Menu

Mozilla má potíže: proč se rok 2023 může stát pro Firefox osudový

09.03.2022 08:00 | Jiří Palyza + Přidat komentář
Mozilla má potíže: proč se rok 2023 může stát pro Firefox osudový

Mozilla má potíže: proč se rok 2023 může stát pro Firefox osudový | foto: Taras Shypka/Unsplash

Zdá se, že Mozilla má problém. Prohlížeč Firefox k surfování na internetu používá stále méně uživatelů a nyní také končí důležitá smlouva s Googlem. Bývalí zaměstnanci Mozilly nevěří, že by Firefox opět vstal z popela.

Je to takřka přesně 20 let, kdy Mozilla uvedla na trh prohlížeč Firefox. Podle příspěvku datového analytika Kena Kovashe, který publikoval na blogu Mozilly v roce 2008, tedy šest let po uvedení Firefoxu, používalo v té době pro surfování na internetu Firefox přibližně 20 % uživatelů.

Od té doby se toho ale hodně změnilo. Podle údajů statistické platformy Statcounter používá prohlížeč Firefox už několik let stále méně lidí. V únoru 2022 byl podíl uživatelů Firefoxu pouze 4,21 %, a to na všech typech koncových zařízení.

"Pokles nelze popřít", řekla nedávno v té souvislosti Selena Deckelmannová, senior viceprezidentka Firefoxu, v rozhovoru pro technologický portál Wired. "V posledních několika letech jsme byli svědky výrazného snížení." Dá se říci, že Mozilla je v útlumu.

Rok 2023 by mohl být pro prohlížeč Firefox na pováženou

statcounter

Podíl Firefoxu v segmentu internetových prohlížečů se v průběhu let stále více zmenšuje. | Zdroj: Statcounter

Ani někteří z bývalých zaměstnanců Mozilly už v budoucnost prohlížeče Firefox moc nevěří. "Odpovědné osoby se budou muset smířit s tím, že Firefox už z popela nepovstane", cituje Wired jednoho z nich. Další dodává: "Válku prohlížečů vyhrál Chrome."

Počet uživatelů konkurenčních browserů v průběhu let prudce vzrostl. Podle údajů Statcounteru byl v únoru podíl Chrome na celosvětovém trhu 62,78 %, o čemž si Mozilla může nechat jen zdát. A pravděpodobně to není jen klesající počet uživatelů, co představitelům společnosti způsobuje žaludeční potíže.

V roce 2023 totiž vyprší důležitá smlouva, která Mozille zajišťuje až 90 % jejích příjmů. Podle různých zpráv z médií organizace získává 400 až 450 milionů USD ročně za to, že ve Firefoxu nabízí Google jako výchozí vyhledávač. Podle informací z konce roku 2020 činily celkové příjmy Mozilly v roce 2020 přibližně 497 milionů USD.

Může Firefox snížit závislost na Googlu?

Pokud by dohoda s technologickým gigantem skončila, mohlo by to být pro Mozillu složité. Závislost Mozilly na Googlu je obrovská, a to i navzdory mnoha pokusům se od ní osvobodit.

Podívejme se alespoň na pár příkladů. Na konci roku 2014 Mozilla začala při otevření nových karet Firefoxu zobrazovat reklamy. Po protestech uživatelů takzvané "dlaždice" na krátkou dobu zmizely ze scény, ale v roce 2021 byly znovu aktivovány. Mozilla se také chtěla zbavit závislosti na Googlu tím, že nabídla v prohlížeči Firefox prémiové funkce a službu VPN.

Pohled na údaje v hodnocení z konce roku ale ukazuje, že odbourání finanční závislosti na Googlu je ještě daleko. Spolupráce s ním zůstává nejdůležitějším zdrojem příjmů Mozilly, a je tedy i klíčová pro budoucnost Firefoxu.

Firefox se proslavil jako prohlížeč s vyšší ochranou soukromí

mozillafirefox

| Zdroj: Firefox

Je to škoda i proto, že dohoda se společností Google je trnem v oku mnoha uživatelů. Podle jejich názoru je to v rozporu s image prohlížeče jako alternativy pro uživatele, kteří si cení ochrany dat a soukromí. Jako program, který Googlu konkuruje a nespolupracuje s ním.

Právě opak ale bezpečnosti a hlavně ochraně dat uživatelů Firefoxu příliš nepřispívá, podobně jako i u mnoha dalších prohlížečů, které inzerují vysokou míru ochrany dat uživatelů. Vzpomeňte například na Brave nebo Iridium. Pokud máte skutečně obavy o své soukromí při pohybu světem internetu, nemusíte spoléhat pouze na prohlížeč. Existují mnohá doporučení kombinací opatření, která povedou k vyšší anonymitě a menší digitální stopě: ať už jde o alternativní vyhledávače Startpage nebo DuckDuckGo, přes VPN tunelování až po Tor browser.

Prozatím není jasné, zda bude smlouva Mozilly s Googlem prodloužena. Nechtěla se k tomu vyjádřit ani Selena Deckelmannová pro Wired. A i když bude dohoda pokračovat, je otázkou, jak dlouho vydrží. Vzhledem ke klesajícímu podílu Firefoxu na trhu může být v určitém okamžiku pro Google nezajímavé spolupráci s Mozillou nadále udržovat.

Zdroje: Statcounter, Blog.mozilla.org, WiredCamp-firefox

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.




Komerční sdělení