Na co si dát pozor, než vyrazíte elektromobilem za sněhem
Blíží se Vánoce a konec roku. Mnoho z vás si jistě bude brát dovolenou a stráví sváteční dny v některém z horských středisek. Přestože v domácích podmínkách jsme si už tak trochu zvykli na to, že počasí na přelomu roku spíš připomíná předjaří, v rakouských či italských horských střediscích to ovšem může být úplně jinak.
V souvislosti s cestováním elektromobilem do horských podmínek stále vyvstává spousta otázek, které by vás u vozidel se spalovacím motorem pravděpodobně ani nenapadly. Jedna z obav, která zaznívá v internetových diskuzích poměrně často, se týká dodatečné hmotnosti baterie: Ovlivní vlastnosti vozidla na sněhu a ledu, nebo dokonce ve sněhové bouři? A jak je to s pohonem zadních kol, který se u některých modelů používá?
Mohlo by vás zajímat
Absurdní spotřeba elektroaut v zimě? S trochou plánování se tomu dá částečně předejít
S pohonem zadních kol elektromobilů jsou na sněhu smíšené zkušenosti
Možná se vám může tato otázka zdát paradoxní a nejeden řidič bavorského vozu by nad ní nevěřícně kroutil hlavou. Pro mnohé majitele „zadokolek“ je zasněžená zimní vozovka totiž vytouženým vrcholem, který nabízí neomezené možnosti driftování.
Jenže komunita na Redditu to vykresluje trochu jinak. Někteří řidiči elektromobilů se zadním náhonem hlásí na sněhu potíže. Jeden z uživatelů, který jezdí v Alpách s vozidlem VW ID.3, napsal: „Na sněhu to není zrovna super. Je znát, že auta jsou velmi těžká a už při malém stoupání má zadní pohon potíže.“ Dodává, že systém kontroly trakce ASR sice zasahuje spolehlivě, ale ani přesto chování vozu není zrovna ideální. A široké pneumatiky tomu nijak nepomáhají, spíš naopak.
Jiné hlasy však vyslovené obavy relativizují. Přispěvatel, který jezdí e-auty s poháněnou zadní nápravou, odpovídá: „Na sněhu se jezdí skvěle, jen je třeba to při stylu jízdy a řízení mít na zřeteli. A je jedno, zda máte poháněnou přední či zadní nápravu.“
Další uživatel sdílel video na YouTube, ve kterém je vidět VW ID.3 GTX. I přes zadní pohon vozidlo zcela bez problému projíždí zimními Alpami. Tak kde je pravda?
Co byste o zimním elektrickém ježdění s pohonem zadních kol měli vědět
Z diskuze je patrné, že zimní provoz elektromobilu s pohonem zadních kol v horách závisí na několika faktorech:
-
1
Hmotnost a těžiště: Elektromobily jsou kvůli svým těžkým bateriím obecně těžší než srovnatelné vozy se spalovacím motorem. Baterie, která je často umístěna v podlaze vozidla, zajišťuje nízké těžiště a dobré rozložení hmotnosti. U vozidel s pohonem zadních kol spočívá velká část této hmotnosti na hnací nápravě, což by na první pohled mělo zlepšit trakci. V tomto ohledu by elektromobil měl mít dokonce výhodu oproti vozidlům se spalovacím motorem a pohonem zadní nápravy.
-
2
Točivý moment a regulace: Elektromotory poskytují svůj plný točivý moment okamžitě. Na kluzkém povrchu to může rychle vést k protáčení kol. Moderní systémy kontroly trakce (ASR) však dokážou tomuto jevu velmi rychle a přesně zabránit. Evropskými předpisy pro nová vozidla jsou tyto systémy definovány jako povinné, a proto jsou standardní výbavou mnoha elektromobilů. U starších modelů se spalovacím motorem může být situace odlišná.
-
3
Pneumatiky jsou rozhodující: Bez ohledu na typ pohonu jsou kvalitní zimní pneumatiky základem. Platí, že užší pneumatiky mohou na sněhu často poskytovat lepší přilnavost než velmi široké pneumatiky. Vzhledem k menší styčné ploše s vozovkou působí na podklad vyšším tlakem. Při nákupu zimního obutí dbejte na symbol Alpine (symbol hory a sněhová vločka) a dostatečnou hloubku dezénu. V oblastech s velkým množstvím sněhu je navíc vhodné mít s sebou sněhové řetězy, abyste byli připraveni na všechny eventuality a nezůstali uvězněni v přívalech sněhu.
-
4
Přizpůsobte styl jízdy: Nejlepší technologie a nejlepší pneumatiky jsou k ničemu, pokud nepřizpůsobíte svůj styl jízdy podmínkám. Předvídavá jízda, plynulé zrychlování a brzdění, a dostatečná vzdálenost jsou v zimě nezbytné.
Elektromobil s pohonem zadních kol může v zimě v horách fungovat, ale vyžaduje vědomý a ohleduplný styl jízdy, ale také správné vybavení. Pro časté ježdění v extrémních podmínkách však může být pohon všech kol pohodlnější a bezpečnější volbou.