Škodu Elroq na českých silnicích vídáme docela často – zpravidla ale v lepší než základní konfiguraci s výkonem 125 kW a 55kWh baterií (a cenou od 799 000 korun). Proto jsme vyzkoušeli přece jen zajímavější verzi Sportline 85, která s 210kW elektromotorem na zadní nápravě a 82kWh baterií slibuje nejen svižné, ale také docela daleké poježdění. Výrobce totiž udává dojezd pěkných 532 až 562 km.
Velká inovace designu
Škoda Elroq sdílí platformu s modelem Enyaq, představeným už v roce 2020. Auto má tedy téměř stejný rozvor, identický interiér a shodný prostor pro posádku. Enyaq nabídne větší zavazadelník (585 l oproti 470 l v Elroqu).
Elroq je první škodovkou, která vychází z designového jazyka Modern Solid. To znamená, že především přední část vozu působí velmi dynamicky – s úzkými pruhy LED světlometů (ve verzi Sportline dokonce Matrix-LED) a výraznými průduchy pro zlepšení proudění vzduchu kolem vozu. Aerodynamiku zlepšuje i hodně skloněné čelní sklo. Zvenku je tedy Elroq velmi líbivý a tento dojem umocňují i 20palcová kola, na kterých Sportline standardně jezdí.
Prostor pro každého
Elroq poskytuje posádce opravdu dost místa ve všech směrech a pochválit musíme také velmi pohodlné sedačky s příjemným bočním vedením. Na interiéru je znát opravdu pečlivé zpracování a potěšil nás i vysoký podíl využití recyklovaných materiálů – PET lahví nebo nylonových rybářských sítí. Je to chvályhodné, a navíc to vůbec nesnižuje dojem z celkové kvality vozu.
Infotainment podporuje bezdrátové připojení telefonů přes Android Auto nebo Apple CarPlay a patří vůbec k těm nejpřehlednějším systémům, které jsme měli možnost vyzkoušet. Snadno najdete vše potřebné – a co je ještě lepší, pomocí zkratek lehce vypnete povinné asistenční systémy. Jejich naladění ale není nijak agresivní, takže je možná vypínat přestanete.
S asistentkou Laurou si příliš nerozumíme, ale proč ovládat auto hlasem, když je všechno potřebné snadno na dosah – dokonce včetně fyzických tlačítek základních funkcí (jízdní režimy, klimatizace, asistenční systémy) na středovém panelu. Nemáme co vytknout a chválíme i přítomnost (ventilované) bezdrátové nabíječky, ve které telefon opravdu drží na místě.
Výkon na přání
Z hlediska výkonu nabízí Elroq hned několik možností – od zmíněné základní verze, přes variantu 60 (150 kW a 63kWh baterie) a námi testované provedení 85, až po sportovně laděný Elroq RS (250 kW a 84kWh baterie). V praxi by možná byla nejzajímavější varianta s nejslabším motorem, který by svým výkonem většinu řidičů uspokojil, a největším akumulátorem, a tedy i dojezdem. Ale taková v nabídce není.
Námi testovaný vůz se svými 210 kW rozhodně nepostrádal dynamiku (z 0 na 100 km/h vystřelí jen za 6,6 sekundy) a dostatek výkonu byl znát v každém okamžiku. Předjíždění ani připojování do pruhu na dálnici není sebemenší problém. Při větším podílu jízdy po městě a krocení vášní na dálnici jde s Elroqem 85 ujet kolem 500 km. Nabíjení (se 135 kW DC) z 10 na 80 % pak zabere necelou půlhodinu. Při pomalém nabíjení (11 kW AC) se auto plně dobije za 8 hodin.
Hospodařit s energií pomáhají režimy rekuperace ovládané pádly pod volantem. Jen škoda, že Elroq neumí plachtit. Se součinitelem odporu vzduchu 0,26 je vůz velmi aerodynamický a na dálnici bychom mohli ušetřit dalších cenně kilometrů dojezdu.
Příjemná jízda
Jízda s Elroqem je velmi komfortní a jistá. Vůz bravurně zvládá nerovnosti a v zatáčkách je až nečekaně hbitý – zde je znát kratší karoserie a nižší hmotnost oproti Enyaqu. Verze Sportline má ve standardu akustická přední skla, a tak je jízda i velmi tichá. V zásadě slyšíte jen otáčení pneumatik a aerodynamického hluku si začnete všímat až v rychlostech nad dálničním limitem. Radím se ale zaposlouchejte do zvuku rádia, který je příjemný a dostatečně dynamický i bez příplatku za Canton.
Celkově je Elroq opravdu praktický elektromobil pro každodenní ježdění, se kterým se nemusíte obávat vyrazit ani na delší cesty. Poskytne vám komfort, dynamiku a samozřejmě také celou škálu nejmodernějších. Zajímavá je určitě už základní verze, ale pravdou je, že pokud si chcete v elektromobilu užít i dlouhé cesty a maximální pohodlí, je nutné počítat s cenou přes milion korun. To samé ale zjistíte i při pohledu na ceníku konkurence.
Vyzkoušejte si sami
Škodu Elroq jsme tentokrát netestovali v rámci běžné novinářské zápůjčky, ale vyzkoušeli jsme novou službu Škoda Explore. Ta umožňuje zapůjčit si Škodu Enyaq nebo Elroq na jeden až čtrnáct dní a prakticky život s elektromobilem.
Na stránkách skoda-explore.cz je k dispozici výběr z různých konfigurací vozů Elroq a Enyaq, dostupných u vybraných autorizovaných prodejců vozů Škoda po celé republice. My jsme si zvolili autosalon Auto-Poly v pražských Vysočanech a po rychlé registraci jsme si vybrali termín a zaplatili za zapůjčení platební kartou. Platba sice proběhne okamžitě, ale ještě den před vyzvednutím vozu je možné rezervaci zrušit a celá částka bude vrácena zpět. A cena? Například zapůjčení Škody Elroq Sportline od pátečního rána vychází na 3 000 korun.
Samotné vyzvednutí vozu proběhlo velmi rychle. Stačí elektronicky potvrdit smlouvu o nájmu vozu a protokol o předání, podobně jako u autopůjčovně. Servisní technik nám zopakoval základní pravidla zápůjčky – voze se nesmí vozit zvířata a je třeba jej vrátit se stejnou úrovní nabití.
K dispozici jsou samozřejmě i kabely k AC veřejné nabíječce i k domácí zásuvce. V ceně je denní limit 200 kilometrů, za větší nájezd se připlácí. Pojištění je se spoluúčastí 5 % a minimální částkou 5 000 korun.
Náš celkový dojem ze služby Škoda Explore je velmi dobrý. Předání i vrácení vozu proběhlo bez problému a určitě je to užitečnou možnost, jak si elektromobily Škoda opravdu důkladně vyzkoušet. Zástupce Auto-Poly nám navíc potvrdil, že je o zápůjčky vozů docela velký zájem – o čemž svědčí i hodně obsazených termínů.
Chcete něco ostřejšího?
Během prezentace pro novináře jsme měli možnost ujet několik desítek kilometrů také v modelu Elroq RS. Dva motory této aktuálně nejvýkonnější škodovky (společně s novým modelem Enyaq Coupé RS+) vyprodukují 250 kW a udělují vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy.
Elroq RS má standardně nejen progresivní řízení, ale také adaptivní podvozek DCC s hned 15 stupni nastavení. Obojí přidává na zážitku z jízdy, která může být opravdu zábavná. Elektromobil se nechá svižně provádět zatáčkami, s jistotou odezvy a stability a v akceleraci hranvě překoná ostré hatchbacky.
Jen je třeba si zvyknout na styl brždění při ostré jízdě. Plný nástup brzdné síly nastává až v dolní části chodu pedálu. Souvisí to s rekuperací, kdy se vůz nejprve snaží využít získanou energii a až na prudší povel řidiče začne intenzivně brzdit. Na to si ale majitelé rychle zvyknou.
Už v základu je Elroq RS vybaven téměř vším, co výrobce nabízí, včetně masážního sedadla řidiče, head-up displeje nebo audiosystému Canton, což ospravedlňuje cenu 1 269 000 Kč.
Specifikace
Škoda Elroq Sportline 85
| Motor | 210kW elektromotor na zadní nápravě |
| Baterie/maximální výkon dobíjení | 82 kWh / 135 kW |
| Baterie / maximální výkon dobíjení | 84 kWh / 258 kW |
| Dojezd | 532–562 km |
| Rozměry | 4 488 × 1 884 × 1 626 mm |
| Objem zavazadlového prostoru | 470 l |
| Cena | od 1 112 000 Kč |