Menu

Letouny pro Česko opět nesmí do vzduchu. F-35 je notoricky problematický

02.08.2022 07:45 | Karel Dvořák + Přidat komentář
Letouny pro Česko opět nesmí do vzduchu. F-35 je notoricky problematický

Letouny pro Česko opět nesmí do vzduchu. F-35 je notoricky problematický | foto: Pxhere

V současné době se jedná asi o nejlepší bojový letoun, který může Česká republika koupit. Zároveň je F-35 od počátku provázena řadou problémů.

Jakkoliv je F-35 skutečně v současné době asi nejlepší stíhačka, tak jen do té doby, než ji uzemní nějaká nová závada. Projekt provázejí od úplného začátku a kupodivu se stále nedaří všechny vyřešit.

Softwarové nedostatky

První problémy byly se softwarem, a to zhruba mezi roky 2015 - 2017. F-35 Lightning II je samozřejmě v maximální možné míře digitalizovaný stroj a není to ani tak létající počítač, jako spíše létající server. Zvládá toho opravdu hodně, od prostředků digitálního boje, až po řízení přidružených bojových systémů a v reálném čase umí předávat tuny informací dalším spojeneckým jednotkám. Zpočátku to však vypadalo spíše jako rané verze nových Windows, protože nastávaly neočekávané pády systému, jeho nefunkčnost a zkrátka věci, jež uprostřed boje asi úplně zažít nechcete.

F-35 Lightning II je skvělý, ale má své problémy / Zdroj: Pxhere

F-35 Lightning II je skvělý, ale má své problémy / Zdroj: Pxhere

Problém by i se systémem ALIS (Autonomic Logistics Information System), který měl řešit plánování operací na logistické úrovni. ALIS sleduje stav všech možných součástek, komponent a systémů a má za úkol včas upozornit, když se blíží na limit opotřebení. Jenže ani to nefungovalo jak mělo a trvalo několik let, než vývojáři problém vyřešili. ALIS totiž například nehlásil, co měl, neřešil komponenty, jejichž životnost už skončila a namísto toho nutil mechaniky do výměny součástek, které zrovna namontovali.

Nebezpečné katapulty

Výše uvedené už je naštěstí, zdá se, minulostí. Jenže pak přišly problematické katapultáže. Jak ukázala nehoda v Japonsku, tak ne vždy pyropatrony zafungují, takže se superdrahým strojem může letectvo přijít i o pilota. A když už se podařilo pyropatrony odpálit, tak se většinou sedačka při katapultáži nakloní dozadu, aby při vystřelení padáku došlo k prudkému škubnutí s hlavou katapultovaného. Hrozilo riziko poškození krční páteře, ba dokonce i smrti. Pilot si vlastně mohl gratulovat, když katapultáž přežil. Ti, kteří měli pod 65 kilogramů, nesměli s F-35 Lightning II létat, protože měli příliš subtilní postavu a riziko smrti nebo vážného poranění bylo u nich při katapultáži příliš vysoké.

Problém se sedačkami se ovšem v současné době vrátil – přišlo se na to, že některé pyropatrony jsou prázdné a chybí v nich prachová slož. Odpálení sedadla je tedy buď nemožné, nebo extrémně nebezpečné. Závady byla sice ve výrobě, kdy evidentně nedošlo k naplnění všech patron, ale F-35 Lightning II to opět uzemnilo.

Nekonečný příběh – motory

Samostatnou kapitolou jsou motory. F-35 mají nejvýkonnější motor (F135) ve své kategorii, což je ale vykoupeno značnou servisní náročností. Bohužel jsou trochu trable s dodávkami náhradních dílů. Firma Pratt&Whitney holt nestíhá vyrábět jednak nové motory a už vůbec ne díly pro ty stávající. Třeba turbína se musí kontrolovat každých 50 letových hodin a v případě sebemenšího poškození jakékoliv z lopatek, nesmí stíhačka do vzduchu. Situace je o to horší, že lhůty se nekrátí, ale spíš se dále natahují. Reálně tak hrozí, že v případě ozbrojeného konfliktu odlétají F-35 Lightning II budou létat jen do té doby, dokud nedojdou náhradní díly. Těch je už v tuto chvíli kritický nedostatek a bude se logicky zvyšovat s tím, jak bude narůstat počet letounů ve službách různých armád po celém světě.

Zdroj:   DefenseNews

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

    Reagovat na komentář

    Nejlepsi nakup?

    Tak se me zda,ze by asi bylo lepsi si nechat ty Gripeny. F35 dobra,ale jen do te doby nez odlitate hodiny. Pak nechat stat,nejsou dily na motory. Neni to tak trochu risk,kdyz ted uzemnily na 500 stroju k vuli katapultum? Kdyz by byl nejakej tak vyvesime bilou fangli a reknem ze musi pockat az ty letadla opravime,nejsou nahradni dily,cekame na ne. Tak super,budeme mit nejmodernejsi stroj a kcemu,kdyz bude vic na zemi nez ve vzduchu.

    Reagovat na komentář

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.




Komerční sdělení