Proč elektromobily způsobují nevolnost?
V poslední době roste počet lidí, kterým se při jízdě v elektromobilech dělá špatně. Existuje pro to už i vědecké vysvětlení. Studie francouzských vědců ukazuje, že jízda v elektromobilech může u cestujících vyvolávat častější a silnější příznaky nevolnosti, než je tomu v případě vozů se spalovacím motorem.
Podle výzkumu Williama Emonda z Université de Technologie de Belfort-Montbéliard je hlavním důvodem to, že lidé nejsou na cestování elektromobily zvyklí a nemají s ním dostatek předchozích zkušeností. Pro cestující jsou pohybové podněty elektromobilu nové a jejich smyslové vnímání nemá dostatek informací, aby správně odhadlo síly, které na tělo působí.
U klasických aut se spalovacími motory očekává lidský mozek zrychlení podle zvuku motoru, vibrací a dalších signálů, které dokáže vyhodnotit. U elektromobilů tyto akustické a vibrační signály chybí, což může vést ke zmatení a následné nevolnosti.
Výzkumy také ukazují, že souvislost se stavy nevolnosti může mít absence vibrace sedadel, která u běžných automobilů dává zpětnou vazbu o otáčkách motoru a rychlosti jízdy. Dalším faktorem je chybějící hluk motoru, který v běžných autech lidský organismus vnímá jako nedílný projev pohybu.
Specifickou vlastností elektromobilů je tzv. rekuperace – tedy regenerativní brzdění, kdy energie z brzdného procesu dobíjí baterii. Brzdný účinek nastává už při uvolnění pedálu akcelerátoru a je často silnější než u klasických vozů, kde řidič brzdí vědomě a s různou intenzitou.
Studie naznačují, že právě rekuperační brzdění je jedním z hlavních spouštěčů nevolnosti v elektromobilech. Jeho netypický průběh zpomalování vede k vyšší míře nevolnosti.
Nevolnost je také způsobena nesouladem mezi různými smyslovými vjemy, které dávají zpětnou vazbu z jízdy v elektromobilu. Pokud se informace z vnitřního ucha, očí a těla rozcházejí, vzniká v mozku konflikt, který může vyvolat příznaky nevolnosti.
Mohlo by vás zajímat
Nová baterie elektromobilů se plně nabije za pouhých 18 sekund: nyní jde do sériové výroby

Možná řešení a technologické inovace
Vývojáři v automobilovém průmyslu již pracují na řešeních, jak tento problém zmírnit. Testují se například speciální sedadla, která vibrují a naklánějí se, aby cestujícím nabídla známější pocit z jízdy. Univerzita v Michiganu zkouší sedadlo, které dokáže předpovídat pohyby vozu a reagovat na ně.
Další možností jsou interaktivní obrazovky a speciální osvětlení v interiéru, které mají pomoci smyslům cestujících lépe se orientovat v pohybu vozidla. Zavedení těchto technologií by však mohlo zvýšit cenu elektromobilů. Nicméně s rostoucím počtem elektromobilů na silnicích bude potřeba těmto souvisejícím jevům věnovat zvýšenou pozornost.
Zdroj: The Guardian, ABC News, University of Wisconsin-Madison