Mýtus o bezúdržbovosti: Proč i celoroční pneumatiky potřebují vaši péči?
Proč to komplikovat, když to jde i jednoduše? Ideálním řešením pro automobily je střídání letních a zimních pneumatik. Jejich vlastnosti jsou přizpůsobeny provozním podmínkám, a tak máte zaručeno, že budou podávat optimální výkon.
Jenže celoroční pneumatiky se jako jednoduchá alternativa stávají stále oblíbenějšími. A je to pochopitelné. Pokud zrovna nebydlíte v horských oblastech, pak jste si už možná často říkali, zda má vůbec smysl kvůli těm pár dnům, kdy napadne trocha sněhu, zimní pneumatiky pořizovat. V tomto ohledu se stávají stále oblíbenější celoroční pneumatiky.
Má to různé důvody: Ušetříte peníze za druhou sadu pneumatik, nemusíte zrovna nepoužívané pneumatiky skladovat, a také ušetříte nemálo peněz za přezouvání dvakrát do roka. Ale právě v tom spočívá rozšířený omyl.
Celoroční pneumatiky totiž nejsou zcela bezúdržbové. Kdo si myslí, že po jejich montáži už nebude nutné několik let nic dělat, riskuje zhoršení jízdních vlastností, zbytečné opotřebení a také vlastní bezpečnost.
Celoroční pneumatiky je potřeba pravidelně rotovat
Pneumatiky pro celoroční provoz vám skutečně ušetří každoroční dvojí výměnu pneumatik. I když je to mnohem snazší, než klasické přezouvání letních a zimních gum, nelze to zcela pustit z hlavy.
Správná péče je totiž u celoročních pneumatik stejně důležitá, jako u sezónních verzí. Celoroční pneumatiky je dobré pravidelně střídat mezi nápravami. Docílíte tím rovnoměrného opotřebení.
Celoroční verze zůstávají na vozidle stále, a proto se opotřebovávají velmi odlišně v závislosti na nápravě. Přední pneumatiky jsou v důsledku brzdění a natáčení kol více namáhány, zatímco pneumatiky zadní se sjíždějí rovnoměrněji.
Pokud jsou celoroční pneumatiky namontovány vždy na stejném místě, dochází k jejich nerovnoměrnému opotřebení, které zhoršuje jízdní vlastnosti a urychluje stárnutí.
Doporučení pro rotaci celoročních pneumatik
Jaká pravidla je tedy třeba při ježdění na celoročních pneumatikách dodržovat? Odborníci z branže doporučují držet se následujících bodů:
-
1
Pneumatiky mezi nápravami prohazujte přibližně každých 10 až 15 tisíc km nájezdu. Může to být například jednou ročně, ale samozřejmě záleží na tom, kolik najedete.
-
2
Pokud jezdíte spíš kratší vzdálenosti, máte těžší vozidlo nebo elektromobil, vyplatí se pneumatiky rotovat i častěji.
-
3
Pokud se chystáte vyměnit více opotřebované přední pneumatiky za nové, namontujte nové pneu na zadní nápravu. Stávající ze zadní nápravy dejte dopředu.
-
4
Dbejte na správný tlak. Rozdíl mezi zimními a letními teplotami často bývá i 30 °C, a to má na tlak pneumatik vliv.
-
5
Pravidelně kontrolujte hloubku dezénu. Pamatujte, že styčná plocha pneumatik s vozovkou je pár decimetrů čtverečních. A ty rozhodují o vaší bezpečnosti a brzdné dráze.
Mohlo by vás zajímat
Absurdní spotřeba elektroaut v zimě? S trochou plánování se tomu dá částečně předejít
Kdo by se domníval, že celoroční pneumatiky jsou zcela bezúdržbové, žil by v omylu. Pravidelná rotace je nejdůležitějším krokem k zachování bezpečnosti, dobrých jízdních vlastností a dlouhé životnosti pneumatik.
Proces výběru celoročních pneumatik začněte prohlídkou jejich označení. Zkratka M+S (Mud and Snow) znamená, že jsou vhodné pro lehké zimní podmínky. Pokud často jezdíte v chladném počasí nebo v oblastech, kde pravidelně sněží, měli byste si vybrat celoroční pneumatiky se symbolem Three-Peak Mountain Snowflake (3PMSF). Tato certifikace znamená, že tyto pneumatiky splňují zvýšené požadavky na vlastnosti v zimních podmínkách.
Zdroj: Europcar, Tires Easy