Menu
CHIP Speedtest

Dacia připravuje elektromobil: podobně jako i u jiných modelů chce zaujmout nízkou cenou

04.01.2021 12:00 | Jiří Palyza + Přidat komentář
Dacia připravuje elektromobil: podobně jako i u jiných modelů chce zaujmout nízkou cenou

Dacia připravuje elektromobil: podobně jako i u jiných modelů chce zaujmout nízkou cenou | foto: Dacia

Ceny elektromobilů klesají a v roce 2021 by se na trhu měly objevit opět levnější modely. Jedním z příkladů je elektrické SUV Dacia Spring, která by měla být v prodeji od podzimu 2021.





Název "Spring" je u elektrické Dacie prozatím vnímán pouze jako pracovní, podobně jako celá studie nového vozu s elektrickým pohonem. Dacie plánuje nový model uvést na trh v roce 2021. Ten by mohl být úspěšný zvlášť na trzích jižní a východní Evropy, kde většímu rozšíření elektromobility brání chybějící nabídka vozů v dostupné cenové hladině.

Navzdory karoserii více připomínající SUV je vůz spíše podobný kompaktnímu modelu Dacia Sandero, ale na délku bude kratší. I přesto by model mohl nabídnout dostatek vnitřního prostoru, což umožňuje úsporná konstrukce elektromobilu: akumulátor v podlaze, prostorová nenáročnost pohonné jednotky a nabíječky.

Vůz je koncipovaný jako čtyřmístný s objemem zavazadlového prostoru 300 litrů, což je o 30 l méně, než nabízí Škoda Fabia.

daciaspring-back

Dojezd nového eletromobilu od Dacie by měl dosahovat 200 km. | Zdroj: Dacia

Z technického pohledu bude vůz pravděpodobně odvozen od Renaultu K-ZE, který Francouzi prodávají v Číně. Znamenalo by to elektromotor s výkonem 33 kW, který pohání přední kola s maximálním točivým momentem 125 Nm. Zatímto rychlost K-ZE končí na údaji 105 km/h, na evropské poměry je to trochu málo. Dokonce i u automobilu, který je určený pro městský provoz, by měla být možná rychlost alespoň 130 až 140 km/h. Také výkon by pro evropský trh mohl být vyšší, alespoň o třetinu více by bylo přiměřené.

Díky odlehčené konstrukci karoserie, ale i interiéru, bude vůz lehký a absenci drahé protihlukové izolace i ekonomický. To by mohl být úspěšný klíč k dojezdu 200 km s 27kWh akumulátorem (má jej Renault K-ZE). Vůz by neměl spotřebovat více, než 13,5 kWh na 100 km.

Největším tahákem by ale měla být cena

Ač pro zákazníka asi nejdůležitější informace, cena prozatím zůstává velkou neznámou. E-Dacia by se neměla vyrábět v Rumunsku, ale minimálně zpočátku v čínské továrně Renault ve Wuchanu. Bude také muset být přizpůsobena evropskému trhu, což vyžaduje integraci mnoha bezpečnostních a asistenčních systémů. Zasvěcenci spekulují, že cena by se měla pohybovat pod úrovní Seatu Mii Electric, který je koncernovým sourozencem Škody Citigoe iV. Ta byla na našem trhu uvedena za 429 tisíc Kč, ale během chvíle se její cena vyšplhala na bezmála půl milionu Kč. Dá se tedy očekávat, že cenovka Dacie Spring by mohla začínat na podobné částce, tedy několik (desítek) tisíc Kč nad úrovní 400 tisíc Kč.



Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.