Problém s názvem „Full Self-Driving“
Jádrem sporu je asistenční systém řidiče, který Tesla nazývá „Full Self-Driving“. Podle výkladu výrobce slibuje plně samořiditelné auto. Skutečnost je ale jiná: software vyžaduje neustálý dohled řidiče. Kalifornská dopravní agentura to označila za klamání zákazníků. Dala Tesle šedesát dní na nápravu. Pokud se nic nezmění, přijde na řadu pozastavení licence, a to na třicet dní.
V letošním roce Tesla v Kalifornii prodala přibližně 135 500 vozů. To je o patnáct procent méně než loni. Automobilka Elona Muska se tak propadla na třetí pozici za Toyotu a Hondu.
Soud navrhuje tvrdší postihy
Soud ve svém nálezu dokonce doporučil pozastavit výrobní licenci Tesly na třicet dní. Tuto možnost ale dopravní úřad prozatím odložil. Hlavní továrna Tesly přitom sídlí právě v kalifornském Fremontu.
Je název skutečně zavádějící?
Debata o názvu „Autopilot“ a „Full Self-Driving“ trvá už dlouho. Systém FSD z Tesly neudělá autonomní auto. Řidič musí být stále připraven převzít kontrolu. A za případné chyby nese plnou odpovědnost. Ve skutečnosti jde pouze o asistenční systém.
Přestože Tesla v manuálu varuje před spoléháním na software, mnoho řidičů to ignoruje. Vyplývá to z vyšetřování amerického úřadu NTSB. Tesla na to reagovala přejmenováním systému na „FSD supervised“ – tedy „FSD s dohledem“. Opravdové plně autonomní řízení má přijít až s budoucí verzí „FSD unsupervised“. Ta zatím není běžně dostupná.
Mohlo by vás zajímat
Experti na elektromobily varují: Nenechte se napálit, v některých vozech jsou nekvalitní baterie
Závod o robotaxi
Tesla už testuje předběžnou verzi nové technologie v texaském Austinu. Některá auta jezdí úplně bez řidiče. Na místě spolujezdce sedí dozor. Nedávno byly v Austinu také spatřeny dvě Tesly, které jely úplně bez lidí. Doprovázelo je firemní vozidlo. Po těchto zprávách akcie Tesly vystřelily na rekordních 489,88 dolaru.
Konkurence však nespí. Waymo, dceřiná firma Googlu, provozuje v několika amerických městech přes 2 500 plně autonomních robotaxi. Waymo je považováno za technologického lídra v oblasti samořiditelných aut. Podle zpráv výrobce plánuje v nové investiční vlně získat miliardy dolarů (cílem je údajně minimálně 15). Hodnota firmy má přesáhnout 100 miliard dolarů.
Tesla tedy stojí před zásadní výzvou. Podaří se jí upravit software a udržet si pozici na trhu? Nebo dá přednost riskantnímu závodu o budoucnost bez řidičů?