Přejít k hlavnímu obsahu

Evropské pravidlo pro mobily platné i pro e-biky: Elektrokola se možná budou nabíjet jednotně

Josef Mika 14.12.2025
Elektrokolo s USB-C
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Evropská iniciativa požaduje jednotnou nabíjecí zástrčku pro elektrokola – podobně jako je tomu u smartphonů, kde je povinné používání USB-C. Standard má usnadnit nabíjení, zvýšit jeho bezpečnost a ekologickou udržitelnost.

Kapitoly článku

Výrobci elektrických kol před zásadní změnou: Prosadí se jednotné nabíjecí rozhraní pro celou EU?

Pro smartphony již nějakou dobu platí, že USB-C je pro ně jednotným standardním konektorem. Nyní asociace zabývající se životním prostředím, dopravou a cestovním ruchem požadují zavedení podobného principu i pro elektrokola. Namítají, že velké množství různých nabíjecích konektorů brání vybudování spolehlivé nabíjecí infrastruktury. 

Německá organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) teď koordinuje evropskou iniciativu, do které se zapojilo celkem 17 národních organizací. V otevřeném dopise adresovaném evropské komisařce pro životní prostředí Jessice Roswallové požadují standardizovaný nabíjecí konektor – podle vzoru USB-C nebo konektoru Typ 2 u elektroaut. Jednotný systém by nejen zjednodušil nabíjení, ale také by zvýšil jeho bezpečnost. 

Trh s elektrokoly v posledních letech výrazně rostl. Současně existují stovky různých typů zástrček, které jsou vzájemně nekompatibilní. Pro hotely, restaurace nebo provozovatele veřejných dobíjecích stanic je to problém: teoreticky by museli nabízet řadu různých adaptérů. I společnosti s flotilami elektrických kol se potýkají s nepřehlednou rozmanitostí nabíječek. Situaci navíc komplikuje fakt, že mnoho výrobců po několika letech přestává své specifické nabíječky nabízet.

Elektrokolo
Zdroj: Gotrax/Unsplash
Další evropské nařízení na obzoru? Jednotné nabíjecí rozhraní pro elektrokola by ale dávalo z mnoha důvodů smysl.

Požadavky EU na nabíječky elektrických kol: Asociace chtějí jasná pravidla

Iniciativa také upozorňuje na rizika, která mohou vzniknout v důsledku použití nesprávných nabíječek. Některé modely jsou mechanicky kompatibilní, ale nedodávají správné napětí nebo nekomunikují s příslušným nabíjecím protokolem. To může poškodit baterie a v nejhorším případě vést k přehřátí nebo vznícení baterie – zejména při nabíjení doma, kde neexistuje technické bezpečnostní řízení jako u veřejných nabíjecích stanic. 

Kromě DUH tuto iniciativu podporují také další německé organizace (Federální asociace německého cestovního ruchu, Německá asociace cestovního ruchu, Verkehrsclub Deutschland), ale i Evropský úřad pro životní prostředí. Zapojeny jsou také asociace z Francie, Velké Británie, Rakouska, Bulharska, Maďarska a Albánie. Praktické výhody vidí především odvětví cestovního ruchu: díky jednotné zástrčce by podniky mohly snadno nabízet možnosti dobíjení – což je plus pro cykloturisty a regiony s mnoha cyklostezkami. 

Mohlo by vás zajímat

Standard by měl navíc ekologické výhody. Menší počet různých nabíječek by snížil zátěž na životní prostředí, zjednodušil opravy a prodloužil životnost starších elektrokol. 

Německá sdružení navrhují zavést takové pravidlo prostřednictvím nařízení EU o bateriích nebo nařízení o ekodesignu. Zároveň vyzývají německého ministra životního prostředí Carstena Schneidera, aby tuto iniciativu aktivně podpořil v Bruselu. Zda se Evropská komise tímto návrhem bude zabývat, zatím není jasné.

Zdroj: Golem.de, Chip.de


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme