Přejít k hlavnímu obsahu

Commander Keen slaví 35 let. Jak kultovní předchůdce Doomu změnil herní svět?

Richard Šimáček 14.12.2025
Commander Keen 4 Secret of the Oracle
Zdroj: Se svolením studia id Software

Commander Keen je hra, kterou znají jen ti starší a zkušenější hráči, ale právě ona dopomohla ke vzniku mnoha dnes oblíbených hitů, jako je Doom nebo Wolfenstein. Proč šlo o tak převratný titul?

Kapitoly článku

Tehdy revoluční Commander Keen

V prosinci roku 1990 byla vydána hra Commander Keen, která se navždy zapsala do dějin jako titul, který změnil herní průmysl. Šlo totiž o první PC hru, kde šlo plynule skcollovat zprava doleva, což tehdy dokázaly pouze herní konzole Nintendo. Také šlo o první kvalitní plošinovku pro PC, i to byla do té doby opět doména pouze konzolí.

Díky velkému úspěchu této hry mohlo vzniknout studio id Software, které později vytvořilo legendární střílečky jako Doom, Quake nebo Wolfenstein. Tehdy nebylo PC bráno jako primární platforma na hraní, a to pomohl změnit právě Commander Keen, který ukázal Nintendu i ostatním, že na počítačích lze vyvíjet skvělé hry.

Hra navíc pomohla zpopularizovat takzvaný shareware model, což je způsob vydání, kdy je titul rozdělen na několik epizod a jen ta první je vždy zdarma. Hráči si tedy novinku mohli vyzkoušet zadarmo a pak s radostí zaplatili za další, už placené epizody. V současnosti tento model není tolik využívaný, protože z hraní her se stala záležitost pro masy.

Zdroj: Squakenet / YouTube

Nenáročná hra na hardware

V dnešní době je pravidlem, že vycházejí často neoptimalizované velké AAA hry, ale tehdy vývojáři viděli věci jinak a jejich cílem bylo, aby jejich titul šel spustit na co nejvíce počítačích. Toho se držel i Commander Keen, který vyžadoval ke spuštění pouze pravěký mikroprocesor Intel 8088, 640 kB RAM, grafickou kartu EGA či CGA od IBM a diskovou mechaniku o velikosti 3,5 palce.

Hra běžela v rozlišení 300 × 200 pixelů, tedy nižším, než jakým se dnes mohou pochlubit i obyčejné kalkulačky. V té době bylo hraní na PC ještě v plenkách a většina hráčů vlastnila herní konzole. Dnes je naopak trend hraní na počítačích stále silnější a konzole jdou mírně do pozadí.

Pokud by nikdy nevznikl Commander Keen, nejspíše bychom se nedočkali Dooma nebo Quake. A právě z těchto her čerpaly o necelých deset let později inspiraci série Half Life či Counter Strike. Teoreticky by nemusela existovat ani společnost Valve, ta totiž mohla vzniknout až díky úspěchu PC jako herní platformy.

Zdroj: GameRant, IGN


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme