Přejít k hlavnímu obsahu

Systém start-stop nevypne motor při každém zastavení: můžou za to senzory

Jiří Palyza 07.08.2025
Tlačítko start-stop ve vozidle
Zdroj: Amine Ben Mohamed / Unsplash

Automatický systém start-stop, kterým jsou vybavena moderní vozidla, ne vždy zasáhne. Někdy nastává situace, kdy s vozidlem stojíte například na semaforech, a motor běží dál. Jak je to možné a co je příčinou?

Kapitoly článku

Automatika start-stop: není to železné pravidlo, jsou výjimky

Funkce automatického zhasnutí motoru v případě, kdy vozidlo stojí, je dnes standardní součástí mnoha moderních automobilů. Jejím hlavním cílem je šetřit palivo a snižovat emise, zejména při častém zastavování ve městském provozu.

Přesto se však může stát, že se motor při zastavení v koloně nevypne. Důvodem je řídící algoritmus, který zajišťuje, že motor zhasne pouze za určitých podmínek.

Mohlo by vás zajímat

Jak systém start-stop funguje

Moderní start-stop systémy analyzují v reálném čase mnoho různých dat ze senzorů, kterými jsou moderní motory prošpikovány. Například se sleduje, zda je vozidlo v klidu, je sešlápnutý spojkový pedál nebo brzda, zda má baterie dostatečné napětí, či zda má motor i okolní prostředí správnou teplotu. Teprve když jsou všechny tyto podmínky splněny, dojde k automatickému zhasnutí motoru.

Technické řešení se liší podle typu vozidla. U aut se spalovacími agregáty spouští motor klasický startér, který má robustnější konstrukci a měl by vydržet tisíce cyklů.

U mild-hybridních modelů se používá 48V startér-generátor, který umožňuje tichý a rychlý restart motoru a zároveň napájí elektronické systémy, jakými jsou například topení nebo posilovač řízení.

Tlačítko start-stop na palubní desce vozidla
Zdroj: Michael Lock / Unsplash
Funkce start-stop se ve vozidlech stará o to, aby motor zbytečně neběžel, když vozidlo stojí. Cílem se snížit emise a uspořit palivo.

Kdy se motor nevypíná

Automatika start-stop záměrně nezasahuje vždy. Například při nízkých venkovních teplotách zůstává motor v chodu, aby se rychleji vyhřál interiér vozidla.

Systém motor nevypne také v případech, kdy vyhodnotí, že je například slabá baterie (má nízké napětí), běží klimatizace, ventilátory pracují na plný výkon nebo je celkově vysoká úroveň elektrické zátěže, způsobená paralelním během mnoha systémů vozidla.

Mohlo by vás zajímat

Dalšími případy, kdy motor také zůstává běžet, je odepnutý bezpečnostní pás řidiče, otevřené dveře vozidla, poloha vozidla ve svahu nebo je sešlápnutý plynový pedál, přestože vozidlo stojí.

Chování řidiče má na funkci start-stop rovněž vliv – například mnoho taxikářů, ale i jiných šoférů, systém ručně vypíná, aby se vyhnuli jeho nežádoucímu zásahu. U moderních vozů je však systém tak dobře konstruovaný, že si jeho činnosti většina řidičů téměř nevšimne.

Mohlo by vás zajímat

Výhody a omezení v praxi

Ve městě může start-stop automatika významně přispět k úspoře paliva. Systém však má své limity. Pokud napětí v palubní síti příliš poklesne, motor zůstane z bezpečnostních důvodů stále nastartovaný. Řídící elektronika se tak snaží zajistit další průběh jízdy a vyloučit nežádoucí komplikace, které by mohly nastat například v souvislosti s totálním kolapsem baterie.

Navzdory drobným slabinám se start-stop technologie v posledních letech výrazně zdokonalila. V moderních vozech pracuje téměř nepozorovaně a představuje inteligentní systém, který zvyšuje efektivitu bez omezení komfortu nebo bezpečnosti. Přesto se například v USA vede debata o možném zákazu této technologie.

A jak to máte s využíváním funkce start-stop vy? Jste jejími zastánci nebo ji nenávidíte a při nastartování svého vozu okamžitě vypínáte.

Zdroj: Auto, Motor und Sport

Auta se spalovacími motory vs. elektromobily: které mají více poruch?


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme