Cenový převrat
Ford chce rozvířit trh s elektromobily. Od roku 2027 americký výrobce uvede středně velký elektrický nákladní vůz, který bude stát údajně přibližně 25 000 dolarů (v přepočtu zhruba 530 000 korun). Elektrický náklaďák tak bude levnější než mnoho současných osobních automobilů a zároveň bude představovat protiváhu čínským i domácím konkurentům, jako jsou BYD a Tesla.
Miliardy do nové elektrické platformy
Ford investuje 1,8 miliardy dolarů do přestavby svého závodu v americkém Louisville ve státě Kentucky. Tam má být v budoucnu vyráběna nově vyvinutá firemní platforma pro nové elektrické vozy „Ford Universal EV Platform“. Automobilka má za cíl snížit výrobní náklady a vyrábět nové modely vozidel ekonomičtěji. Celkově tak Ford již investoval do své elektrické strategie přibližně 4,5 miliardy dolarů.
Podle Fordu nová platforma snižuje počet dílů o 20 procent, vyžaduje o 25 procent méně upevňovacích prvků a o 40 procent méně pracovních stanic ve výrobě. Doba montáže se tím zkracuje o 15 procent. Ford zapracoval na zefektivnění kabelového svazku, který je v nové platformě podstatně kratší a o celé kilogramy lehčí než v elektrických SUV první generace.
Generální ředitel Fordu Jim Farley zdůraznil, že tyto kroky jsou nezbytné, aby společnost mohla držet krok s mezinárodní konkurencí: „Viděli jsme to přicházet už roky. Věděli jsme, že Číňané budou pro nás hlavním hráčem na světovém trhu, společnosti jako BYD a k tomu nové start-upy z celého světa,“ řekl Farley. „Také velké technologické společnosti mají své ambice v automobilovém průmyslu. A všechny jdou po nás, starých automobilkách.“

Menší baterie, stejný dojezd: Ford sází na efektivitu
Ústředním prvkem nové strategie je baterie. Podle Douga Fielda, šéfa divize elektromobilů Fordu, má mít baterie o třetinu menší kapacitu než dosavadní běžné baterie, ale přesto umožňovat podobný dojezd. To šetří suroviny, hmotnost a náklady.
Farley zároveň oznámil, že v případě potřeby může nákladní vůz sloužit také jako zdroj elektřiny. Pomocí vhodného wallboxu může baterie dodávat elektřinu zpět do domácí sítě – proces nazývaný jako obousměrné nabíjení. Tímto způsobem by bylo možné zásobovat rodinný dům energií po několik dní, ať už v případě výpadku proudu, nebo pro využití přebytečné solární energie ze vzdálené fotovoltaiky.
Náhrada klasické montážní linky: nový výrobní systém pro elektromobily
Ford chce jít novými cestami také v oblasti výroby. Společnost se v budoucnu nechce spoléhat výhradně na klasické postupy založené na montážní lince, ale na takzvaný systém „assembly tree“. Při tom se velké sestavy, jako je přední a zadní číst vozu a bateriová jednotka, montují samostatně a později se spojují. Bateriový modul má zároveň sloužit jako konstrukční podsestava, která funguje rovnou i jako podlaha vozidla. Nízké těžiště má zlepšit jízdní vlastnosti, zajistit odhlučnění v interiéru a nabídnout dostatek prostoru.
Tento přístup výrazně snižuje počet komponentů a pracovních stanic a může zrychlit výrobní proces až o 40 procent. Pro zaměstnance to navíc přinese ergonomické výhody, protože mnoho pracovních kroků bude fyzicky méně namáhavých.
Ford označuje tuto změnu za největší převrat od zavedení svého modelu T před více než 100 lety. S novou platformou a změněnými výrobními procesy chce koncern nabízet elektromobily ve větším počtu a za nižší ceny než dosud. Určitě tím ovlivní i konkurenci.
Zdroj: Business Insider, eComento.de