Zdravotní prohlídky pro starší řidiče
Původní návrh Evropské komise počítal s tím, že by řidiči nad 70 let museli buď pravidelně podstoupit lékařskou prohlídku, nebo alespoň vyplnit sebehodnotící dotazník o svém zdravotním stavu. Pokud by tak neučinili, hrozila by jim ztráta řidičského oprávnění.
Tento plán však narazil na odpor Evropského parlamentu, který jej označil za diskriminační na základě věku. Výsledný kompromis je proto mírnější a ponechává rozhodnutí plně na jednotlivých členských státech. Každá země si tak bude moci sama určit, zda bude vyžadovat plnohodnotné lékařské kontroly, nebo se spokojí se sebehodnocením řidičů.
Proč se o změnách vůbec mluví?
Hlavním důvodem je demografie. Evropská populace stárne a s ní i řidiči. Podle odhadů bude do roku 2050 téměř polovina obyvatel Evropy starší 50 let, což logicky také zvýší počet seniorů za volantem. S vyšším věkem přitom přirozeně klesají některé psychofyzické schopnosti, což může zvyšovat riziko dopravních nehod. Cílem proto není seniory z provozu vyloučit, ale najít způsob, jak zajistit bezpečnost pro všechny.
Mohlo by vás zajímat
Konec dotykových displejů? Rozptylují řidiče. Do aut se vrací tlačítka, ale má to háček

Jak to tedy bude?
Přístup k této problematice se napříč Evropou výrazně liší. Některé země, jako například Německo nebo Polsko, nechávají odpovědnost plně na řidičích a žádné plošné kontroly podle věku nevyžadují. Na opačném pólu stojí státy jako Itálie, Dánsko nebo Španělsko, kde jsou pravidelné lékařské prohlídky pro starší řidiče již dávno povinné.
Například v Itálii musí řidiči na kontrolu každých pět let po padesátce a s rostoucím věkem se intervaly dále zkracují. Specifický přístup má Velká Británie, kde řidiči nad 70 let musí každé tři roky obnovovat svůj průkaz formou vlastního prohlášení a mají povinnost nahlásit jakékoli závažné zdravotní problémy.
V Česku vstoupí již za necelé tři měsíce, tedy od 1. ledna 2026, v platnost novela zákona, která posunuje povinnost první zdravotní prohlídky řidiče seniora na věk 70 let. Po dosažení tohoto věku bude řidič povinen docházet na pravidelné zdravotní prohlídky každé dva roky. Řidiči nebudou muset mít u sebe doklad o zdravotní způsobilosti, ten si v případě potřeby kontrolní orgány samy vyhledají v registru řidičů. To platí pro běžné neprofesionální řidiče.

Co na to odborníci?
Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu (ETSC) přitom již dříve před zavedením přísných věkových limitů varovala. Podle ní není věk sám o sobě spolehlivým ukazatelem řidičských schopností. ETSC místo plošných kontrol doporučuje spíš individuální posuzování na základě konkrétního zdravotního stavu jednotlivce. Klíčovou roli by v tom měli hrát praktičtí lékaři, kteří nejlépe znají své pacienty a dokážou posoudit jejich způsobilost k řízení.
Argumenty pro a proti
Zastánci povinných prohlídek argumentují především bezpečností. Chtějí mít jistotu, že senioři na silnicích neohrozí sebe ani ostatní. Pravidelné kontroly mohou fungovat jako prevence vážných nehod a posílit celkový stav bezpečnosti na silnicích.
Naopak odpůrci varují před diskriminací starších osob a zbytečnou byrokracií. Zdůrazňují, že neexistují jednoznačné důkazy o tom, že by řidiči v určitém věku automaticky představovali větší riziko. Přístup by měl být zaměřen na skutečný zdravotní stav, nikoli jen na věk řidiče.
Zdroj: Continental, ETSC, Mobility & Transport, European Parliament, TUV, Zakonyprolidi