Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Spotřebitelé se nedomnívají, že kvůli umělé inteligenci ztratí práci

redakce 11.06.2019

Podle průzkumu společnosti VMware se 43 % spotřebitelů ve vybraných zemích EU nedomnívá, že kvůli umělé inteligenci ztratí práci, naopak očekávají, že nové technologie přinesou lepší pracovní příležitosti (35 %).

Průzkum mezi více než 5000 spotřebiteli ze zemí EU ukazuje, že pozitivní vnímání dopadu nově vznikajících technologií na budoucnost trhu práce odpovídá jejich vlivu na dnešní každodenní život. Většina respondentů (53 %) se domnívá, že technologie jako umělá inteligence, internet věcí a blockchain umožňují kvalitnější a zajímavější interakci s firmami, se kterými vstupují do kontaktu, a 50 % očekává, že technologie pomohou řešit problém znečišťování životního prostředí a klimatických změn.

Pozitivní postoje přetrvávají navzdory určité nejistotě. Spotřebitelé často nevědí, co se skrývá za nejnovějšími technologiemi, které užívají (50 %) nebo kdo má skutečně přístup k jejich osobním údajům (69 %). Padesát osm procent respondentů podezírá firmy nebo organizace, že sledují či zaznamenávají jejich aktivity na digitálních zařízeních.

K disruptivním technologiím u financí přistupovat s opatrností

Disruptivní technologie jako AI, IoT a blockchain ovlivňují vše od maloobchodu přes cestovní ruch po osobní finance. V této souvislosti průzkum odhaluje jednoznačný předěl mezi tím, co spotřebitelé jsou a nejsou ochotni akceptovat. Respondenti by například souhlasili se zasíláním informací a rad do svého mobilního telefonu v reálném čase při vybírání produktu v kamenné prodejně (65 %) a s užíváním technologií k získávání informací o silničním provozu kvůli možnosti aktivní volby trasy při cestě domů nebo do práce (69 %). Téměř čtvrtina (23 %) by dokonce dovolila firmám experimentovat s novými technologiemi s cílem zlepšovat zákaznické služby, i kdyby takové systémy napoprvé nefungovaly na 100 %.

Co se však týče správy osobních financí, pouhých sedm procent dotázaných by svěřilo kontrolu nad svými prostředky umělé inteligenci, byť by tak bylo možné spořit rychleji. A 65 % je znepokojeno nebo se bojí toho, že by jejich banka měla přístup k úplným a přesným informacím o jejich každodenním životě, včetně nákupních zvyklostí, stravovacích návyků, dojíždění a cestování, i kdyby to znamenalo lepší správu jejich finančních prostředků.

Osvěta je nezbytná – firmy musí jednat

Obavy mohou částečně pramenit z neznalosti, kdy 45 % spotřebitelů se mylně domnívá, že AI „je robot“, namísto supervýkonných výpočetních systémů využívaných ke zlepšování služeb a zkušeností. Polovina dotázaných připouští, že nemá dostatek informací o technologiích jako AI, IoT nebo blockchain. Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů nemají dojem, že firmy a stát dostatečně informují o tom, jaké technologie a jak užívají. Firmy se musí aktivně angažovat, aby udržely zájem a nadšení spotřebitelů: 53 % respondentů totiž očekává, že jim pomohou lépe porozumět novým technologiím.

„Firmy musí jednat. Dospěli jsme k nové digitální hranici, kdy rozvíjející se technologie umožňují vznik inovativních nabídek, zlepšování služeb zákazníkům a v důsledku růst výnosů,“ říká Eliška Jirovská, Country Manažerka VMware pro Českou republiku a Slovensko. „Aby však firmy dokázaly těchto nových možností využít, musí zajistit, aby s nimi spotřebitelé byli na jedné lodi, a posilovat důvěru a transparentnost ohledně využití nových technologií. Jedině tehdy lze plně využít možností softwaru a vybudovat digitální základy, které budou podporovat aplikace, služby a zkušenosti, které mění svět.“

 

 

 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud