Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Microsoft má pro zdravotnictví velké plány. Volí ale jinou cestu, než ostatní

Jiří Palyza 30.06.2021

Téma zdravotnictví se pevně usadilo mezi prvními položkami seznamů obchodních úkolů výkonných ředitelů největších technologických společností. Amazon startuje v této oblasti vlastní business, Apple přetváří iPhone a Apple Watch má nástroje k diagnostice a angažování pacientů. Ani Google Alphabet nenechává téma bez povšimnutí.

Také Microsoft, jako další z technologických gigantů, nezůstává pozadu a stejně tak jako ostatní i on má velké plány v oblasti digitální transformace zdravotnictví. Na příležitost se ale dívá z jiného úhlu pohledu. Vnímá technologie především jako důležité komponenty při řešení nejnaléhavějších problémů zdravotnického segmentu.

Hlavní výzvou je pro Microsoft zejména sdílení informací. Tomu odpovídá snaha jednak o propojení poskytovatelů zdravotní péče se zdravotnickými týmy, ale především o propojení pacientů se systémem jejich vlastní péče.

Big data: zdroje máme, ale jak využít jejich potenciál

mscloud4healthcare

Dashboard cloudového systému péče o pacienty Cloud for Healthcare. Uživatelům jiných online aplikací Microsoftu je grafika známá. | Zdroj: Microsoft

Laici tuší, že už dnes je v různých datových skladech obrovské množství zdravotnických dat, a zasvěcení pro změnu vědí, že je to opravdu velký problém. A tak jak roste potřeba společného využívání stále většího množství datových sad a stále se zvětšuje množství dat v cloudu kvůli analytice, poroste síla a důležitost řešení, která budou umět tyto datové zdroje v plné šíři využívat.

Různé části zdravotnického světa si dlouhodobě stěžují právě na nedostatečnou propojenost svých informačních systémů a využití potřebných dat. V praxi se to projevuje v nedostatečném sdílení informací mezi zdravotní a sociální péčí, nebo mezi nemocnicemi a primární zdravotní péčí. A zejména pandemie COVID 19 odhalila prioritní potřebu úzkého propojení mezi virtuální zdravotní péčí a péčí poskytovanou ambulantně v ordinacích lékařů.

To se dnes projevuje v poptávce po řešeních, která by zajistila, aby právě virtuální péče byla chápana jako prvotní místo k prvnímu kontaktu s pacientem, a byla integrována se systémy ambulantní péče. Pacienti by také už dnes chtěli více sdílení svých zdravotnických údajů a logicky se ptají, proč se musí stejné informace často tvořit znovu a sdílet různými kanály.

S ohledem na současnou praxi a provozování oddělené virtuální a ambulantní zdravotní péče, uvedl Microsoft na konci loňského roku svůj první cloudový produkt Cloud for Healthcare. Ten klade důraz především na to, aby měl dostatek potřebných služeb k poskytování telemedicíny pro provozovatele, kteří jsou dnes zvyklí zdravotní péči nabízet převážně ambulantně.

Nástroje týmové spolupráce v péči o pacienty: nástup robotizace

mscloud4healthcarebot

Komunikaci mezi pacientem a lékařem budou v systému Cloud for Healthcare do značné míry zajišťovat robotická řešení. | Zdroj: Microsoft

Jednou z úvodních služeb Cloud for Healthcare je aplikace Bookings, kterou mohou lékaři používat k plánování, správě a provádění telehealth konzultací prostřednictvím MS Teams. Mezitím může Health Bot pomoci třídit jejich pacienty. Podobné roboty, které jsou specifické pro COVID-19, se už používají k dotazování a hodnocení pacientů v řadě zemí. Boty lze dále propojit s lidskými operátory, kteří mohou v případě potřeby zajistit schůzky s lékaři a další návazné služby.

Mezi další nástroje v Cloud for Healthcare patří aplikace k zajištění spolupráce mezi členy lékařských týmů, ať už jsou v místě u poskytovatele, nebo pracují ze vzdálené lokality. Další funkce jsou zaměřeny na to, aby lékařům poskytly celkový jednotný obraz zdravotního stavu pacienta, který je vytvořen čerpáním z různých datových zdrojů se zdravotními záznamy pacienta z virtuálních a osobních návštěv. To však dnes zatím nebývá jednoduché vzhledem k různorodým typům a původům lékařských informací.

Interoperabilitu mezi zdravotnickými systémy a zdroji dat řeší Microsoft podporou a využitím standardu FHIR (Fast Healthcare Interoperability Resources) pro bezpečné sdílení informací mezi systémy zdravotní péče. Cílem je usnadnit vlastním a dalším systémům uživatelů přijímání a zpracování zdravotních dat, včetně analýzy AI a strojového učení. FHIR vychází z i u nás využívaného standardu HL7 v2, v3 a dalších.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud