto unikátní – transportovat extrémně dlouhé a objemné lopatky pro větrné turbíny. S tím, jak se technologie větrných elektráren vyvíjí, lopatky se prodlužují až na více než 100 metrů. Jejich převoz po zemi je kvůli zatáčkám a mostům stále komplikovanější, ne-li nemožný. WindRunner tak představuje řešení, které umožní stavět moderní a efektivnější větrné parky i v odlehlých oblastech.

Představte si letoun dlouhý 108 metrů, vysoký 24 metrů a s rozpětím křídel 80 metrů. Jeho obří nákladový prostor je navržen tak, aby pojal náklad o délce až 105 metrů s hmotností přes 72 tun. Co je ale zásadní, ke vzletu a přistání mu bude stačit dráha dlouhá pouhých 1 800 metrů, která navíc nemusí být ani betonová. Díky tomu se dostane i do náročného terénu, kde budou budoucí větrné farmy stát.

Mohlo by vás zajímat

Větší než legendy nebes?

Doposud byl za krále oblohy považován Antonov An-225 Mrija, který byl bohužel zničen během bojů na Ukrajině. S délkou 84 metrů a rozpětím křídel přes 88 metrů byl skutečným gigantem schopným unést až 250 tun nákladu. WindRunner ho však v délce trupu překoná o neuvěřitelných 24 metrů.

Podobně je na tom ve srovnání s Airbusem A380, největším komerčním letadlem pro přepravu cestujících. Tento dvoupatrový obr měří na délku 73 metrů a je symbolem dálkových letů. WindRunner je však navržen pro zcela jiné účely a jeho rozměry a specializace by mohly změnit pravidla hry v průmyslové logistice pro obnovitelné zdroje. Zatímco v nosnosti se s Antonovem měřit nemůže, svou délkou a účelem otevírá zcela nové možnosti.

Otázkou zůstává, jak rychle se podaří projekt uvést do života. WindRunner se stále nachází ve fázi vývoje a jeho vývojář – společnost Radia – si klade za cíl, aby tento těžký dopravní prostředek absolvoval svůj první let do konce tohoto desetiletí.

WindRunner
Zdroj: Radia
WindRunner je přímou odpovědí na potřeby zelené energetiky.

Nejde o rekordy, ale o budoucnost energetiky

Vznik takto specializovaného letadla by mohl být víc než jen technologickým triumfem. Ukazuje proměnu priorit: zatímco dřívější rekordmani sloužili armádě, vesmírným programům nebo masové přepravě osob, WindRunner je přímou odpovědí na potřeby zelené energetiky. Jeho existence má jediný cíl: usnadnit a zefektivnit výstavbu větrných parků a tím podpořit přechod k udržitelným zdrojům energie.

Nový směr pro letecké giganty

Příběh WindRunneru ukazuje, že budoucnost letectví nemusí být jen o vyšší rychlosti nebo větší kapacitě pro cestující. Nejspíš se budeme stále častěji setkávat s úzce specializovanými stroji, které řeší konkrétní problémy moderního průmyslu. Tento letoun možná změní celou logistiku výroby větrné energie. To není špatná vizitka, co říkáte?

Zdroj: chip.de, Radia, cs.wikipedia.org

Soukromý nadzvukový let XB-1: co dříve dokázaly jen státy, zvládla nyní firma


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme