Výzva od šéfa firmy
Tim Boyle, 76letý generální ředitel společnosti Columbia, osobně vyzval všechny přesvědčené plochozemce k akci. Ve videu natočeném v ústředí firmy v Portlandu v Oregonu procházel kancelářemi a vysvětloval podmínky soutěže.
Pravidla jsou jednoduchá: stačí najít okraj světa, vyfotit propast za ním a poslat snímek firmě Columbia. Výherce získá kompletní majetek společnosti v hodnotě přibližně 3 miliardy dolarů. To odpovídá zhruba 70 miliardám českých korun podle aktuálního kurzu.
Boyle v kampani slibuje vše bez papírování a bez právníků. Součástí ceny by bylo nejen vybavení pro outdoor aktivity, ale i kancelářské vybavení, kopírky, vycpaná zvířata z firemní kantýny včetně bobra a další majetek.
Co přesně Columbia hledá?
Společnost jasně definovala, co považuje za důkaz existence okraje Země. Přijatelná je fotografie viditelného fyzického konce planety. To může být nekonečný pád do prázdna, propastná díra nebo mraky táhnoucí se do nekonečna.
Neprojdou však obrázky běžného útesu, slepé ulice nebo kamaráda, který si legálně změnil jméno na Okraj. Columbia si dala záležet na tom, aby vyloučila všechny kreativní triky.
Marketingová strategie s humorem
Kampaň nazvaná Expedition Impossible je součástí širší strategie Columbia s názvem Engineered for Whatever, kterou vytvořila agentura adam&eveDDB. Jde o první velkou změnu pozicionování značky za více než deset let.
Společnost se rozhodla zapojit do konverzací na sociálních sítích, kde reaguje na příspěvky o ploché Zemi na Redditu, YouTube a dalších platformách. Kampaň má zdůraznit odolnost a kvalitu produktů Columbia, které prý vydrží cokoli, dokonce i cestu na neexistující konec světa.
Columbia Sportswear is challenging believers in the flat Earth conspiracy theory to photograph the edge of the world
byu/blankblank inskeptic
Reakce na sociálních sítích
Kampaň sklízí na internetu obrovský ohlas. Na Redditu se jeden uživatel vtipně obával, že Columbia riskantně nabádá lidi k vyklánění se přes okraj, což může vést k tragédiím.
Jiný komentátor ocenil chytrost celé akce a uznal, že jde především o motivaci lidí k dobrodružným výletům a pořizování úžasných fotografií. Na Instagramu kampaň chválili za to, že není vytvořená pomocí umělé inteligence, což je v dnešní době velké plus.
Mnozí ocenili přístup, který nezesměšňuje víru jiných, ale spíše je vybízí k akci. Jeden fanoušek značky napsal, že i když věří v kulatou Zemi, vezme si bundu od Columbie a půjde se podívat.
Lidstvo ví, že Země je kulatá, již více než 2000 let. Důkazů je nepřeberné množství: od lodí mizejících za obzorem přes kulatý stín Země na Měsíci až po fotografie ze satelitů a vesmírných lodí.
Moderní hnutí plochozemců má kořeny v 19. století v Anglii, kde Samuel Rowbotham publikoval knihu o ploché Zemi pod pseudonymem Parallax. Dnes mnoho zastánců této teorie nedůvěřuje vědeckým institucím jako NASA a považuje všechny důkazy za součást rozsáhlého spiknutí.
Proč lidé vidí rovný obzor?
Fyzik Ian Whittaker z Nottingham Trent University vysvětluje, že důvodem, proč vidíme rovný obzor, je naše pozice na zemi, nikoli ve vesmíru. Z úrovně země dokážeme vidět jen několik kilometrů z jedné strany obzoru na druhou, což není dost na to, aby bylo patrné zakřivení Země.
Přirovnává to k mikrobu na basketbalovém míči. Pro tak malého tvora by byla koule tak obrovská, že by vypadala jako nekonečná rovina.
Zdroj: Columbia, Creative Salon, Daily news, Geo, Reddit, Cybernews