Tato a další poznatky zjistil výzkumný tým bezpečnostní společnosti Check Point Research a zveřejnil ve své zprávě „Brand Phishing Report“, která je zaměřena na phishingové útoky v 1. čtvrtletí roku 2020. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.
Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.
Kyberzločinci nejčastěji zneužívali k phishingovým útokům značku Apple, která poskočila na 1. pozici ze 7. místa (ve 4. čtvrtletí 2019 byla značka Apple zneužita jen ve 2 % pokusů, v 1. čtvrtletí 2020 už to bylo 10 %). Netflix obsadil druhé místo (9 %) pravděpodobně i kvůli nárůstu zájmu během pandemie koronaviru. Chase Bank se posunula na 6. místo s 5 % všech „značkových“ phishingových pokusů se snažilo tuto značku zneužít.
Nejčastěji zneužívaným odvětvím ve phishingových podvodech jsou technologie, následuje bankovnictví a média. Během koronavirové pandemie lidé řeší možnosti práce z domova, potenciální finanční problémy a také zábavu v karanténě. Hackeři pak logicky na tyto trendy pružně reagují.
Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech v 1. čtvrtletí 2020
Seřazeno podle počtu phishingových pokusů:
- Apple (10 % všech phishingových pokusů, které zneužívají značky)
 - Netflix (9 %)
 - Yahoo (6 %)
 - WhatsApp (6 %)
 - PayPal (5 %)
 - Chase (5 %)
 - Facebook (3 %)
 - Microsoft (3 %)
 - eBay (3 %)
 - Amazon (1 %)
 
Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových kampaních podle platforem
Během prvního čtvrtletí 2020 byly v mobilních a webových phishingových útocích zneužity podobné značky, jednalo se například o bankovní a streamingové služby jako Chase a Netflix. Dominantní byl ovšem webový phishing (59 %). Na druhé místo se posunuly mobilní phishingové útoky. Lidé tráví během koronavirové epidemie na svých mobilních telefonech více času a jsou proto i zajímavějším cílem pro hackery.
E-mailový phishing (18 % všech phishingových útoků v 1. čtvrtletí 2020)
- Yahoo
 - Microsoft
 - Outlook
 - Amazon
 
Webový phishing (59 % všech phishingových útoků v 1. čtvrtletí 2020)
- Apple
 - Netflix
 - PayPal
 - eBay
 
Mobilní phishing (23 % všech phishingových útoků v 1. čtvrtletí 2020)
- Netflix
 - Apple
 - Chase
 
„Kyberzločinci se nadále snaží pomocí sofistikovaných phishingových útoků z uživatelů vylákat cenná data a zaměřují se například na představení dlouho očekávaných produktů nebo reagují na změny v chování uživatelů vzhledem k pandemii koronaviru,“ říká Peter Kovalčík, Regional Director, Security Engineering EE ve společnosti Check Point. „Phishing bude v nadcházejících měsících stále větší hrozbou, protože zločinci zneužívají strach a také nutnost využívat z domova řadu základních služeb. Jako vždy doporučujeme uživatelům, aby byli při sdílení svých osobních údajů opatrní a obezřetní.“
              
              
              
              
              
      

