Přejít k hlavnímu obsahu

4 000 kWh, ale dojezd jen 100 km: tento elektrický dopravní prostředek je monstrum

Josef Mika 31.07.2025

S kapacitou 4 000 kWh a dojezdem pouhých 100 kilometrů je Yujian 77 první čistě elektrickou turistickou lodí v Číně. Úspora emisí CO2 je ale obrovská. Jaká je vůbec budoucnost lodí poháněných elektřinou?

Kapitoly článku

První elektrická turistická loď v Číně

Yujian 77 jako první čínská plně elektrická osobní loď zahájila pravidelný provoz v zátoce Xiamen 25. července 2025. Plavidlo dlouhé 49 metrů s prostorem pro 358 cestujících vyvinul čínský výrobce baterií CATL, který vybavil celé napájení speciálním námořním bateriovým systémem.

Navzdory značné kapacitě baterií 3 918 kWh (což odpovídá přibližně 50 bateriím v Tesle Model Y) je dojezd lodi jen asi 100 kilometrů. Pro použití v pobřežních vodách a pro krátké cesty v rámci turistického cestovního ruchu je to však dostačující. Cílem vývoje je umožnit bezemisní mobilitu bez hluku a výfukových plynů i na vodě.

Moderní technologie baterií umožní ekologickou turistiku

Yujian 77
Zdroj: CATL
Yujian 77 je plavidlo dlouhé 49 metrů s prostorem pro 358 cestujících. Vyvinul ho čínský výrobce baterií CATL

Srdcem pohonu je bateriový systém založený na technologii CTP (Cell To Pack) od CATL. Dosahuje energetické hustoty 140 Wh/kg a využívá takzvanou technologii NP (non-propagation), která má zabránit tepelnému poškození akumulátoru. To by mělo zajistit bezpečný provoz i v námořních podmínkách s postřikem slanou vodou.

Podle společnosti CATL ušetří loď ročně přibližně 250 tun paliva a zabrání vzniku více než 400 tun emisí CO₂, což odpovídá vysazení přibližně 20 000 stromů. Při rychlosti až 20 km/h je prý Yujian 77 při jízdě mimořádně tichá a pohodlná.

Mohlo by vás zajímat

Největší překážky: baterie, dojezd a nabíjení

Obecně pohyb ve vodě vyžaduje nesrovnatelně více energie než jízda po silnici. Voda klade mnohem větší odpor, což dramaticky zvyšuje spotřebu. Zatímco moderní výkonné elektrolodě mají baterie srovnatelné s velkými elektromobily, tedy kolem 80–130 kWh, u větších plavidel se bavíme o kapacitách v řádu megawatthodin. I s takto obřími bateriemi je však jejich dojezd hodně omezený, což dosvědčuje i popisovaný Yujian 77.

S obřími bateriemi souvisí i další logická potíž: nabíjení. Bez robustní infrastruktury, jako jsou výkonné DC rychlonabíječky přímo v přístavech, trvá dobití extrémně dlouho. Menší sportovní člun dobijete za pár hodin, ale velká komerční loď může vyžadovat nabíjení přes celou noc, což výrazně omezuje její praktické využití pro dálkovou dopravu.

Budoucnost pohání solární panely a křídla

Navier N30
Zdroj: Navier
Elektrický hydroplán (hydrofoil) Navier N30 slibuje hladkou, plně elektrickou jízdu, dlouhý dojezd a pokročilé manévrovací schopnosti.

Technologické inovace se snaží řešit hlavní problém, kterým je dojezd. Jednou z cest je integrace pokročilých solárních panelů přímo na trup lodi. Solární modely dokážou za slunečného počasí prodloužit svůj dojezd nebo dokonce plout zcela soběstačně.

Ještě radikálnějším řešením je technologie křídlových člunů (hydrofoil), kterou využívá například loď Navier N30. Ta umožňuje plavidlu „letět“ několik desítek centimetrů nad vodní hladinou. Tím se dramaticky snižuje odpor vody, což zásadně prodlužuje dojezd na jedno nabití. Spolehlivost pak zajišťují moderní elektromotory s minimem pohyblivých částí, které jsou téměř bezúdržbové.

Kde dávají elektrolodě smysl už dnes?

Vzhledem k omezenému dojezdu jsou dnes plně elektrické lodě ideální pro krátké rekreační trasy, přívozy pro cestující na kratší vzdálenosti nebo jako tichá městská doprava v ekologicky citlivých oblastech. Pro dálkovou komerční plavbu zatím zůstává nezbytností alespoň hybridní pohon, který kombinuje elektrickou energii se spalovacím motorem. S rostoucí poptávkou a investicemi však začínají v přístavech v západní Evropě a USA vznikat první rychlonabíjecí stanice, které rozšiřování čistě elektrické lodní dopravy usnadní.

Mohlo by vás zajímat

Co čeká elektrické lodě v budoucnu?

Klíčem k další expanzi lodí na elektrický pohon bude technologický pokrok v oblasti baterií, efektivnější integrace solárních systémů a především budování dostupné dobíjecí infrastruktury. Elektrické lodě by se tak postupně mohly stát běžným dopravním prostředkem všude tam, kde je krátký dojezd přijatelný a ochrana životního prostředí prioritou.

Zdroj: Chip.de, VoltaYachts.com, Boat Trader Blog

Plující inferno uprostřed Pacifiku: nákladní loď s 800 elektromobily hoří už několik dní


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme