Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Konec řízení pod vlivem alkoholu: umělá inteligence vás usvědčí. A vyčistí také nebe od kondenzačních čar

Josef Mika 18.04.2024
Zdroj: Midjoureny (vygenerováno pomocí AI)

Dnešní technologie se opírají o řešení, která umožňují plynulejší a bezpečnější provoz. Umělá inteligence dokáže nejen odhalit konzumaci alkoholu, ale také optimalizovat městskou nebo dokonce leteckou dopravu. Jak přesně to ale funguje a co to znamená pro naši budoucnost na silnicích i ve vzduchu?

Kapitoly článku

Kolik máte promile? 

Dnes policie po řidičích požaduje, aby se při dopravních kontrolách podrobili dechovému testu na alkohol. Tím mají zjistit jejich způsobilost k řízení a případně může následovat i přesnější krevní zkouška. Ale dostat opilé řidiče ze silnic tímto způsobem je hra na náhodu, že právě oni projedou kolem dopravní hlídky. Nebylo by proto lepší, kdyby bylo možné zabránit řízení pod vlivem alkoholu ještě před vyjetím? 

Ve studii provedené Stanfordskou univerzitou konzumovali účastníci pokusu alkohol, a poté předčítali různé jazykolamy. S rostoucí opilostí se slovní hříčky stávaly stále krkolomnějšími a umělá inteligence dokázala s 98% přesností rozpoznat, jak moc jsou účastníci testu opilí, a tudíž nezpůsobilí k řízení. Pokud by byl takový systémy vestavěný v automobilech, mohlo by se tím předcházet nebezpečným situacím na silnici. Opilým řidičům by prostě jejich auto odmítlo nastartovat.

Budoucnost mobility je zelená: projekt Greenlight od Googlu přináší revoluci v městské dopravě!

Green Light
Méně zastavování a rozjíždění: řízení dopravy na světelných křižovatkách s podporou umělé inteligence od Googlu může snížit emise až o deset procent.
Zdroj: Google

Jestli vám takové využití umělé inteligence v silničním provozu připadá poněkud bizarní, nabízejí se i další možnosti využití AI v dopravě s dalekosáhlým efektem. V říjnu 2023 představila společnost Google Project Greenlight, který se zaměřuje na snižování emisí CO2

Využívá přitom skutečnost, že dnes téměř všichni cestujeme se svým chytrým telefonem – samozřejmě i v autě. Tato kapesní zařízení vybavená snímači GPS nepřetržitě zjišťují svou polohu a hlásí ji například při používání mapových služeb. Využití dat z miliard chytrých telefonů poskytuje přesný obraz o hustotě dopravy a umožňuje navrhovat alternativní trasy, které šetří nejen naše nervy, ale i pohonné hmoty. 

Jedná se o trasy s menším stoupáním, nižším provozem a možností jet konstantní rychlostí, přitom se stejným nebo velmi podobným časem příjezdu do cíle. Google uvádí, že od spuštění této služby v říjnu 2021 „trasy šetřící palivo pomohly snížit emise CO2 odhadem o 2,4 milionu tun, což přibližně odpovídá emisím z 500 000 úsporných automobilů za rok“.

Project Greenlight má omezit i další příčinu plýtvání pohonnými hmotami, kterou jsou křižovatky. Podle Googlu je zde koncentrace znečišťujících látek až 29krát vyšší než na volných silnicích. Na optimalizaci dopravy spolupracuje Google s městskými zastupitelstvy po celém světě. První pilotní projekt byl zahájen například v německém Hamburgu.

Google čistí i oblohu: umělá inteligence pro méně kondenzačních čar a emisí CO2

Kondenzační čáry letadlo
Jako na zemi, tak i na nebi: stejně jako v automobilové dopravě mohou systémy umělé inteligence snížit negativní dopady na klima i v letectví.
Zdroj: ivabalk/Pixabay

Samozřejmě je pravdou, že letadla data z Map Googlu využívat nemohou. Nicméně i letecká doprava vypouští značné množství CO2 a za letadly na nebi často zůstávají známé kondenzační čáry, jinak také oblíbené objekty příznivců konspiračních technologií.

Ve skutečnosti tyto stopy na obloze vznikají z vodní páry a dalších kondenzovatelných složek výfukových plynů, vypouštěných leteckými motory. Mohou se vyskytovat i v jinak bezoblačných oblastech a obvykle vydrží na obloze velmi dlouho. Vliv kondenzačních stop na oteplování je přitom přibližně stejně velký, jako efekt způsobený CO2 vypouštěným během letu. 

Mohlo by vás zajímat

Google proto ve spolupráci s leteckou společností American Airlines a fondem Billa Gatese pro investice do ochrany klimatu kombinuje údaje o letech a počasí a pomocí umělé inteligence analyzuje místa, kde je výskyt kondenzačních stop pravděpodobnější. Umělá inteligence pak navrhuje letové trasy a nadmořské výšky, které tento efekt snižují. „Výsledkem je, že náš model zaznamenal 54% snížení vlivů poškozujících klima,“ vysvětluje Google. 

Tento úspěch ve Spojených státech se má nyní zopakovat i v Evropě. Google uvádí, že nyní spolupracuje také s Eurocontrolem, evropskou organizací pro bezpečnost letectví. Eurocontrol může informovat letadla v evropském vzdušném prostoru, jak se mohou tvorbě kondenzačních stop vyvarovat.

Jaká bude budoucnost?

Jak je na konkrétních uvedených příkladech vidět, umělá inteligence může skutečně přispět ke zlepšením v oblasti dopravy – a tím nejen pomoci chránit životní prostředí, ale také naše nervy, stejně jako může pomoci předcházet nehodám. Zablokování auta v případě špatného odříkání jazykolamu ale pravděpodobně zůstane spíše v oblasti teorie. Už proto, že zkušení pijáci mají pravděpodobně větší šanci projít tímto testem i s vyšší hladinou alkoholu v krvi – a pak pod vlivem vyrazit na další cestu.

Zdroj: Google


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud