Co se vlastně stalo?
Hackeři v pondělí zaútočili na IT systémy jednoho z největších světových výrobců nápojů. Útok začal v sedm hodin ráno japonského času a okamžitě způsobil výpadek hlavních systémů. Společnost byla nucená pozastavit veškeré objednávky, dopravu zboží i zákaznické linky. O den později se výroba stále nepodařilo obnovit.
Dobrá zpráva je, že útok se zatím týká pouze japonských provozů. Evropské pobočky včetně českého Plzně, kde se vyrábí Pilsner Urquell, fungují bez problémů. Stejně tak britská výroba piva Fullers nebo italské Peroni nejsou nijak zasažené.


Kdo za útokem stojí?
Asahi má v Japonsku třicet výrobních závodů, které produkují pivo, nealkoholické nápoje i potraviny. Firma zatím vyšetřuje, jestli jsou skutečně všechny zasažené, ale podle mluvčího společnosti se výroba nikde nerozjela.
Zatím není jasné, kdo za útokem stojí. Žádná hackerská skupina se k němu veřejně nepřiznala a společnost stále vyšetřuje, jak se útočníkům podařilo dostat do systémů. Není známo ani to, jestli hackeři požadují výkupné nebo jestli zašifrovali nějaká data. Asahi ujišťuje, že zatím nemá potvrzené úniky osobních údajů nebo zákaznických dat. To ale neznamená, že k nim určitě nedošlo – vyšetřování totiž stále běží.
Jak velká firma Asahi je?
Asahi není jen nějaký malý pivovar. Jde o giganta, který zaměstnává 30 tisíc lidí a ročně produkuje 100 milionů hektolitrů nápojů. V loňském roce firma utržila skoro 20 miliard dolarů. Na japonském trhu drží zhruba třetinu podílu a patří jí značky známé po celém světě.
Pivovarnická společnost Asahi koupila Plzeňský Prazdroj (spolu s dalšími středoevropskými značkami) v roce 2017 od koncernu Anheuser-Busch InBev (AB InBev), který se ho musel vzdát po fúzi se SABMillerem. Kromě Plzeňského Prazdroje vlastní třeba italské Peroni, holandský Grolsch, britský Fullers nebo japonské Asahi Super Dry. Asi polovina tržeb firmy pochází právě z Japonska, takže výpadek výroby tam může mít dost velký dopad.
To je právě problém - společnost nedokáže odhadnout, kdy se podaří systémy obnovit. Pracují na tom intenzivně, ale zatím nemají časový odhad. Zákazníkům i obchodním partnerům se za situaci omluvili. Útok přichází v nelehké době, kdy se Asahi potýká s klesající spotřebou alkoholu v Japonsku. Stále víc mladých lidí tam pivo nepije, takže firma loni oznámila plán zdvojnásobit podíl nealkoholických a nízkoprocentních nápojů na celkových tržbách.
Zdroj: Asahi, Reuters, Japan Times, BBC